Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5258
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av Battler » 10 apr 2025 18:01

Mars 1943, efter reparationer beordras eskorthangarfartyget HMS Dasher från Dundee till HMNB Clyde för att återgå till eskorttjänst. På grund av motorproblem tvingades hon avbryta sin konvojresa i förtid. Strax efter att hon anlänt till Firth of Clyde (mynningen av floden Clyde, på Skottlands västkust) den 27 mars 1943 drabbades hon av en stor inre explosion och sjönk.

Orsaken till explosionen och den efterföljande sänkningen av Dasher är oklar. Säkert är att läckande flygbränsle antändes. Exakt hur detta gick till, om det var genom att ett flygplan kraschade från flygplanshissen in i hangaren eller genom öppen eld, kunde aldrig klarläggas.

Av fartygets 528 besättningsmedlemmar dog 379, trots snabb hjälp från närliggande fartyg och räddningsoperationen som genomfördes från städerna Brodick, Lamlash, Isle of Arran, Ardrossan och Greenock. Många undkom det sjunkande skeppet, men dog senare av hypotermi eller brändes i lågorna.

https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Dasher_(D37)

Det här var nytt för mig - ja, man lär så länge man lever.
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 10 gånger.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30989
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av Hans » 10 apr 2025 19:17

Ja.

Och tack för att du delar med dig här.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 15246
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av Markus Holst » 10 apr 2025 20:37

Fartygen i klassen hade tydligen flygdäck av trä vilket måste ha hjälpt branden på traven.

Intressant med både denna klass och Ruler-klassen är att man tydligt ser hur flygdäck är en påbyggnad över ordinarie däck. Något säger mig att hanfarskepp fortfarande byggs med samma princip men att det inte syns längre.

Men - vad skiljer ett eskorthangarfartyg från andra hangarfartyg, mer än själva eskorttjänsten?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30989
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av Hans » 10 apr 2025 21:05

Jag är landkrabba, men.

Eskorthangarfartyg var snäppet mindre och huvuduppgiften var inte att avgöra viktiga sjöslag, utan som namnet antyder att eskortera.

Trätäckning av däcket på hangarfartyg var inte den stora brandfaran, flygbränsle och bomber/torpeder ombord, i kombination, var däremot farligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_deck

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5258
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av Battler » 10 apr 2025 21:12

Markus Holst skrev:
10 apr 2025 20:37
Men - vad skiljer ett eskorthangarfartyg från andra hangarfartyg, mer än själva eskorttjänsten?
Vid krigets början ingick i brittiska, amerikanska och japanska flottorna en förhållandevis liten men mycket heterogen grupp hangarfartyg. Inom kort visade det sig, att hangarfartyg i stort antal erfordrades för åtskilliga uppgifter, som också ställde mycket olika krav på fartygen.

För de stora hangarfartygsflottorna och för smärre stridsgrupper av olika slag krävdes snabba fartyg med stor flygplanskapacitet. Konvojskydd och ubåtsjakt m.m. ställde däremot icke lika höga krav på fart och kapacitet. Utvecklingen gick därför mot en differentiering av hangarfartygen i tre huvudgrupper: tunga och lätta hangarfartyg samt eskorthangarfartyg.

De båda första grupperna ingick i de snabba styrkorna, medan eskorthangarfartygen, som i viss mån hade hjälpfartygskaraktär, huvudsakligen användes för konvojskydd, ubåtsjakt, flygunderstöd vid landstigningsföretag och transport av ersättningsflygplan. En riktlinje var uppenbarligen att få fram billiga typer, som kunde seriebyggas på kort tid. Nya tunga hangarfartyg försågs i regel med pansrade flygdäck.

När kriget slutade, pågick utvecklingen alltjämt med stora steg och med inriktning mot ännu större fartyg än tidigare. Vid utgången av 1945 tog amerikanerna i tjänst tre mycket stora fartyg, Midway-klassen, som deplacerade 55.000 ton, gjorde 33 knop och kunde medföra 137 flygplan.

Britterna hade kölsträckt fyra fartyg av Hermes-klassen (18.300 ton 29.5 knop, 50 flygplan) och två fartyg av Audacious-klassen (36.800 ton 31.5 knop, 100 flygplan), vilka dock icke blev färdiga förrän 1946-1953. Ytterligare två fartyg av Audacious-typ avbeställdes i samband med fientligheternas upphörande.

Källa
Allmän sjökrigshistoria 1930-1945, Magnus Starck
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5258
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av Battler » 10 apr 2025 21:40

Trådstartens HMS Dasher var ett hangarfartyg i brittiska Royal Navy av Avenger-klass, ombyggda handelsfartyg och ett av de kortlivade eskorthangarfartygen. Eskorthangarfartygen av Avenger-klass var ombyggda amerikanska handelsfartyg av typen C3 från U.S. Maritime Commission (USMC).

HMS Dasher byggdes av Sun Shipbuilding and Drydock Company, Chester, Pennsylvania. Fartyget hette ursprungligen Rio de Janeiro, avsett för passagerar- och lasttrafik med Moore-McCormack Lines. Hon byggdes om till ett eskorthangarfartyg på Tietjen & Lang-varvet i New Jersey och togs i tjänst i Royal Navy den 2 juli 1942.

