Mordet på Heydrich

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Mordet på Heydrich

Inlägg av Superfinne » 28 juli 2003, 23:05

(1904-1942) Reinhard Heydrich var fd kapten i flottan och när han avskedades gick han in vid Marine-SA och 1931 blev han medlem i SS. Han blev senare Heinrich Himmlers närmaste man och chef för SD 1934-39 och för RSHA 1939-42. Han mördades av tjeckiska motståndsmän när han var riksprotektor i Böhmen-Mähren. Han mördades (ironiskt nog) till stor del för att han förde en för tjeckerna behaglig politik (efter att först krossat det organiserade motståndet) med ökade ransoner, förbättrade socialförsäkringar och upphävande av en del av de lagar som dömde ut tjeckerna som undermänniskor[/quote]
http://www.skalman.nu/tredje-riket/heydrich.htm
Eller
"Hans hårda metoder gjorde att civil befolningen avskydde honom mer än någon annan nazist"
Andra världskrigets aktörer .
Rikard Drakenlordh

Alltså,mördades han för att han var grym mördare eller för att han förde behagliga lagar?

//Martin

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 28 juli 2003, 23:35

Jag har läst upp emot 4 böcker om Heydrich och om jag skulle uttala mig om detta så skedde mordet pga av hans grymhet.

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 29 juli 2003, 02:30

Winters skrev:Jag har läst upp emot 4 böcker om Heydrich och om jag skulle uttala mig om detta så skedde mordet pga av hans grymhet.
... instämmer! De tjeckiska partisanerna ville nog få slut på hans skräckvälde snarare än att han "förde en för tjeckerna behaglig politik". Han var ju ingen mysfarbror precis!

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 29 juli 2003, 08:54

Heydrich med underställda som Eichmann, Hans Frank och Höss var de som egentligen slutställde Hitlers och den övriga toppens sjuka tanakr..

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 29 juli 2003, 09:14

Heydrich mördades av motståndsmän influgna från Storbritannien. Den lokala motståndsrörelsen motsatte sig projektet, då de befarade en tysk överreaktion. Med facit i hand fick de ju rätt.

Mikael E
Medlem

Inlägg av Mikael E » 29 juli 2003, 10:38

Jag var och kikade på en utställning om just denna operation(mordet på Heydrich) på militär-museet i prag. Operation Anthropod har jag för mig den kallades. Det var lokala motståndsmän som tränats av special-styrkor i Storbrittanien som flögs in som sagt ovan.

Och den tyska överreaktionen var då bland annat en hel massa avrättningar av misstänkta och att en hel by (Lidice i Tjeckien) utraderades. Förstörandet av Lidice visade sig ha utförts med 'tysk grundlighet', de sköt alla män i byn(173 st tror jag?) och skickade kvinnorna och barnen till koncentrationsläger. De satte eld på alla hus och sprängde sedan det som blev kvar. De byggde t.om. små järnvägar till och från det som var kvar av byn för att kunna frakta bort allt därifrån.

Pearce.
Medlem
Kontakt:

Varför mördades Reinhard Heydrich?

Inlägg av Pearce. » 29 juli 2003, 14:36

Om dådet utfördes på tjeckiska londonregeringens initiativ, då kan det ha varit ett sätt för president Benesj att stärka sin ställning i det allierade lägret, att hindra befolkningen därhemma att motståndslöst glida in i det nazistiska blocket, i så fall mördades Heydrich i sin egenskap av "slaktare i Prag" och snillrik protektor med sinne för arbetarnas väl.

Hadde attentatet beordrats på tjeckiskt initiativ kan man också förstå bråskan med vilket det improviserades. Det gälde att slå till från väst innan kommunisterna hunnit organisera sin underjordiska verksamhet.

Om dådet skedde på Brittiskt intiativ då är det av andra orsaker. Det är inte protektorn som måste bort, det var chefen för RSHA, den farlige chefen för kontraspionaget. Man klippte honom i Prag därför att han var mera sårbar där. Det kunnde förklara brådskan likaväl som den bristande samordningen med motståndsgrupperna.

