En misstänkt spion

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

En misstänkt spion

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 maj 2025 11:12

Jag har själv tillbringat ganska många år i Lerum utanför Göteborg eftersom min farsa är uppvuxen på orten och så var vi hos farmodern som gick bort 2010 (min far dog själv 1996).

Jag har hört att det var en man som bodde i Lerum under andra världskriget och som arbetade på hamnkontoret i Göteborg. Han var känd för att han hade kontakter med Tyskland och en gång skulle tio brittiska fartyg avgå från Göteborg. Själva rutten var hemligt och trots detta så fick tyskarna kontakt med denna konvoj. Av dessa tio fartyg så kom endast en fram till de brittiska öarna. Jag vet inte hur det gick för mannen som jobbade på hamnkontoret, men eftersom det var känt att han hade tyska kontakter och hade utrustning för kommunikation i sin bostad. Så fick han iallafall stämpeln på att han låg bakom informationen om rutten till tyskarna.

Är det någon som kan ana vilken händelse det kan vara???

Stefan

JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: En misstänkt spion

Inlägg av JohnT » 20 maj 2025 13:22

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 maj 2025 18:23

Tack för länken, men jag har också ett minne över att det var någon konvoj som avgick från Göteborg på sidan om.

Om det finns någon speciell förteckning.

Stefan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 21 maj 2025 14:07

Operation Rubble

Under december 1940 och början av januari 1941 utlöpte de fem fartygen i den engelska Operation Rubble: Elisabeth Bakke, John Bakke, Ranja, Tai Shan och Taurus individuellt från Göteborgs hamn och samlades i Brofjorden nära Lysekil.

Fartygen kunde, med början på eftermiddagen den 23 januari, i skydd av dimma smyga nära den norska kusten i Norska rännan eftersom faran för förankrade minor var obefintlig där på grund av det stora djupet. I samband med att fartygen började sin genombrytning bröts teleförbindelserna under några timmar i Västsverige på initiativ från Binneys medhjälpare, den svenske sjökaptenen Ivar Blücker. De norska handelsfartygen kunde slutligen smita igenom den tyska Skagerackspärren och nå Kirkwall den 25 januari 1941.

MickeW
Ny medlem

Inlägg av MickeW » 25 maj 2025 11:46

Hej,
finns en bok av Lars Hansen som heter Göteborg under krigshot : i skuggan av andra världskriget där det står en del om tyskt spioneri i Göteborg. Jag kommer inte på rak hand ihåg om denna personen är med dock.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 maj 2025 19:24

Tack för boktipset!!!
Skriver på både sidor om citeringen.
MickeW skrev:
25 maj 2025 11:46
Hej,
finns en bok av Lars Hansen som heter Göteborg under krigshot : i skuggan av andra världskriget där det står en del om tyskt spioneri i Göteborg. Jag kommer inte på rak hand ihåg om denna personen är med dock.
Tycker att det verkar att du är från Göteborgsområdet men kan ha fel i det också. Min far var från en mindre ort utanför Göteborg och det var han som berättade om det.

Stefan