Svenskar sköt tysk.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Svenskar sköt tysk.

Inlägg av Fältmarskalken » 15 maj 2002, 23:20

Lufftwaffe soldaten Willi Jutzi blev kär i en norsk flicka. Henes föräldrar hade inget emot honom, men i motståndsmännens ögon stack det. Jutzi skulle bli förflyttad men han ville inte lämna sin flickvän. Så han beslutade att han skulle fly till Sverige med sin flickvän. De flydde över gränsen vid Skillingmark i värmland. Det dom inte visste var att landsfiskalen i Skillingmark var tyskvänlig. Det fick bo i ett ödetorp för att undgå upptäckt. De planerade sin fortsatta resa längre in i Sverige. De fick hjälp av byborna för att klara sig. Landsfiskalen fick nys om saken och grep Jutzi i tron att denne skulle skickas till Karlstad. Men polisbilen med Jutzi och hans flickvän reste i stället mot Eda för att lämna ut honom till tyskarna. När bilen kom till Eda tullstation upptäckte Jutzi och hans flickvän att de hade gått i en fälla. Polisbilen stannade vi tullstationen på norska sidan för att vänta på en tysk patrull från Magnor. Jutzi sa att han behövde gå på utdasset så man följde honom dit. Vad man inte visste var att det fanns ett litet fönster på baksidan. Han smet ut där, men svenskarna upptäckte hans rymmningsförsök innan han kom på den svenska sidan. Jutzi sprang i zickzack mellan träden och de svenska poliserna sköt efter honom från norska sidan av gränsen. Ingen såg vart han tog vägen. Inte förän den 6 juli 1942 hittade två pojkar ett lik vid älven i Eda Glasbruk. Willi Jutzi. Beskjutningen ägde rum den 13 oktober 1941.Han begravdes snabbt på Eda kyrkogård. Vad han dog av är en gåta för man gjorde ingen obduktion vad jag vet. Det hölls rättegångar om skjutningen efter kriget men jag kommer inte i håg hur det gick. Flickvännen skickades till koncetrationslägret Grini men överlevde kriget. På Jutzi´s gravsten står det :"Vänner av fred och frihet reste vården." Men hur han dog är ett mysterium för han visade inga tecken på att ha blivit träffad.
Senast redigerad av 2 Fältmarskalken, redigerad totalt 21 gång.

Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Orka » 16 maj 2002, 09:06

Låter underligt. Men jag har alldrig hört den historien förut.
Hur har du kommit över den ?

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 16 maj 2002, 13:19

Låter underligt men istressant! :)
Har du mer info om händelsen?

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 16 maj 2002, 19:16

Det har skrivits en bok om detta och den heter Willy Jützi....någonting. Ska ta reda på mer

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 16 maj 2002, 20:38

Gör det!
Det är intressant när det händer saker mellan Sverige och Tyskland, specielt när det är ganska nära hemets lugna vrå. ;)

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 20 maj 2002, 23:13

Det är två böcker: "Jo, skjut för fan" och "Jutzi" och de är skrivna av David Werner Andersson.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 6 juni 2002, 06:31

det är inte helt omöjligt, efter som vi sköt ner lite flyg, och min morfar som har varit död sen mamma var ca5år var med när dom sköt ner en henikel 111 eller om det var en me110 men det var ialle fall ett tyskt flyg modell större.
Han har en massa bra bilder från kriget på svenska flyg, ska kolla om jag kan låna foto albumet och be en polare scanna in några.

Sir Ö
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 augusti 2016, 18:45
Ort: Karlstad

Re: Svenskar sköt tysk.

Inlägg av Sir Ö » 14 augusti 2016, 20:44

En bok, som är tryckt 1994, heter "De sista vittnena" av Nils Norlén. Boken upptar ca 22 sidor i kapitlet "Han drevs i döden - av svenskarna". Kapitlet är möjligen unikt genom att författaren har intervjuat Ragna, den kvinna Willi rymde tillsammans med. Jag bedömer att boken har stor sanningshalt. Författaren bor i västra Värmland (i trakten av Koppom) och är därigenom kunnig i traktens miljö. ISBN 91-86134-12-4

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Svenskar sköt tysk.

Inlägg av pandersson2 » 15 augusti 2016, 13:11

Ett länktips med bilder och rapporten.
https://riksarkivet.se/willi-och-ragna

Sir Ö
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 augusti 2016, 18:45
Ort: Karlstad

Re: Svenskar sköt tysk.

Inlägg av Sir Ö » 15 augusti 2016, 20:01

Villi Jutzi i Edas ”Död och Begravningsbok”

Jag hade tänkt lägga upp en bild här, men det går inte eftersom den bara finns på min dator. Skam den som ger sig. Det får bli någon form av avskrift: (det inom parentes är min text inkl. små rationaliseringar)

Utdrag av 1942 års Död- och Begravningsbok för Eda södra församling i Jösse kontrakt Karlstad stift Värmlands län.

Inskrivningens löpande nummer: 18.
Död år och månad: ?
Död dag: ?
Räknas till församlingen: –
För och tillnamn, yrke, nationalitet och religionsbekännelse (mm): Willi Jutgi, fältväbel, Tyskland.
(efternamnet är felstavat)

Född år: 13
Född dag och månad: 2/9.
Gift man: ?
Dödsorsak Pastors anteckningar: Arkebuserad ?
Dödsorsak Läkarens anteckningar: Ej fastställd. Oläslig namnteckning.

Dödsort om annan än hemorten: Följde med Vrångsälven från Norge.

Särskilda anteckningar (mm) : K.B.s tillstånd till begravning 8/7 42. Dr Regnér.
(vad står KB för? Kungliga eller vad ?)

Slut ”avskrift”:

En hel del underligheter här. Om W.J. Hade blivit arkebuserad enligt konstens alla regler så hade han blivit skjuten i bröstet. Tror man på en arkebusering så måste det ha blivit en skottskada vilken har lett till döden. Att påstå att han har drivit med Vrångsälven ända från Norge betecknar jag som en bekväm förklaring. Med vad vi tror oss veta idag är ovanstående i mångt och mycket absurt.

Sir Ö
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 augusti 2016, 18:45
Ort: Karlstad

Re: Svenskar sköt tysk.

Inlägg av Sir Ö » 17 augusti 2016, 22:00

Det har tidigare hävdas att dokument har kommit bort i jutziaffären, men enligt en välunderrättad källa så är icke så fallet. Pappren har varit hemligstämplade. 70-årsgränsen har passerats.

Vill du fördjupa dig i fallet Willi Jutzi så kan du läsa dessa, före detta hemligstämplade, pappren på Värmlandsarkiv.

Värmlandsarkiv
Box 475
651 11 KARLSTAD
Besöksadress Hööksgatan 2.
rmlandsarkiv@regionvarmland.se

Vill du läsa pappren ”på plats” så kan personalen behöva en till två dagar för att föra pappren till Hööksgatan (Forskarsalen). Pappren kan ev. finnas i Forshaga eller i Zakrisdalsberget, därav ev behov av transporttid.

Skriv svar