den störste fältherren
den störste fältherren
Vem var andra världskrigets främste fältherre? En ofta omdiskuterad fråga. Och också svår att besvara, för vilka egenskaper och bedrifter ska man utgå från när man värderar?
Jag föreslår här att vi stipulerar följande definition av begreppet "stor fältherre": En stor fältherre tillfogar under en kampanj fienden så stora förluster som möjligt till så små egna förluster som möjligt. Med fältherre avses person som fört befäl över minst armé. Med förluster menas samtliga som på något sätt försatts ur stridbart skick.
Exempel:
Fältherre A tillfogar under en kampanj fi 1000000 man i förluster och förlorar själv 100000 man.
Fältherre B tillfogar fi 200000 man i förluster och förlorar 100000.
Fältherre C tillfogar fi 100000 man i förluster och förlorar 100000.
Fältherre D tillfogar fi 50000 man i förluster och förlorar 100000.
A är naturligtvis en lysande fältherre, B en god sådan, C är en medelmåtta och D är givetvis en dålig fältherre.
Med hjälp av denna definition kan krigshistorikerna snabbt och strikt vetenskapligt räkna fram ett svar på denna så omdiskuterade fråga. Det kan äntligen bli slut på tjafset. Vi kan med vetenskapens hjälp uppnå absolut visshet.
Men vem var då andra världskrigets främste fältherre. Ja, det vet inte jag, Det får krigshistorikerna räkna fram. Det var i alla fall inte Sjukov. Knappast Patton. Jag gissar på Montgomery.
Jag föreslår här att vi stipulerar följande definition av begreppet "stor fältherre": En stor fältherre tillfogar under en kampanj fienden så stora förluster som möjligt till så små egna förluster som möjligt. Med fältherre avses person som fört befäl över minst armé. Med förluster menas samtliga som på något sätt försatts ur stridbart skick.
Exempel:
Fältherre A tillfogar under en kampanj fi 1000000 man i förluster och förlorar själv 100000 man.
A är naturligtvis en lysande fältherre, B en god sådan, C är en medelmåtta och D är givetvis en dålig fältherre.
Med hjälp av denna definition kan krigshistorikerna snabbt och strikt vetenskapligt räkna fram ett svar på denna så omdiskuterade fråga. Det kan äntligen bli slut på tjafset. Vi kan med vetenskapens hjälp uppnå absolut visshet.
Men vem var då andra världskrigets främste fältherre. Ja, det vet inte jag, Det får krigshistorikerna räkna fram. Det var i alla fall inte Sjukov. Knappast Patton. Jag gissar på Montgomery.
- Johan Elisson
- Medlem
Det sättet fungerar inte heller. Det säger ingenting om i vilken kvalitet trupperna är i, och jag skulle definitivt ranka fältherre A högre av dessa två:
Fältherre A har reservtrupper mot fiendens elittrupper och får en ratio av 1:1.
Fältherre B har elittrupper mot fiendens reservtrupper och får en ratio av 2:1.
/Johan
Fältherre A har reservtrupper mot fiendens elittrupper och får en ratio av 1:1.
Fältherre B har elittrupper mot fiendens reservtrupper och får en ratio av 2:1.
/Johan
- Mathias Forsberg
- Medlem
Men vilken egenskap ska vi sätta högst när vi värderar kapaciteten hos miltära ledare? Jo, enligt min mening. Sinne för tajming. Liksom överhuvudtaget varje person som handlar eller agerar så måste han ha sinne för tajming. Ha känsla för när det är dags. Dags att öppna eld, dags att retirera, dags att anfalla. Och inte minst, dags att vänta. En fältherre som hade denna egenskap är naturligtvis Napoleon. Ett exempel på motsatsen skulle möjligen kunna vara den egyptiske kungen Ramses II, åtminstone om jag ska tro på en skildring av slaget vid Kadesh jag läste nyligen. Ramses har ingen förståelse för tidens betydelse och hans försök att leda den egyptiska armén över floden Orontes präglas av ett makalöst strul. Bara turen räddar den egyptiska armén från total undergång.
Med detta sagt, vem var andra världskrigets störste fältherre? Eller. Vilken av det andra världskrigets fältherrar var bäst på att vänta?l
Med detta sagt, vem var andra världskrigets störste fältherre? Eller. Vilken av det andra världskrigets fältherrar var bäst på att vänta?l
- CJBackfire
- Medlem
Re: den störste fältherren
Jag tycker heller inte man kan se det såhär. Antag att någon fältherre och hans armé/divisioner blir "överaskningsattackerade", då befinner sig den attackerade fältherren under stor press. Om han sedan ska kunna vända läget krävs list och förmågan att fatta snabba beslut (ClausewitzTotmes skrev:Vem var andra världskrigets främste fältherre? En ofta omdiskuterad fråga. Och också svår att besvara, för vilka egenskaper och bedrifter ska man utgå från när man värderar?
Exempel:
Ett känt exempel var ju amiral Chuichi Nagamus överaskningsattack på Pearls Harbor. Japanerna förlorade bara 185 man och amerikanerna 2335 man plus drygt tusen sårade.
Var amiralen ett geni som kunde hålla sina egna förluster så små?
Det enda som egentligen krävs för ett sådant ändamål är underrättelser om sin fiende, manskap och material.
Nja, mitt första inlägg var ju mest tänkt som en humoristisk provokation.
Men vilka egenskaper är det som konstituerar en framgångsrik militär ledare? Jag talar nu om stridande förband. På alla nivåer. Jag har föreslagit en egenskap: "sinne för tajming". Jämför med en framgångsrik knockout-boxare. Han känner när blottan kommer och träffen sitter perfekt. Medelmåttorna slår och slår och slår. Och träffar bara motståndarens handskar.
"Vem var bäst på att vänta?" frågar jag. Och det handlar inte om att sitta och rulla tummarna. Utan om att bedöma tiden. När ska jag slå till? Om en vecka? En månad? En sekund? Kanske är det den som inte väntar alls som bedömer läget riktigast. Exempel: Guderian i maj 1940.
Men vilka egenskaper är det som konstituerar en framgångsrik militär ledare? Jag talar nu om stridande förband. På alla nivåer. Jag har föreslagit en egenskap: "sinne för tajming". Jämför med en framgångsrik knockout-boxare. Han känner när blottan kommer och träffen sitter perfekt. Medelmåttorna slår och slår och slår. Och träffar bara motståndarens handskar.
"Vem var bäst på att vänta?" frågar jag. Och det handlar inte om att sitta och rulla tummarna. Utan om att bedöma tiden. När ska jag slå till? Om en vecka? En månad? En sekund? Kanske är det den som inte väntar alls som bedömer läget riktigast. Exempel: Guderian i maj 1940.
- Johan Elisson
- Medlem
Den bäste fältherren är han som...
...bäst utnyttjar sina trupper...
...för att på kortast möjliga tid...
...tillfoga fienden största möjliga förluster...
...och skapa oreda hos fienden...
...med minsta möjliga medel...
...och lägsta möjliga egna förluster...
...vid den bästa möjliga tidpunkten?
/Johan
/Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Beskrivningen passar in På snabbe "Heinz" under dennes glansdagar när denna fångade in hundratusentals ryska trupper tillsammans med Hoth.Johan Elisson skrev:Den bäste fältherren är han som...
/Johan
/Anno
- CJBackfire
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- CJBackfire