Svenska ransoneringskort
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Svenska ransoneringskort
Ja, ransoneringskort från kriget är väl något som vi hittar i en hel del byrålådor, ofta blir de bortslängda av barn och barnbarn när di gamle har gått hädan - för sälja lönar sig knappast, stort värde har de inte...
Men ändå, hittade de här från kriget...
Mor och far var stationerade i Värmland under kriget, framför allt för att överse den tyska "semestertrafiken" genom landskapet.
Till korten, ett par frågor - Beredskapskorten har bokstäverna N, Ö, X och Z. För vad?
Och Bensinkorten gäller personbil med nummer A 909. Ett stockholmsnummer efter vad jag förstår...men civilt?
Hans K
Men ändå, hittade de här från kriget...
Mor och far var stationerade i Värmland under kriget, framför allt för att överse den tyska "semestertrafiken" genom landskapet.
Till korten, ett par frågor - Beredskapskorten har bokstäverna N, Ö, X och Z. För vad?
Och Bensinkorten gäller personbil med nummer A 909. Ett stockholmsnummer efter vad jag förstår...men civilt?
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Re: Svenska ransoneringskort
Bokstäverna är serier. Färgen och bokstaven betyder att kortet gäller för en grupp varor (t.ex. matfett, ost, olja, grädde och smör). För att hindra förfalskningar gjordes kort regelbundet ogiltiga - man fick då hämta ut nya. De gamla korten kunde man spara i byrålådan, om man ville (vilket förmodligen hänt här).
Bensinransoneringen kan vara till en civil bil som kommenderats in och används i tjänsten.
Bensinransoneringen kan vara till en civil bil som kommenderats in och används i tjänsten.
-
Tack von Adler!
Ändå - på de civila korten kan vi läsa matfett, kött, socker etc., medan beredskapskorten har tre kronor och bara bokstäver, inget angivande vad man får ta ut. Så, hur vet man där vad man får ta ut?
Och ytterligare en fråga - civilauto med lågt Stockholmsnummer. Kan man säga om den var privatägd eller hade krigsmakten också civila fordon?
Hans K
Ändå - på de civila korten kan vi läsa matfett, kött, socker etc., medan beredskapskorten har tre kronor och bara bokstäver, inget angivande vad man får ta ut. Så, hur vet man där vad man får ta ut?
Och ytterligare en fråga - civilauto med lågt Stockholmsnummer. Kan man säga om den var privatägd eller hade krigsmakten också civila fordon?
Hans K
-
- Medlem
Efter 1941 samlade man matvaror i fyra kategorier. Vad som gällde för vad annonserades i radio, i tidningar och på anslag.
"Röd N" kunde då vara just matfetter och "Blå X" t.ex. mjölprodukter (mjöl, gryn, bröd m.m.).
Kupongen motsvarade en viss mängd poäng, som gav dig t.ex. 1 liter grädde, ELLER 500g smör ELLER 0,5 liter matolja. Det stod dig fritt att välja vad du ville köpa för livsmedel inom de fyra kategorierna.
Beroende på försörjningsläget infördes det ibland restriktioner på vissa produkter, t.ex. bönor eller vetemjöl. Då fick man extrakuponger som behövdes för just den varan (tillsammans med originalkupongen), så man kunde kapa max X av den.
"Röd N" kunde då vara just matfetter och "Blå X" t.ex. mjölprodukter (mjöl, gryn, bröd m.m.).
Kupongen motsvarade en viss mängd poäng, som gav dig t.ex. 1 liter grädde, ELLER 500g smör ELLER 0,5 liter matolja. Det stod dig fritt att välja vad du ville köpa för livsmedel inom de fyra kategorierna.
Beroende på försörjningsläget infördes det ibland restriktioner på vissa produkter, t.ex. bönor eller vetemjöl. Då fick man extrakuponger som behövdes för just den varan (tillsammans med originalkupongen), så man kunde kapa max X av den.
-
Nu spånar jag då detta hände aningen före min tid.
Krigsmakten har egna fordon med egna registreringsnummer. Senare fanns det viss logik då t.ex. en Bandvagn 206 kunde han numret 206123. Utan kunskap är jag 100% säker på att systemet inte var 100% i bruk. I fredstid kunde civila fordon tillfälligt hyras in med behållet civilt registreringsnummer, försäkring av dessa har jag ingen aning men försvaret har för sina fordon sin egna försäkring. I händelse av mobilisering blev de inkallade fordonen militära, hurivida de skyltades om vet jag ej.
