Finland efter WW2

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

22 juni

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 maj 2002, 21:39

Hej Jan-Erik,

Ja - Hitler sade redan i sitt första Barbarossatal att Finland var med i offensiven österut - han gick alltså händelserna i förväg och bidrog nog därigenom till att det sovj flygvapnet bombade Finland 25 juni. Fait accompli, som det heter...

Mvh,

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Hitlers Barbarossa-tal

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 3 maj 2002, 08:25

Hej igen Jan-Erik m fl,

Har själv gjort en avskrift av Hitlers tal 22 juni 1941, som jag har på band. Bifogar den här nedanför i oavkortad form. Vid närmare genomläsning så står det INTE att Finland anslutit sig till en offensiv österut, som jag först skrev. Däremot framgår tydligt att tyska och finska trupper gemensamt skyddar ("schuetzen gemeinsam") Finland, vilket torde ha gett ungefär samma signaler österut. Svensk press uppfattade i alla fall då talet som att Finland var med österut. Dagen efter skrev t ex Norrländska socialdemokraten: "Finland, Rumänien och Italien med i drabbningen". Här följer alltså det Hitlertal som lästes upp i radion på morgonen 22 juni:

"Heute stehen rund 160 russiche Divisionen an unsere Grenze. Seit Wochen finden dauernde Verletzungen dieser Grenze statt, nicht nur bei uns, sondern ebenso im Hohen Norden wie in Rumänien.
Russische Flieger machen es sich zum Vergnuegen unbekuemmert einfach diese Grenzen zu uebersehen, um uns wohl dadurch zu beweisen das sie sich bereits als die Herren diese Gebieten fuehlen.
In der Nacht vom 17 zum 18 Juni haben wieder russische Patrouillen auf deutsches Reichsgebiet voergefuehlt und konnten erst nach längerem Feuergefecht zurueckgebtrieben werden. Damit aber ist nunmehr die Stunde gekommen in der es notwendig wird diesen Komplott der juedisch-angelsächsischen Kriegsanstifter und der ebenso juedischen Machthaber der bolschewistischen Moskauer Zentrale entgegen zu treten.
Deutsches Volk, in diesem Augenblick vollzieht sich ein Aufmarsch der in Ausdehnung und Umfang der grösste ist den die Welt bisher gesehen hat. In Verein mit finnischen Kameraden stehen die Kaempfer des Siegers von Narvik am nordlichen Eismeer. Deutsche Divisionen unter dem Befehl des Eroberers von Norwegen schuetzen gemeinsam mit den finnischen Freihetshelden unter ihren Marschall den finnischen Boden. Von Ostpreussen bis zu den Karpathen reichen die Formationen der deutschen Ostfront. An den Ufern des But, am Unterlauf der Donau bis zu den Gestaden des Schwarzen Meeres vereinen sich unter dem Staatschef Antonescu deutsche und rumaenische Soldaten. Die Aufgabe dieser Front ist daher nicht mehr der Schutz einzelner Länder sondern die Sicherung Europas und damit die Rettung Aller. Ich habe mich deshalb Heute entschlossen das Schicksal und die Zukunft des deutsches Reiches, und unseres Volkes wieder in die Hand unserer Soldaten zu legen. Möge uns der Herrgott gerade in diesem Kampfe helfen.
Berlin 22 Juni 1941, Adolf Hitler"

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Goebbels talade

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 3 maj 2002, 08:31

Hej J. Näsman,

Du har helt rätt i att det var Goebbels som läste upp det första radiotalet om Barbarossa - men det var Hitler som uppgavs vara talets författare. Har just lyssnat på denna bandinspelning en gång till för att vara riktigt säker.

Håller dock inte riktigt med om att de tyska "önskemålen" om finska offensiver mot Leningrad och Murmanbanan inte skall ha beaktats. Menar att finländarna deltog i försöken att ta Kirovbanan (Murmanskbanan) ända till dess att amerikanska påtryckningar tvingade Finland att avbryta dessa insatser. Se t ex "Finland i krig" del II.

Mvh,

J.Näsman
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 april 2002, 23:26

Inlägg av J.Näsman » 3 maj 2002, 12:16

Kärnfrågan var huruvida Finland formulerade sina egna strategiska mål under Fortsättningskriget. Att Finland i praktiken avbröt stödet till de tyska trupper som sökte erövra Murmanskbanan, styrker detta påstående.
USA tvingade emellertid inte Finland till detta. Beslutet var Mannerheims, och fattades sannolikt för att han insåg att ett fortsatt engagemang skulle ha kunnat resultera i en brytning med amerikanarna.
Faktum är också att Finland inte deltog i den tyska offensiven mot Leningrad, vilken syftade till att utplåna staden. Att påstå något annat är oförskämt och tyder endast på bristfälliga kunskaper i historia. Alternativt en allt för djup och ohälsosam fascination för- och tilltro till sovjettidens historieskrivning.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Finlands 'krigsskadestaand' - $300 millioner

