Vichy-Frankrike

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 2 maj 2002, 11:56

Efter den allierade erövringen av Marocko och Algeriet så besatte tyskarna södra Frankrike och gjorde slut på Vichyregimen. Då man såg tyskarna närma sig, sänkte den franska flotta som låg i Toulon (reservation för stavningen) sig själv för att inte falla i tyskarnas händer. Angående Petain dömdes han faktiskt till döden men benådades till livtids fängelse pga sina förtjänster under första världskriget.


Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Franska fartyg

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 2 maj 2002, 19:14

Dunkerque & Strasbourg var systerfartyg på 26500 ton. 8st 33cm kanoner i kvadruppeltorn.

Richelieu, Jean Bart och Clemenceau var systerfartyg på 38500 ton. 8st 38cm kanoner i kvadruppeltorn.

Dunkerque jagade Admiral Graf Spee tilsammans med Strasbourg på hösten 39. Den 374-1940 skadades hon svårt av brittiska sjöstridskrafter vid Mers-el-Kebir. Hon torpederades också den 6/7. 210 man omkom i dessa attacker.
Den 20/2 1942 seglade hon till Toulon där hon den 27/11-1942 sprängdes i en torrdocka.

Strasbourg lyckades smita från britterna vid Mers-el-Kabir och sänktes av besättningen i Toulon den 27/11-1942 men bärgades senare av italienarna innan hon sänktes av amerikanskt bombflyg.

Richelieu lämnade Brest den 18/6-1940 innan hon togs i tjänst för att inte erövras av tyskarna och torpederades av flyg från HMS Hermes i Dakars hamn 8/7-1940. I september försvarade hon hamnen mot en brittisk attack. 1943 moderniserades hon i New York.

Jean Bart seglade 77% klar till Casablanca den 19/6-1940 med endast halva maskineriet användbart och bara ett 38cm torn + 4st 90mm kanoner monterade. Under året gjordes sedan det svåra artilleriet användbart som kustartilleri. Den 8-10/11-1942 skadades hon av USS Massachusetts och flygbomber i Casablanca.

Clemanceau var bara 10% klar när tyskarna intog Brest.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 2 maj 2002, 22:14

Vichyfrankrike vs. Storbritannien

Brittiska och lojala vichyfranska trupper stred även mot varandra på Madagaskar. Jag kan skriva mer om detta om ni vill.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2002, 09:15
Ort: Östersund

Inlägg av Octavius » 3 maj 2002, 09:28

Gärna!

Ju mera info om ämnet desstå trevligare :D

/A

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Jean Bart

Inlägg av cicero » 3 maj 2002, 18:13

Så här såg Jean Bart ut då hon låg i Casablanca november 1942 med stora skador i stäven.
Bild
Magnus

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

JEAN BART i Casablanca

Inlägg av varjag » 4 maj 2002, 12:15

TAck Cicero - for den fina bilden av JEAN BART i skadat skick i Casa-
blanca - som jag aldrig sett forut.
Men skadorna, svaara som de ar - ar nog i alla fall i akterskeppet,inte
sant?

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 4 maj 2002, 18:02

TAck Cicero - for den fina bilden av JEAN BART i skadat skick i Casa-
blanca - som jag aldrig sett forut.
Kul att du gillade bilden.
Jag har faktiskt inte reflekterat över om skadorna är i stäven eller aktern men man ser ju slutet på namnet BART, stod det även i aktern?
Magnus

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 3 juli 2002, 03:46

Hej! Då jag är ny så får man bidra med lite info.
Det var med minst en svensk som stred för vichy innan de gick över till de fria franska, Harry Rosberg som var främlingslegionär. Det står i en av hans två böcker, jag hittar dock inte boken och kommer inte ihåg namnet.
Mvh

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

varför fred med vichy!?

Inlägg av Stefan » 3 juli 2002, 18:24

Under tiden sedan jag svarade på frågan ffg fick jag en ny idé varför acceptera hygglig fred med Vichy ist för ockupation osv.
Orsaken var England!!! Tyskland ville ju inte slåss till vilket pris som helst med England, inte på samma sätt som de ville slåss med Sovjet. De var fullt villiga att ge England fred. Så min tanke är att Vichy var, förutom de andra tidigare nämnda skälen, ÄVEN ett åskådningsexempel: se där; vi kan ge en hyggligt fred och hålla den! Så I engelsmän, ni måste inte slåss till vilket pris som helst; ni har ett fullt godtagbart alternativ; en hederlig fred på ganska hyggliga villkor, så snart ni bestämmer er för det!!

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Re: Vichy-frankrike

Inlägg av Henriko » 5 juli 2002, 23:20

Stefan skrev: Det är riktigt att denna regering hade en rätt stor självständighetet på sina områden i Frankrike, och nästan fullständig självständighet över sina områden i norra Afrika, omfattande bl.a. en stor del av den franska flottan. Engelsmännen neutraliserade den delvis, vid några tillfällen anföll de nordafrikanska hamnar, och krävde att de närvarande flottskeppen skulle överlämnas. När de vägrade, utsattes de för häftiga flottbombardmang - och de försvarade sig så gott de kunde, men ganska förgäves mot övermakten. (det var detta öde som de fyra svenska små jagarna, inköpta i Italien, höll på att råka ut för. Det var säkert klokt av svenskarna att ge efter, det var inga tomma hot britterna kom med!).
Det där med svenskarna får du gärna utveckla...

Henrik

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

till Henrik

Inlägg av Stefan » 8 juli 2002, 21:06

"((det var detta öde som de fyra svenska små jagarna, inköpta i Italien, höll på att råka ut för. Det var säkert klokt av svenskarna att ge efter, det var inga tomma hot britterna kom med!).


Det där med svenskarna får du gärna utveckla... " skrev Henriko.


-skriver i all hast på en lånad dator med timpenningen rinnande, så jag hinner inte utveckla så mycket. Spörsmålet med de uppringade svenska jagarna, som trots allt återlämnades efter heta diskussioner efter ett par dagar, togs upp ett par gånger här på sajten vid flera tillfällen. Sök lite, så lär du finna...

Mvh S

Skriv svar