Skådespelare som deltog i kriget...
Skådespelare som deltog i kriget...
Är det ngn som kan berätta om olika skådespelare som deltog i kriget, att kända författare m.m har deltagit är vida känt, men hur är det med skådespelare. En känd skådis som deltog är vår allas David Niven. Niven tjänstgjorde bl a som commandosoldat. Soldat och soldat, han var faktiskt överste-löjtnant, men han deltog(bl a i Normandie). Inte som ngn studsande fältartist utan som en stridande soldat. Är det ngn som kan förtälja ngt mer om ngn annan skådis? Är det dessutom ngn som kan prångla med ngn bild på ngn av dessa skådisar i uniform så blir jag himla glad.
-
Hartmann1943-45
- Medlem
- subskipper
- Medlem
- subskipper
- Medlem
Fläsket skrev:Audie Murphy har jag för mig var med också
Audie Murphy var bara den mest dekorerade soldaten i amerikanska armén, så man kan nog lugnt påstå att han var med i kriget.
~Henric Edwards
- Thomas Johansson
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Det är riktigt Audie Murphy deltog i landstigningen i Sydfrankrike i 3.de inf.div.Henric Edwards skrev:Fläsket skrev:Audie Murphy har jag för mig var med också
Audie Murphy var bara den mest dekorerade soldaten i amerikanska armén, så man kan nog lugnt påstå att han var med i kriget.Frågan är om han någonsin blivit skådis om det inte vore för att hans militära karriär varit så kometartad.
~Henric Edwards
Han blev som sagt skådis efter kriget då han skulle spela sig själv (minns ej namnet på filmen.) och fortsatte som skådespelare i westerns och andra krigsfilmer. Han var väl inge höjdar skådis.
JamesStewart var som sagt skådespelare innan kriget men lämnande Hollywood för bombflyget.
Sonderling
- subskipper
- Medlem
Men filmen To Hell an Back kom väl förhållandevis sent i hans filmakarriär? Lite kuriosa är att Walter Bedell Smith figurerar i filmen (Eisenhowers stabschef).sonderling skrev:Det är riktigt Audie Murphy deltog i landstigningen i Sydfrankrike i 3.de inf.div.Henric Edwards skrev:Fläsket skrev:Audie Murphy har jag för mig var med också
Audie Murphy var bara den mest dekorerade soldaten i amerikanska armén, så man kan nog lugnt påstå att han var med i kriget.Frågan är om han någonsin blivit skådis om det inte vore för att hans militära karriär varit så kometartad.
~Henric Edwards
Han blev som sagt skådis efter kriget då han skulle spela sig själv (minns ej namnet på filmen.) och fortsatte som skådespelare i westerns och andra krigsfilmer. Han var väl inge höjdar skådis.
JamesStewart var som sagt skådespelare innan kriget men lämnande Hollywood för bombflyget.
Sonderling
~Henric Edwards
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
[/quote]Men filmen To Hell an Back kom väl förhållandevis sent i hans filmakarriär? Lite kuriosa är att Walter Bedell Smith figurerar i filmen (Eisenhowers stabschef). 
~Henric Edwards[/quote]
Ja, det har du rätt i? 1955 kom ju filmen förtusan.
Jag blev tvungen och snabbforska lite och fick fram detta: http://www.grunts.net/legends/audiemurphy.html
Trevlig läsning
Sonderling
~Henric Edwards[/quote]
Jag blev tvungen och snabbforska lite och fick fram detta: http://www.grunts.net/legends/audiemurphy.html
Trevlig läsning
Sonderling
- subskipper
- Medlem
Skaplig meritlista han hade:sonderling skrev:Henric Edwards skrev:Men filmen To Hell an Back kom väl förhållandevis sent i hans filmakarriär? Lite kuriosa är att Walter Bedell Smith figurerar i filmen (Eisenhowers stabschef).
~Henric Edwards
Trevlig läsning![]()
Sonderling
Medal of Honor
Distinguished Service Cross
Silver Star with First Oak Leaf Cluster
Legion of Merit
Bronze Star Medal with "V" Device and First Oak Leaf Cluster
Purple Heart with Second Oak Leaf Cluster
U.S. Army Outstanding Civilian Service Medal
Good Conduct Medal
Distinguished Unit Emblem with First Oak Leaf Cluster
American Campaign Medal
European-African-Middle Eastern Campaign Medal with One Silver Star, Four Bronze Service Stars (representing nine campaigns) and one Bronze Arrowhead (representing assault landing at Sicily and Southern France)
World War II Victory Medal
Army of Occupation Medal with Germany Clasp
Armed Forces Reserve Medal
Combat Infantry Badge
Marksman Badge with Rifle Bar
Expert Badge with Bayonet Bar
French Fourragere in Colors of the Croix de Guerre
French Legion of Honor, Grade of Chevalier
French Croix de Guerre With Silver Star
French Croix de Guerre with Palm
Medal of Liberated France
Belgian Croix de Guerre 1940 Palm