Dasher hade en besättning på 555 man och en total längd på 150,04 m, en bredd på 20,19 m och ett djupgående på 7,09 m. Hennes deplacement låg på 8 200 long ton vid normal last och 9 000 long ton (9 100 t) vid full last. Framdrivningen tillhandahölls av fyra dieselmotorer kopplade till en axel som gav 8 500 hk, som kunde driva fartyget med 16,5 knop (30,6 km/h).

Dasher hade kapacitet för 15 flygplan som kunde vara en blandning av Grumman Martlet eller Hawker Sea Hurricane jaktplan och Fairey Swordfish torpedbombare.

Bild
__________________________________
MVH

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1929
Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
Ort: Stockholm

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av JohnT » 13 apr 2025 11:20

Ett handelsfartyg av liknande typ

Eskorthangarfartyget

USS Franklin, en av 24 hangarfartyg i klassen.

Och längst bak kalla kriget hangarfartyg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5258
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av Battler » 13 apr 2025 13:00

Tack för den pedagogiska bilden, man ser tydligt skillnaderna i storlek.

USS Constellation (CV-64) hangarfartyg av Kitty Hawk-klass.
USS Franklin (CV-13) hangarfartyg av Essex-klass.
__________________________________
MVH

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1929
Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
Ort: Stockholm

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av JohnT » 13 apr 2025 15:17

Och handelsfartyget är SS Mormacyork, en C3'a som HMS Dasher började sitt liv som.

Ärligt talat är modellen av eskorthangarfartyget "Thetis Bay",
ombyggd efter kriget som helikopterlandstigningsfartyg.
Men mycket lik HMS Dasher

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5697
Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
Ort: Göteborg

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av koroshiya » 13 apr 2025 17:24

DE-fartygen byggde väl på ett liknande koncept; alltså att ta en färdig typ av båt och ändra den?

Om Flower-klassen står det att det från början var en design för valfångst.

Intressant läsning.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3184
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av Bjernevik » 14 apr 2025 12:58

koroshiya skrev:
13 apr 2025 17:24
DE-fartygen byggde väl på ett liknande koncept; alltså att ta en färdig typ av båt och ändra den?

Om Flower-klassen står det att det från början var en design för valfångst.

Intressant läsning.
Om du med DE menar Destroyer Escort så var de designade för ändamålet. De byggdes till samma standarder som andra örlogsfartyg, den stora skillnaden mellan dem och dåtidens jagare var att de inte behövde samma fartresurser vilket gjorde att man kunde använda andra typer av maskineri än utväxlade ångturbiner, vilket var en trång sektor även för dåtidens amerikanska industri. Istället fick vissa klasser dieselelektrisk drivning medan andra hade turboelektrisk, även om vissa senare klasser faktiskt fick utväxlade turbiner när industrin fått upp ångan (pun intended).

De brittiska korvetterna däremot var designade för att kunna byggas av mindre varv med liten eller ingen erfarenhet av att bygga örlogsfartyg. Flowerklassen var mycket riktigt inspirerad av en typ av valfångstfartyg (Southern Pride), men korvetten skiljde sig i många avseenden från valfångstfartyget. Det var alltså inte fråga om att man tog en färdig skrovdesign och satte en kanon och lite sjunkbomber på den.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5697
Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
Ort: Göteborg

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av koroshiya » 14 apr 2025 14:25

Ja, jag satte alla antiubåtsklasser i samma grupp, men eftersom du nämner det ser jag att DE verkar ha varit en specifik term från USA, och att dessa kallades fregatter i UK.

Att de ritade om fartygen känns uppenbart ja. Det måste man ha gjort med dessa eskorthangarfartyg också, även om de kanske redan hade ett färdigt skrov. Det är ju inte bara att sätta igång och bygga om.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3184
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av Bjernevik » 14 apr 2025 18:14

Skillnaden är att korvetterna var en ny design, baserad på ett valfångstfartyg.
Korvett.jpg
Eskorthangarfartygen däremot föddes som rena ombyggnader, ibland av redan färdiga fartyg ibland av fartyg under byggnad.
Den första.jpg
USN CVE.jpg
Den vanligaste typen att bli ombyggd var Typ C3, en av de standardiserade handelsfartygstyper som den amerikanska regeringen lät designa på 30-talet.

Först sedan man fått runt 50 ombyggnationer i sjön började man bygga eskorthangarfartyg designade som sådana. Men troligen baserade på tidigare erfarenheter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5697
Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
Ort: Göteborg

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av koroshiya » 14 apr 2025 18:22

Ja.

Intressant för mig är att det dök upp en helt ny klass brittiska fartyg - vilka jag alltså inte kände till - som också byggdes i väldiga mängder, men nog om det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30989
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Brittiskt hangarfartyg går under i en intern explosion

Inlägg av Hans » 14 apr 2025 18:36

Tack Bjernevik.

MVH

Hans