VK2 incident Tyskar-Svenskar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

VK2 incident Tyskar-Svenskar

Inlägg av Ebbe_lille » 11 maj 2002, 11:45

Häromdagen satt jag och lyssnade på en diskussion mellan farsgubben och en av byns notoriska skrävlare. Naturligtvis började man prata om lumparminnen, och skrävlaren beskrev hur han från höften mejat ner ett halvdussin pappersfigurer med två skott i bröstet på varje figur. Sedan började de prata om hur tokiga officerare var och hur mycket materiel de hade förstört för kronan.

Sedan kom man in på något som jag först trodde var ytterligare en skröna från skrävlaren, men som vid senare förfrågning av mera trovärdigt folk visade sig ha inträffat och finnas dokumenterat.
En man från bydgen (Piteåtrakten), Lennart Andersson, hade legat inne under andra världskriget och varit stationerad vid riksgränsen. Det var vinter och hans trupp låg ute i skogen i ett kamouflerat tält.
Plötsligt dök ett flygplan upp på himlen. Jag vet inte vad resten av manskapet gjorde härvid, antagligen låg de väl i tältet eller så var de ute på patrull. I vilket fall som helst, Andersson befann sig mitt i skogsgläntan när det tyska planet (för det var tyskt, oklart om Andersson visste detta dock) öppnade eld med kulspruta mot honom!
Andersson tände till och sprang till en kamouflerad kulspruteställning i närheten och sköt tillbaka mot det tyska planet, vilket följaktligen störtade. Andersson blev bortskickad från riksgränsen och historien skall ha tystats ner, men finns enligt uppgift bevarad i rapporter och protokoll och liknande.

Är det någon som har hört talas om denna incident? Svensk trupp skall alltså ha utsatts för tysk eld och sedan dessutom skjutit ned ett tyskt flygplan (oklart vilken typ, jag gissar på ett mindre spaningsplan el. dyl.)! Detta är ju en solklar krigshandling, åtminstone i min begränsade vetskap. Intresset för krig mellan nationerna Tyskland och Sverige kan ju inte ha varit stort om en sådan händelse tystades ned och gömdes undan? Vad har andra för åsikter om detta?

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

nedskjutningar 1940

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 11 maj 2002, 13:36

Flera liknande händelser finns dokumenterade vid Riksgränsen och Abisko 1940 - se t ex i Bo Widfeldts eminenta bok "Nödlandning".

Mvh,

Lars

Calle
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 maj 2002, 17:17
Ort: Malmö

Inlägg av Calle » 11 maj 2002, 17:21

Var en rätt stor artikel i Pitetidningen i sommras om detta tror jag.
Handlade bl.a. om ett plan som tydligen skulle ligga i en sjö eller något liknande och som blivit nerskjutet då någon gång.

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 11 maj 2002, 23:57

Mja, det var nog ett annat plan. Nämnda incident inträffade nämligen vid Riksgränsen, en bra bit från Piteå. Däremot så störtade det ett plan i närheten av Bölebyn (i Piteå kommun) under kriget, men det var såvitt jag vet inte beskjutet av svensk trupp i alla fall.

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 12 maj 2002, 13:07

Ebbe
Ett havererat plan i Bölebyn? Intressant, vet du nåt närmare om detta?
Däremot finns det en man i Rutvik utanför Luleå som har en hel del av en Lancasters instrumentsamling. Gick tydligen i backen nånstans vid eller utanför Porjus??Kanske du Lars känner till något om detta?

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

förväxling

Inlägg av Lützow » 12 maj 2002, 13:14

Kan det inte vart så att det tyska planet misstog Andersson för en finne?
eller kanske för en norsk motståndsman eller något liknande?

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 12 maj 2002, 15:01

Jag har ingen utförlig info om det havererade tyskplanet i Bölebyn, bara att man fraktade bort resterna nån gång på 60-talet tror jag under övervakning av de överlevande från kraschen. Jag vet bara vad min farbror berättade häromdagen, jag hade aldrig hört talas om det planet heller.

