Med Nordsjöspärren antar jag att du menar Skagerackspärren, alltså den tyska minspärren i april 1940?
Och...kan du förklara din sats lite tydligare: "...när privatbilism förbjöds då allt drivmedel skulle användas för militärt bruk." ?
Hans K
Med Nordsjöspärren antar jag att du menar Skagerackspärren, alltså den tyska minspärren i april 1940?
Privatbilism förbjöds redan 2:a september 1939, men en hel del bilism förekom fortfarande, även om bensinen var (generöst) ransonerad. När tyskarna upprättade nordsjöspärren/skageracksspärren och normal handel västerut blev omöjlig försvann i princip helt möjligheten att få ut bensin även för affärsverksamhet (resande säljare, mjölkbud/bil, åkerier, transportfirmor m.m.).sveahk skrev: ↑03 jul 2024 15:27Tack Hans, men vet fortfarande inte om det var en privat personbil, eller en lastbil? Fadern var som sagt stationerad i Värmland vid den tiden, men mer än att han hade löjtnants grad fick jag inte ur honom...innan han gick bort ett par årtionden senare...
Med Nordsjöspärren antar jag att du menar Skagerackspärren, alltså den tyska minspärren i april 1940?
Och...kan du förklara din sats lite tydligare: "...när privatbilism förbjöds då allt drivmedel skulle användas för militärt bruk." ?
Hans K
Beredskapskorten gällde inte för någon särskild vara. De skickades ut till hushållen när kriget bröt ut 1939, i händelse av att någon vara skulle komma att ransoneras med kort varsel. Dessa behövde aldrig användas. Det var först vid ockupationen av Norge och Danmark som ransoneringar infördes på vissa varor.
Som jag förstått det beslagtog militären däcken på privatbilarna, så många (alla?) privatbilar stod uppallade i åratal under kriget. Privatbilismen var rätt utbredd i slutet av 1930-talet, även bland mer eller mindre "vanliga" svenskar.von Adler skrev: ↑04 jul 2024 12:54Privatbilism förbjöds redan 2:a september 1939, men en hel del bilism förekom fortfarande, även om bensinen var (generöst) ransonerad. När tyskarna upprättade nordsjöspärren/skageracksspärren och normal handel västerut blev omöjlig försvann i princip helt möjligheten att få ut bensin även för affärsverksamhet (resande säljare, mjölkbud/bil, åkerier, transportfirmor m.m.).sveahk skrev: ↑03 jul 2024 15:27Tack Hans, men vet fortfarande inte om det var en privat personbil, eller en lastbil? Fadern var som sagt stationerad i Värmland vid den tiden, men mer än att han hade löjtnants grad fick jag inte ur honom...innan han gick bort ett par årtionden senare...
Med Nordsjöspärren antar jag att du menar Skagerackspärren, alltså den tyska minspärren i april 1940?
Och...kan du förklara din sats lite tydligare: "...när privatbilism förbjöds då allt drivmedel skulle användas för militärt bruk." ?
Hans K