Martin Bormann

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Martin Bormann

Inlägg av johanbtk » 28 april 2002, 00:35

Vad tror ni hade hänt med Martin Bormann om han hade dykt upp någon gång på 70, 80-talet? Jag vet att han dog i Berlin 1945, men ändå...
Eftersom att både Storbrittanien och Frankrike hade avskaffat dödstraffet vid den här tidpunkten så är jag inte säker på att de hade avrättat honom.
Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 april 2002, 01:10

Kanske dom skulle ha använd krigslagarna för att döma honom till döden (om dom nu innehåller dödstraff?) eller skulle dom utlämna honom till Isreal!

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Nürnberg

Inlägg av johanbtk » 28 april 2002, 01:47

Han var redan i sin frånvaro dömd till döden i Nürnberg 1946. Jag undrar mer om de allierade verkligen hade verkställt straffet på 70, 80-talet? Jag tror i och för sig att Sovjetunionen hade gjort det om de hade fått tag i honom, men jag ställer mig mer tveksam till USA, Frankrike och Storbrittanien.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 april 2002, 01:57

Dom kanske hade burat in honom i Spandau, tillsammans med Hess. :D

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Bormann

Inlägg av Olov » 28 april 2002, 12:37

Om de hade hittat Martin Bormann nersupen på någon bar i Sydamerika (Albert Speer sa en gång på en direkt fråga om Bormanns öde att det spelar ingen roll om han lyckades ta sig ur Berlin: Han skulle ändå ha supit ihjäl sig, med sin alkoholkonsumtion) skulle de nog ha behandlat frågan olika land från land och tidpunkten till infångandet.

Storbrittanien, Frankrike och USA skulle nog omvandlat dödsdomen till livstid och låtit honom hålla Hess sällskap. Oavsett om det var 70-, eller 80-tal. Sovjetunionen hade nog fimpat honom på 70-talet, men varit lite försiktigare om han hade dykt upp på 80-talet.

Men intressantast vore ju ändå om Mossad knipit honom på den där baren. Frågan är om Israel hade lämnat ut honom till "de allierade" om de visste att han skulle få livstid? Och hur skulle USA ha ställt sig i frågan?

Olov

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 april 2002, 12:49

Hade det varit på 60 talet och sverige hade fått tag i honom så hade man gett honom livstid och sen skrivit ner det till 20 år pga god uppförande :mrgreen:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 april 2002, 13:19


johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Tack

Inlägg av johanbtk » 28 april 2002, 17:05

Anno, tack så hemskt mycket för den läsningen.
Jag visste verkligen inte att Bormann hade "begravts" såpass nyligen.
Vad jag vet så är det en hemlighet var de naziledare som blev avrättade i Nürnberg tog vägen. Är det någon som vet var de tog vägen? Några rykten?

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Någon?

Inlägg av johanbtk » 28 april 2002, 19:54

Är det någon som vet var de allierade spred ut askan efter de dömda nazisterna? Och var blev de kremerade? Jag är även mycket intresserad av rykten.

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Kremering och aska

Inlägg av Olov » 29 april 2002, 00:35

Vad som hände med Göring och kompani efter dödsdomarna har det spekulerats mycket om. Med största sannolikhet kremerades de i någon ugn i ett koncentrationsläger och askan slängde över något okänt vattendrag. De begravdes alltså inte, som t ex Quisling blev (efter mycket byråkrati).

Intressant poäng är att Henry Rinnan (norsk Gestapo medarbetare) blev avrättad efter Qusling och hans stoft ligger intill muren på okänd nordnorsk kyrka. Det är t o m hemlighetsstämplat i Norge om hans aska ligger innanför eller utanför muren...

Intressant är också att ett vanligt faktafel i uppslagsverk o dyl är att Qusling var den sista som avrättades i Norden. Fel. Rinnan och en handfull av hans bandmedlemmar blev avrättade efter Qusling i Norge.

Olov

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Olov

Inlägg av Ruben » 29 april 2002, 13:14

Känner du till om det varit mycket ståhej kring Quislings grav? Har den blivit en vallfartsort för diverse patrask på yttersta högerkanten?

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Quislings grav

Inlägg av Olov » 29 april 2002, 13:27

Vad jag vet så har det aldrig varit speciellt mycket ståhej kring Quislings grav. Det skulle förvisso kunna vara en valfärdsort för det klientel du beskriver, men är det inte. Det är precis som med Carin Görings grav vid Drottningholm som inte heller den betraktas som någon "helig krypta"...

Olov

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Angående att sprida askan i havet

Inlägg av Olof Larsson » 29 april 2002, 13:45

Mossad kidnappade en högtstående nazistfunktionär (om jag inte missminner mig tillhörde han Gestapo eller Allgemeine-SS) , som jag pinsamt nog inte kan komma på namnet på i Argentina under sent 50-tal eller tidigt 60-tal.

Han flögs till Israel, dömdes, hängdes och kremerades. Askan spreds därefter från flygplan över Medelhavet.

Det vore tacksamt om någon kunde räta ut frågetecknen.

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Re: Angående att sprida askan i havet

Inlägg av johanbtk » 29 april 2002, 14:33

Larsson skrev:Mossad kidnappade en högtstående nazistfunktionär (om jag inte missminner mig tillhörde han Gestapo eller Allgemeine-SS) , som jag pinsamt nog inte kan komma på namnet på i Argentina under sent 50-tal eller tidigt 60-tal.

Han flögs till Israel, dömdes, hängdes och kremerades. Askan spreds därefter från flygplan över Medelhavet.

Det vore tacksamt om någon kunde räta ut frågetecknen.
Hans namn var Adolf Eichmann, och det var han som organiserade förintelsen av judarna.

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2002, 09:15
Ort: Östersund

Inlägg av Octavius » 29 april 2002, 14:39

Mjaa.... organiserade var väl lite väl stort namn för honom att använda.
Har var väl transportminister och chef för att alla judarna "hamnade där dom skulle"?

Eller?
Är det jag som har helt fel nu?

/A

Skriv svar