Men försvaret behövde med ytterst låg sannolikhet civila ransoneringskort i vanliga fall då tankningen ombesörjdes av de militära förbanden. Om ett inkallat fordon skulle behöva tankas på en civil mack så skulle jag inbilla mig att militären hade sina egna ransoneringskort. Detta även om fordonet kanske skulle ha kvar sitt civila registreringsnummer.
För jag inbillar att ransoneringskorten var kopplat till ägaren/brukaren och inte fordonet. Såldes fordonet fick väl den nya ägaren anhålla om tilldelning.
Men huvuddelen av detta är gissningar.
Kan man lista ut vad A909 var för fordon?
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Som fastighetsskötare kunde jag hittade dessa i grovsoprummen så sent som 90-talet. Sedan var det slut.*
Ångrar att jag aldrig sparade några. (Fast en gång var det bensin kuponger från oljekrisen.)
Sonderling
* (Vill påstå att man kan följa generationernas hädangång eller flytt till ålderdomshemmet på vilka sopor som slängs på ÅVC:n. På 90-talet det de som var unga och satte bo på 40-talet. Nu tycker jag att det är mycket skit från 70-talet som åker ner i containrarna. )
Ångrar att jag aldrig sparade några. (Fast en gång var det bensin kuponger från oljekrisen.)
Sonderling
* (Vill påstå att man kan följa generationernas hädangång eller flytt till ålderdomshemmet på vilka sopor som slängs på ÅVC:n. På 90-talet det de som var unga och satte bo på 40-talet. Nu tycker jag att det är mycket skit från 70-talet som åker ner i containrarna. )
-
Har försökt här... https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/d ... nummer=909
...som är Stadsarkivet i Stockholm, där de har bilnummer från 1942-1971 - om jag förstått det riktigt. Men...först, de svarar inte, för det andra, bensinkorten för personbilen A 909 är från 1940...
Hans K
-
Stockholms läns Länsstyrelses arkiv säger de här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=61958.0 - som jag begriper är det olika arkiv, eller?
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/ ... arkiv.html
MVH
Hans
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/ ... arkiv.html
MVH
Hans
-
Jag när jag tittar närmare på kortet så har det kuponger för 5l x20, på varje sida = 200l. Och det är två kort för samma fordon och samma månad.
Alltså var tilldelningen 400l per månad.
Tycker jag låter mycket. Och får mig att om det var standard eller om det var något speciellt fordon eller funktion.
MVH
Hans
Tycker jag låter mycket. Och får mig att om det var standard eller om det var något speciellt fordon eller funktion.
MVH
Hans
-
- C Skalman
Hur långt kom dåtidens bilar på 400 liter?Hans skrev: ↑02 jul 2024 17:23Jag när jag tittar närmare på kortet så har det kuponger för 5l x20, på varje sida = 200l. Och det är två kort för samma fordon och samma månad.
MVH
Hans
-
https://en.wikipedia.org/wiki/Car_of_the_Century
1939 Austin 7
https://www.austin7.org/Other%20Article ... g%20Costs/
...about 40mpg...
https://www.mpgtolitres.com/kml-to-mpg# ... 1458%20mpg.
17 km/l 40 mpg
MVH
Hans
1939 Austin 7
https://www.austin7.org/Other%20Article ... g%20Costs/
...about 40mpg...
https://www.mpgtolitres.com/kml-to-mpg# ... 1458%20mpg.
17 km/l 40 mpg
MVH
Hans
-
- C Skalman
Kan du hjälpa mig att räkna om mpg till liter per mil?
Edit nu såg jag 17 km per liter. Det är ju modesta mängder, drygt halvlitern per mil, alltså kan man åka typ 700 mil på 400 liter.
Edit nu såg jag 17 km per liter. Det är ju modesta mängder, drygt halvlitern per mil, alltså kan man åka typ 700 mil på 400 liter.
-
Jag tror vi pratar UK gallon men skillnaden mot US gallon är inte enorm, 1 US är 0,83 UK (Imperial).
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Korten är ju också från innan nordsjöspärren och när privatbilism förbjöds då allt drivmedel skulle användas för militärt bruk.Hans skrev: ↑02 jul 2024 17:23Jag när jag tittar närmare på kortet så har det kuponger för 5l x20, på varje sida = 200l. Och det är två kort för samma fordon och samma månad.
MVH
Hans
-
Sant, finns det någon enkel överblick över bränsleransoneringen 39-45? Vem fick vilken tilldelning när och varför?
MVH
Hans
MVH
Hans