Fallschirmsjägermonumentet på Kreta!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Oskar The Second
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 8 mars 2003, 20:12
Ort: Stockholm

Jo men..

Inlägg av Oskar The Second » 5 augusti 2003, 23:33

Jo det är ett vackert monument, och jag tror säkert invånarna på Kerta älskar att se detta monument varje gång de går förbi. De måste vara stolta över att få bli invaderat av ett elit förband en gång i tiden.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 6 augusti 2003, 02:06

Hehe nu skämtar du allt oskar.

Oskar The Second
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 8 mars 2003, 20:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Oskar The Second » 6 augusti 2003, 02:11

Kan ej jag avgöra :P
Tänk om de verkligen är stola, hehe

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 6 augusti 2003, 02:36

Det betvivlar jag.

Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Wittmann » 6 augusti 2003, 10:57

Jag vet inte om ni vet det, men örnen på monumentet existerar inte längre......det är bara fötterna kvar. De ska bygga hus där istället, därför river de resten, bilden ni har ovanför är tagen strax efter kriget , nu är det en jäkla massa kåkar runt om.

Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Wittmann » 6 augusti 2003, 11:01

En annan sak, man får inte glömma att FJ-killarna var i princip slaktade där, allierade visste exakt om planerna och Fj-killarna hoppade utan vapen i hand, vapnen hade de i speciella behållare som oxå skickades ner i fallskärm, det var bla de grymma förlusterna som bidrog till att Hitler inte ville göra någon större FJ-landsättning under resten av kriget.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 6 augusti 2003, 11:40

Wittmann skrev:En annan sak, man får inte glömma att FJ-killarna var i princip slaktade där, allierade visste exakt om planerna och Fj-killarna hoppade utan vapen i hand, vapnen hade de i speciella behållare som oxå skickades ner i fallskärm, det var bla de grymma förlusterna som bidrog till att Hitler inte ville göra någon större FJ-landsättning under resten av kriget.
Kan det verkligen stämma? 8O
Okej att tyngre vapen som kulsprutor, granatkastare och liknade fick skickas separat kan jag förstå men att fallskärmsjägarna inte skulle haft sina handeldvapen med sig ned verkar helt vansinnigt.

Oskar The Second
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 8 mars 2003, 20:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Oskar The Second » 6 augusti 2003, 12:20

tobbe skrev:Det betvivlar jag.
Betvivlar jag också

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 6 augusti 2003, 12:33

Det stämmer att majoriteten av de tyska fallskärmsjägarna hoppade utan sina vapen. Jag misstänker att detta var en åtgärd framtvingad av det faktum att den tyska fallskärmen var betydligt sämre än den modell de allierade använde. Den var nära nog omöjlig att styra och fallhastigheten var större och därför kunde de inte lasta på de tyska soldaterna lika tungt.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 6 augusti 2003, 16:39

Min åsikt:

Om "ungdomar" i framtiden ska bry sig om den dramatiska 1900-talshistorien så räcker inte kyrkogårdar som monument. Det är alldeles för vanligt förekommande.

Däremot kan ett mystiskt stenmonument med en jättelik örn väcka uppmärksamhet. "Jaha har tyskarna invaderat Kreta, det hade jag ingen aning om... varför gjorde dom det?"

Sen är det en svår fråga om nazi-symboler ska bevaras. Jag tycker det eftersom det tillhör historien. Precis som tortyrredskap, Stalinstatyer, Saddamaffischer, KuKluxKlan-kåpor osv. (hm konstiga exempel)

För övrigt är det nästan så att jag skulle kunna tänka mig skrotande av KarlXII-statyn efter att ha läst boken Poltava. Inget att vara stolt över. Men, även det historia.

/gribing

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 6 augusti 2003, 17:09

Henric Edwards skrev:Det stämmer att majoriteten av de tyska fallskärmsjägarna hoppade utan sina vapen. Jag misstänker att detta var en åtgärd framtvingad av det faktum att den tyska fallskärmen var betydligt sämre än den modell de allierade använde. Den var nära nog omöjlig att styra och fallhastigheten var större och därför kunde de inte lasta på de tyska soldaterna lika tungt.


~Henric Edwards
Däremot hade dem väl sitt sidovapen med? Dvs pistolen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2003, 17:24

Jonteman skrev:
Henric Edwards skrev:Det stämmer att majoriteten av de tyska fallskärmsjägarna hoppade utan sina vapen. Jag misstänker att detta var en åtgärd framtvingad av det faktum att den tyska fallskärmen var betydligt sämre än den modell de allierade använde. Den var nära nog omöjlig att styra och fallhastigheten var större och därför kunde de inte lasta på de tyska soldaterna lika tungt.


~Henric Edwards
Däremot hade dem väl sitt sidovapen med? Dvs pistolen.
Det låter ju troligt + att de kanske hade med sig ett antal handgranater.

:)

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 6 augusti 2003, 18:04

Ja, i den mån de hade tillgång till sådana vapen. Naturligvis fanns det undantag. En del hoppade med sitt vapen, ofta mindre typer av maskinpistoler.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 9 augusti 2003, 22:17

tyvar sa finns det inget kvar av fallskärmsjägarmonumentet det langre det ar en byggarbetsplats

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 9 augusti 2003, 23:23

Luno skrev:tyvar sa finns det inget kvar av fallskärmsjägarmonumentet det langre det ar en byggarbetsplats
Är det borttaget!? 8O

Har man flyttat undan det tillfälligt eller slagit sönder det? Om du nu vet det.

Skriv svar