Hitlers hund?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Hitlers hund

Inlägg av J-O » 27 april 2002, 10:56

Som ju var ursprungstråden ELLER HUR ?? Var schäfer ja! En intressant sak kan jag nämna näml att nazisterna förbjöd avel och vägrade erkänna VIT scäfer som en del av schäferns rasstandard!
mvh
J-O

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Inlägg av Bina » 7 juni 2002, 21:40

J von B skrev:Från de bilder man sett så såg Blondi ut som en renrasig Schäfer.

Han hade god smak.

Mvh
/Johan
Håller helt med!!!

Vad jag hört/läst så var blondi en renrasig schäfer som hitler fått i gåva

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 juni 2002, 21:44

Newt skrev:Vad jag hört/läst så var blondi en renrasig schäfer som hitler fått i gåva
Blondi var en gåva av Martin Bormann som uppenbarligen ansåg att Hitler borde omge sig med en mer "manlig" hund.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 8 juni 2002, 07:43

Jo vistt..men hur var det med hunden... :wink:

Mr S

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 8 juni 2002, 10:09

ANGÅENDE HITLERS HUND
Lite intressant kuriosa,Hitler förbjöd all avel på vit schäfer.Än i denna dag är den inte medtagen i Schäferns rasstandard men en ev ändring är nu kanske på väg efter sisådär 60år.
mvh
J-O

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 april 2002, 02:34
Ort: Karl XII vår unge hjälte
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 13 juni 2002, 01:04

Hans fina scäffrar bella och blondi
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 13 juni 2002, 01:05

Dwight D Eishenhower skrev:Hans fina scäffrar bella och blondi
sluta med dessa onödiga inlägg!

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 april 2002, 02:34
Ort: Karl XII vår unge hjälte
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 13 juni 2002, 01:08

Vadå det var väll inte onödigt!!

DU SKA VERKLIGEN INTE SÄGA NÅGOT DU SLÖSAR INLÄGG PÅ MIG! samlar du till inlägg 900 kanske??
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 13 juni 2002, 01:19

Dwight D Eishenhower skrev:Vadå det var väll inte onödigt!!

DU SKA VERKLIGEN INTE SÄGA NÅGOT DU SLÖSAR INLÄGG PÅ MIG! samlar du till inlägg 900 kanske??
Sluta! :x

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 13 juni 2002, 01:42

Dwight D Eishenhower skrev:Vadå det var väll inte onödigt!!

DU SKA VERKLIGEN INTE SÄGA NÅGOT DU SLÖSAR INLÄGG PÅ MIG! samlar du till inlägg 900 kanske??
Dwight jag har försvarat dig men du har inte gjort det lätt för mig. Detta utbrott var onödigt. inget fel att vara kaxig men det är alltid bra att veta sina begräsningar.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

HeHe

Inlägg av -vils- » 13 juni 2002, 12:31

Dwight D Eishenhower skrev:Hans fina scäffrar bella och blondi
Ja dom var faktiskt väldigt fina. :lol:

Brocken
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 maj 2002, 14:05
Ort: Sverige

Stalinismen/nazimen ang. politiska fiender och etnicitet

Inlägg av Brocken » 13 juni 2002, 17:19

Apropå det som sagts här tidigare att nazisterna dödade på enbart etnisk grund och Stalin på politisk så stämmer inte det.

1. Nazisterna satte även allmänna meningsmotståndare, kommunister och kriminella i läger.

2. Stalin beordrade en brutal och total fördrivning till Sibiriens obyggd av ett en muslimsk minoritet från området mellan Svarta och Kaspiska havet. Under denna fördrivning dog flera miljoner människor (minns ej någon exakt siffra) och till och med soldater som erhållit medalj för hjätedåd i strid kallades hem, avmedajderades och fördrevs som boskap med de andra.
Andledningne till detta skall ha varit att det funnits några kollaboratörer (för många enligt de styrande tydligen) och de utpekades som hel etnisk grupp som landsförrädare.
TYVÄRR, kommer jag inte ihåg vad dessa hette. Det var ett repotage om dem i Illustrerad vetanskap för rätt länge sedan om jag inte helt missminner mig. Men om det krävs för att ni skall anse detta inlägg som trovärdigt, kan jag givetvis ta reda på namnet.

3. Om man summerar det ovan nämnda 2 punkterna och därtill lägger till att det var en judisk intellektia som var i mångt och mycket ansvarig för Sovjetunionens tillkomst (och därmed "kommunist faran i Öster"), och att många av dessa judar haft koppling till eller rent utav härstamning från Tyskland, så kan man jämställa Stalins entniska rensning av den asiatiska folkgruppen med den tyska motsvarande på judarna. Givetvis föreliggen skillnader i metod och mål (i alla fall de senare mål som i Tyskland uppkom under krigets andra hälft), men om vi diskuterar enbart principen om det fanns politiska eller etniska motiv bakom fruktansvärda brott mot olika grupper i samhället, så borde det vara i alla fall jämförbart.
Eftersom huvudfienden till nazisterna var kommunisterna, så blev ju automatiskt en massa kända judar dödsfiender och att kalla kummunismen för "ett judiskt påhitt" var nog inte helt fel, även om det givetvis var en överdrift som gjordes i syfte att förankra en politisk fiende även till en etnisk/kulturell grupp som sedan årstusenden varit illa omtyckt i allmänhet och därför lättare skulle kunna utpekas som roten till det onda.

8O

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 13 juni 2002, 18:44

Anno skrev:
Dwight D Eishenhower skrev:Hans fina scäffrar bella och blondi
sluta med dessa onödiga inlägg!
Och exakt vad tillförde du med ditt inlägg?

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 13 juni 2002, 19:48

menar du mig?:?

Om du menar mig så får du sluta Marcus med att försvara honom!! :x

Jag stör mig att vissa människor skriver tio inlägg på 5 min där det står tex.

"Hitler var inte bra!"
"bananasplit är gott"
"dom va sötta dom, Hitlers hundar"
"fan va dum han var"

Och den senaste tiden när man har gåt in på skalman.nu har man se att det har sett ut så här tex:

"Varför inga tunga amerikanska stridsvagnar?" senaste inlägg:Dwight D Eishenhower

"Hitlers hund?" senaste inlägg: Dwight D Eishenhower

"Hitler bra på ett sätt dåligt på ett annat" senaste inlägg: Dwight D Eishenhower

"Vem vann andra Världskriget?" senaste inlägg: Dwight D Eishenhower

och då har 90% av dom varit nonsens inlägg och inget som har gett diskussionen någonting!:|

Så sluta försvara denna 12 åringen som borde befinna sig på Sudd.nu! :?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Stalinismen/nazimen ang. politiska fiender och etnicitet

Inlägg av Per Andersson » 13 juni 2002, 19:49

Brocken skrev:
2. Stalin beordrade en brutal och total fördrivning till Sibiriens obyggd av ett en muslimsk minoritet från området mellan Svarta och Kaspiska havet. Under denna fördrivning dog flera miljoner människor (minns ej någon exakt siffra) och till och med soldater som erhållit medalj för hjätedåd i strid kallades hem, avmedajderades och fördrevs som boskap med de andra.
Andledningne till detta skall ha varit att det funnits några kollaboratörer (för många enligt de styrande tydligen) och de utpekades som hel etnisk grupp som landsförrädare.
TYVÄRR, kommer jag inte ihåg vad dessa hette.

Tjetjenerna var en av de små folk som förmodades vara förräderibenägna och deporterades.

Undra på att de inte vill ha mer att göra med Moskva än nödvändigt.

Skriv svar