Inlägg av varjag » 3 maj 2002, 13:17

Lilla Finland betalade intill sista pennin dom Trehundra MIljonerna
Dollars.
DET VAR 1944/45 en ASTRONOMISK summa!
Svaart kritiserad darfor att vastliga ekonomer ansaag att den vida oversteg Finlands betalningsformaaga. I synnerhet - som ryssarna
sedan kravde vasentliga delar av betalningen - inte i form av finska
stapelvaror som ved, saagat timmer och pappersmassa - utan i form
av verkstads- och maskinindustriprodukter - ett omraade dar Finland
inte ens var sjalvforsorjande i ngn hogre grad.
Vad herrar bolsjevikhovdingar i Mockba inte hade raknat med - var att
Finland,inte bara skulle klara av betalningen (under stora offer och
forsakanden...) men, att det under 'betalningen' ocksaa kom att skaffa
sig en vida expanderad verkstadsindustri - som sedan tjanat som en
effektiv bas for Finlands ekonomiska aaterhamtning och uppsving.

Vand er i gravarna, towaritchi Shdanov, Stalin, Kaganowich & Molotov!

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 3 maj 2002, 18:04

" ...men vad gör man när den elfte kommer?"

I Lahtinens odödliga ord eller hur, Lärka? :D

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

USA och Finland

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 4 maj 2002, 19:21

Ang. USA:s roll i Finlands beslut, tillåt mig citera ur "Finland i krig" (skriven av sju finska militärhistoriker under redaktör Henrik Ekberg) del II s. 79:

"Den egentliga orsaken torde dock ha varit en hemlig order från Mannerheim till Siilasvuo, enligt vilken framryckningen borde upphöra på grund av storpolitiska skäl. Om Murmanskbanan hade avskurits, hade detta enligt Mannerheim, förorsakat en brytning av relationerna mellan Finland och USA, vilket amerikanarna hade varslat om i tre noter, riktade till Finlands regering i slutet av oktober 1941. Siilasvuo förbjöds emellertid
att avslöja det verkliga forhållandet t.o.m. for sin egen stab - och självfallet även för tyskarna, som var lika forvånade som forbittrade över att anfallet stoppades upp. Siilasvuo råkade i en svår mellanhand, inte minst gentemot det tyska högkvarteret i Rovaniemi (...)"

I sin bok "Kampf unter dem Nordlicht" skriver Franz Schreiber (regchef
inom 6. SS GD "Nord") om samma tema på s. 127:

"Erst viel später wurde bekannt, dass die Einstellung des finnischen Angriffs auf eine Demarche der USA bei der finnischen Regierung zuruckzufuehren war. Die USA hatte vor grossten Verwicklungen gewarnt, wenn finnisme Streitkräfte auf altrussischem Boden die Murmanbahn angreifen und die auf ihr fahrenden Transporte amerikanischer Waffen, Geräte und Materialien unterbinden oder zerstören wurden. Diese Demarche wurde dem General in den ersten Novembertagen von der finnischen Regierung bekanntgegeben."

Kan tillägga att Finland genom denna politik lyckades upprätthålla diplomatiska förbindelser med USA ända till juni 1944.

Mvh,
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 4 maj 2002, 20:57

Lars Gyllenhaal och alla andra,

Ett par frågor och funderingar...
"Heute stehen rund 160 russiche Divisionen an unsere Grenze."
Är detta en nazistisk propagandamyt, eller finns det en sanning med att hela 160 (!) ryska divisioner stod vid den tyska gränsen i juni 1941? Om denna siffra ej ligger sanningen nära, så undrar jag hur många diviasioner ryssarna verkligen hade vid den tyska gränsen vid denna tidpunkt?
"In der Nacht vom 17 zum 18 Juni haben wieder russische Patrouillen auf deutsches Reichsgebiet voergefuehlt und konnten erst nach längerem Feuergefecht zurueckgebtrieben werden."
En utarbetad propagandamyt, eller har denna incident verkligen inträffat? Någon som kan bevisa/motbevisa detta?
"Möge uns der Herrgott gerade in diesem Kampfe helfen."
Vet någon om Hitler ofta använde sig av detta "religösa" avslut på sina tal?

En fråga till Lars: Du skriver att du har detta tal på band plus en text därtill. Jag har en gång för ca 5 år sedan sett en sammlingsmapp med 6 stycken kasseter (6 ggr 90 minuter) med alla de kända tyska talen under andra världskriget med en tysk text och en engelsk översättning därtill i en bokhandel. Jag köpte tyvärr aldrig denna "sammling", och sedan dess har jag letat, men inte hittat den igen. Om det är denna du besitter, så var så snäll och ge mig lite information om leverantören i fråga.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 5 maj 2002, 00:45

Är detta en nazistisk propagandamyt, eller finns det en sanning med att hela 160 (!) ryska divisioner stod vid den tyska gränsen i juni 1941? Om denna siffra ej ligger sanningen nära, så undrar jag hur många diviasioner ryssarna verkligen hade vid den tyska gränsen vid denna tidpunkt?
Enligt min för tillfället hemlånade bok The Military History of World War II så hade ryssarna 134 divisioner (varav 32 pansar) utplacerade längst gränsen mot väst (alltså från Östersjön till Svarta Havet) i juni 1941 fördelade så här:

North-West Front (ung. dåvarande litauen):
24 divisioner (varav 4 pansar)
fördelat så här:
8:e armén:
11 divisioner (varav 2 pansar)
11:e armén:
13 divisioner (varav 2 pansar)

West Front (ung. från litauen ner till Brest Litovsk):
38 divisioner (varav 8 pansar)
fördelat så här:
3:e armén:
14 divisioner (varav 2 pansar)
10:e armén:
10 divisioner (varav 2 pansar)
4:e armén:
8 divisioner (varav 2 pansar)
13:e armén (reserv):
6 divisioner (varav 2 pansar)

South-West Front (ung. från Brest Litovsk till norra Moldavien):
56 divisioner (varav 16 pansar)
fördelat så här:
5:e armén:
16 divisioner (varav 6 pansar)
6:e armén:
16 divisioner (varav 6 pansar)
26:e armén:
10 divisioner (varav 2 pansar)
12:e armén:
12 divisioner (varav 2 pansar)
reserv:
2 divisioner (varav 0 pansar)

South Front (ung. från norra Moldavien ner till Svarta Havet):
16 divisioner (varav 4 pansar)
fördelat så här:
18:e armén:
8 divisioner (varav 2 pansar)
9:e armén:
8 divisioner (varav 2 pansar)

Om ni har lust kan jag om möjligt scanna in bilden där man får en väldigt bra överblick om hur styrkorna var fördelade.

/Johan

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 5 maj 2002, 03:16

B.H. Liddell Hart anger i Andra världskrigets historia, del 2 dessa siffror för de Sovjetiska styrkorna i väst:

Infanteridivisioner: 88
Kavalleridivisioner: 7
Pansar- och motoriserade divisioner:54

Harrison E. Salisbury anger inte antalet divisioner i sin bok The Unkown War, men skriver att Stalin hade[...]2,9 miljoner man i de västra militärområdena[...]".

John Erickson anger det antalet divisioner som Fremde Heere Ost lagt fram i sina rapporter i juni 1941. De är som följer:

Infanteridivisioner: 150
Pansardivisioner: 7
Pansarbrigader: 38

Ian Kershaw anger antalet soldater till 3 000 000, 14-15 000 stridsvagnar (varav 2 000 benämns som "moderna", något som jag tolkar som T-34 och KV-1), 34 000 artilleripjäser samt 8-9 000 jaktplan i Hitler 1936-1945: Nemesis.

Förutom de av Johan Elisson givna siffrorna i The Military History of WW2 så hittar jag inte mer info bland mina övriga böcker.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

verkliga siffror

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 5 maj 2002, 09:48

Hej Andreas Wien m fl!

Tack ni andra att jag slapp slå i böckerna ang det faktiska (eller så nära det går) antalet sovjetislka divisioner!

Har för ett drygt år sedan försökt finna bakgrunden till "incidenten" mellan 17 och 18 Juni bl a genom att efterlysa all info om denna på feldgrau.com - men förgäves. Eftersom en verklig incident av det slaget mig veterligen ej nämnts i de betydelsefulla verken om Barbarossa betraktar jag den t v som en propagandamyt. Som bekant arrangerade SS en gränsincident vid en tysk radiostation med "stupade" "polska" trupper 1939 så varför inte en fejkad incident också 1941?

Ang. Hitlers åkallande av Herren i Barbarossatalet så har jag för mig att han vid ytterligare några tillfällen talade om just "Herren" för att ge sig själv en mer landsfaderlig pondus m m, men jag skulle bli ytterst förvånad om han någonsin uttalade "Kristus" eller t o m "Jesus" i något tal. Han var nog alltför medveten om att Jesus är jude, för det...

F.ö. har jag på några ställen(var?) läst om hur Hitler mellan skål o vägg (kanske mindre tillämpligt ordstäv vad gäller AH :wink: ) medgav att han aldrig anfallit SSSR om han varit medveten om deras faktiska mängd av stridsvagnar.

Andreas - talet kommer från en LP-skiva utgiven för 20-30 år sedan i BRD. Har tyvärr ej skivan själv utan spelade av den av en vän. Skall se om jag kan spåra den. Har dock för mig skivan gavs ut av höger(extremt?) inriktat tyskt förlag.

Vänliga hälsningar,

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 maj 2002, 10:30

Hej!

Lars G skrev:
F.ö. har jag på några ställen(var?) läst om hur Hitler mellan skål o vägg (kanske mindre tillämpligt ordstäv vad gäller AH ) medgav att han aldrig anfallit SSSR om han varit medveten om deras faktiska mängd av stridsvagnar.
Här är en diskussion mellan Hitler och Mannerheim i ämnet:

skalman.phpwebhosting.com/phpBB2/viewtopic.php?t=252

Mvh Petter

Skriv svar