Motiven behöver man inte heller söka länge. Britterna hade sedan före kriget haft nytta av amiral Wilhelm Canaris, Canaris var inte antinazist, fastän han så småningom kom i konflikt med Hitler. Han var framför allt antikommunist. Hans strävan gick ut på att få en samlad västlig front mot Sovjetunionen. Det ledde honom in i ett märkligt dubbelspel, där han vid lämpliga tillfällen lät tyska stadshemligheter läcka till London. Man tror sig veta att Heydrich dragit ringen mycket hårt kring amiralen, denna vår 1942. Hans häktning kunde vara en fråga om veckor eller dagar. Man kännde hans bistra kommentar när Canaris fick i uppgift att utforska en mystisk läcka från den högsta försvarsledningen "Det är att sätta bocken till trädgårdsmästare" Slaget mot Heydrich skulle därmed vara ett försök att skaffa uppskov för amiralen, mannen som man trots allt kunde samarbeta med.

I själva verket medförde mordet på Heydrich utfört av tjeckiska agenter nedsläppta med fallskärm, ingen lättnad för det tjeckiska folket och ingen fördel för de allierade. Den tjeckiska underjordiska rörelsen splittrades och de hemliga förbindelserna mellan Tjeckoslovakien och Storbrittannien bröts

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 29 juli 2003, 17:25

Vet någon om byn "Lidice" har uppbyggts på nytt?

Mikael E
Medlem

Inlägg av Mikael E » 29 juli 2003, 18:36

NIBBE skrev:Vet någon om byn "Lidice" har uppbyggts på nytt?
Ta och kika här, där står det en hel massa om byn: http://www.lidice-memorial.cz/index_uk.htm

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 29 juli 2003, 19:56

Okej, men den ifrån början citerade uppgiften att Heydrich var i själva verket en rätt så bra husbonde. Varifrån kommer den uppgiften?

De flesta här slog fast att han var slaktare slaktare. Pearce antydde att han var slaktare med viss urskiljning,

Så. Hur var det?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 juli 2003, 20:31

Stefan skrev:Okej, men den ifrån början citerade uppgiften att Heydrich var i själva verket en rätt så bra husbonde. Varifrån kommer den uppgiften?
Författare är gissningsvis Marcus Wendel såvida inte annat anges. Även om dennes text bygger på andra uppgifter är det ju Wendel som har copyright på tolkningen.

/Forsberg

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 29 juli 2003, 20:34

Mathias. Ja det förstås, det syntes ju på den hänvisade sidan att Marcus skrev citatet. Men varifrån tog han alltså sin uppgift ?

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 29 juli 2003, 20:38

Andra världskrigets aktörer .
Rikard Drakenlordh

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 29 juli 2003, 22:15

NIBBE skrev:Vet någon om byn "Lidice" har uppbyggts på nytt?
Det finns en liten återuppbyggd by, med en huvudgata som är uppkallad efter händelsen ("10 juni 1942") samt ett minnesmonument och ett litet museum.

Återuppbyggnaden var ett led i kampanjen "Lidice skall leva!", som också förde med sig att ett ganska stort antal byar runt om i världen (framför allt Nord- och Sydamerika) bytte namn till Lidice. Allt detta ledde till att nazisternas resultat i stället för att sudda ut Lidice från kartan blev att en stark symbol för motståndet mot nazismen skapades.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 juli 2003, 02:03

Att kalla Heydrich human är väl att ta i så det spricker men vad jag har förstått så var han inte brutal. Han var cynisk, intrigerande med mera. Om jag inte minns fel så här i nattmörkret så sköts på Heydrichs order några tjecker och lappar sattes upp med namnen på de skjutna. På detta svarade Hans Frank något i stil med: "Om vi skulle sätta upp en lapp för varje polack vi skjuter så kommer de polska skogarna ta slut." Ja något i den stilen......

Jag tror att Heydrich inte hyste något större respekt för tjeckerna än någon av hans mer brutala kollegor. Skillnaden var att Heydrich förstod att det "lönade" sig dåligt att gå brutalt fram. Tyskland tjänade mer på att ha friska arbetare än dåligt motiverade, misshandlade och hungriga arbetare.

/Martin

Skriv svar