Kemiska stridsmedel...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Kemiska stridsmedel...

Inlägg av Daniel » 1 maj 2002, 00:25

Såg ett program (vetenskapens värld?) för kanske ett eller två årsedan om kemiska stridsmedel. Dessa började ju som bekant användas utav tyskarna under första världskriget med fruktansvärda resultat.
Uppfinnaren (minns ej namnet) som var jude uppfann inte bara senapsgasen utan även cyklon b(!), han landsförvisades senare när Hitler kom till makten.

Hursomhelst, det jag tänkte komma till var att Churchill skulle ha viljat bomba flera större tyska städer i krigets slutskede med kemiska stridsmedel för att fullständigt utplåna folket som levde där!
Det som tydligen satte stopp för hans bisarra planer var ett antal ledande generaler.
Om detta skulle vara sant anser jag att man borde ifrågasätta Churchills mentala hälsa vid tiden och även hans nuvarande historiska position.
Skulle vara tacksam om någon har mer info. om detta.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 maj 2002, 01:53

Om Churchill hade gjort det skulle nog Hitler blivit rasande och stoppat gas i V-2 raketer och skickat det mot London! Men även använt det på väst och öst fronten. Dessutom hade tyskarna "bättre" gaser än vad dom allierade och sovjet hade.

Jag tittade också på det programet med han som var jude och kommit på cyklon b.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 1 maj 2002, 08:14

Oavsett Hitlers reaktion undrar jag fortfarande vad Churchill måste ha varit för person som ändå ansett att detta skulle ha varit en god ide.
Skulle han ha genomfört dessa planer skulle detta utan tvekan ha kunnat jämnställas med förintelsen.
Han var alltså en potentiell massmördare av den grövre kalibern...

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 maj 2002, 09:32

Han är även ganska känd för detta uttalande angående eventuella gasattacker mot araber:

"Jag är starkt för att använda giftgas mot ociviliserade stammar [...] Det är inte nödvändigt att använda de dödligaste gaserna. De gaser som kan användas är de som vållar svåra besvär och sprider en livfull skräck och ändå inte lämnar några allvarliga permanenta skador hos dem som angrips."

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Gas

Inlägg av Mats » 1 maj 2002, 09:45

Vad har ni för källor? Det är mycket grova anklagelser ni kommer med. Var har ni hittat denna information?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 maj 2002, 10:47

Det exakta citatet jag använde tog jag ifrån Noam chomskys irak; usa och den nya världsordingen.

Se även andra :

http://www.neravt.com/left/biochem.htm
http://www.oswaldmosley.com/action/nov2001.htm
http://www.oneworld.net/guides/cbweapons/front.shtml
http://www.idler.co.uk/html/frontsection/churchill.htm

Till churchills försvar kan ju sägas att debatten om bomb och gas anfall i början av seklet hela tiden handlade om att använda vapnen emot ociviliserade stammar i afrika och liknande och inte emot sina jämlikar.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 1 maj 2002, 15:42

Min källa är kanske svår att kontrollera men jag är ganska säker på att det var vetenskapens värld som jag tidigare nämnde.
Enligt samma program skall någon/några av Hitlers generaler (osäker på grad/titel) ansett situationen så kritisk på östfronten att man ville använda gas mot ryssarna i krigets slutskede. Till skillnad från Churchill var Hitler emot att använda stridsgas.

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 1 maj 2002, 20:02

Mr Curchill blev väl känd som en riktig "butcher" medan han var Nordirland-minister före kriget. En skrivbordssoldat som inte var att leka med.

Valmont
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 april 2002, 00:42

Inlägg av Valmont » 2 maj 2002, 23:47

Om jag inte minns helt fel var det Bosch (han som utvecklade ammoniakprocessen, Haber-Bosch), han ville under första världskriget bidra på sitt sätt. Var med och utvecklade klorgas och fosgen som stridsgas. Efter kriget även cyklon B. Han var mycket riktigt jude men var mycket länge trogen Tyskland innan han till slut (de spakade honom från universitet och projekten med stridsgase) insåg vad som hände och flydde/utvisades.

Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 3 maj 2002, 00:39

Det var mycket riktigt Vetenskapens Värld som sände de där programmen, jag tror de var tre delar jag har dem inspelade nångonstanns.

Skriv svar