Om Andersson blev misstagen för en finne? Möjligt, men varför skulle ett tyskt plan beskjuta finnar? Även om nu detta ägde rum medan nonagressionsavtalet mellan Sovjet och Tyskland fortfarande gällde så var Tyskland aldrig i krig med Finland. Senare så var de ju snudd på bästa kompisar. Visserligen kan det ju ha ägt rum under Lapplandskriget, men det är tveksamt. Det är tänkbart att den tyske piloten trodde att svenskarna i själva verket var norrmän, jag kan inte föreställa mig att en tysk pilot medvetandes skulle ha beskjutit svensk trupp utan förestående provokation.

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 13 maj 2002, 00:50

Jag har för mig att jag har hört någon gång att ett tyskt plan skulle ha nödlandat i norra Bohuslän vid den Norska gränsen. Det kanske var vanligt, vad vet jag. Jag vet inget om det utan det är bara något som jag har hört. Finns det någon som har hört talas om detta? Eller är det bara tomt prat?

****Tillägg****
Kanske inte den mest genomtänkta fråga, men jag låter den vara kvar ändå :?

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 13 maj 2002, 16:52

På tal om tyska flygplan var jag på krigskyrkogården i Helsingborg idag...där låg det ett 50-100 tyska soldater från andra världskriget. Mest piloter som hade störtat i skåne/öresund/halland/blekinge/småland.

/Pulse

Användarvisningsbild
fks
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 april 2002, 23:49
Ort: Sverige

Krigskyrkogardar

Inlägg av fks » 13 maj 2002, 20:19

Jag gick forbi en kyrkogard i Dar es Salaam igar, den var bara markerad med 1914-1918 och 1939-1945, men de artalen ar ju intressanta.. Tyvarr hade jag inte tid att titta narmare pa stenarna (det sag valordnat ut), men troligtivs kommer jag att fa det lite senare.

Ar det nagon som vet lite om vad som hande i ostafrika under forsta och andra varldskriget? Jag har last lite kort om det forsta men i princip inget om det andra. Ska ta en titt och se vad stenarna sager..

Användarvisningsbild
fks
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 april 2002, 23:49
Ort: Sverige

Krigskyrkogardar

Inlägg av fks » 13 maj 2002, 20:20

Jag gick forbi en kyrkogard i Dar es Salaam igar, den var bara markerad med 1914-1918 och 1939-1945, men de artalen ar ju intressanta.. Tyvarr hade jag inte tid att titta narmare pa stenarna (det sag valordnat ut), men troligtivs kommer jag att fa det lite senare.

Ar det nagon som vet lite om vad som hande i ostafrika under forsta och andra varldskriget? Jag har last lite kort om det forsta men i princip inget om det andra. Ska ta en titt och se vad stenarna sager..

Hind
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 april 2002, 21:20
Ort: Nästet Arvika

Nedskjutningar

Inlägg av Hind » 14 maj 2002, 00:09

Min kusins farfar som var stationerad i töcksfors samt eda var med om att skjuta ner ett tyskt plan, med vad vet jag ej.Men det svarade med eld och nödlandade i koppom.Tror det var en junkers 88 eller nåt.

DocDoom
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 maj 2002, 16:09
Ort: Linköping

.

Inlägg av DocDoom » 15 maj 2002, 14:48

Blev inte "hansa" sänkt av en tysk ubåt utanför gotland eller v ar det en rysk....

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 15 maj 2002, 16:28

Vad som hänt "Hansa" har väl aldrig riktigt blivit klarlagt. Vissa tror att hon gått på en mina, andra är hundra % på att hon blev torpederad av en rysk u-båt. Jar tror till och med att man pekat ut en speciell u-båt. Jag kommer inte ihåg nummer och dyl nu. Jag försökte göra en sökning på "Hansa" men fick ej tag i något.

Micke

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 15 maj 2002, 20:35

Enligt Allied Submarine Attacks of WW2 sänktes Hansa av den sovjetiska ubåten L-21. Däremot uppges tiden till 14,41 vilket är helt fel då det var mörkt när hon torpederades.

Skriv svar