Nu ska ni se...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av sveahk » 08 mar 2024 15:53

IMG_0900.jpeg
Det här befälet fick Geb.Div. "Nord" från Generaloberst Dietl i början av år 1943. Det gäller skydd mot sabotage- och kommandoföretag...

"Befälet gäller inte bara för att säkerställa kustområdet. Som enstaka fall visar, kan man också i övriga arméområdet räkna med sabotage.
Fientliga fjärrspantrupper och luftlandsättningstrupper, kommunistiskt inställda delar av befolkningen samt agenter och kommandos, som kommer från Sverige, kan utföra sabotageakter överallt i arméområdet. Deras avsikter underlättas av det fåtaliga antalet egna säkerhetstrupper och genom den bekanta finska sorglösheten. Desto viktigare är yttersta uppmärksamhet, handlingskraft och hänsynslöst genomgripande."



Ord och inga visor. Om det kanske var en av minst ett par anledningar till att de tyska soldaterna skulle titta både fram och tillbaka när de var i den finska huvudstaden!?

Och - Dietl skriver "den bekanta finska sorglösheten"! Kommentar...?

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av Markus Holst » 08 mar 2024 16:20

Läser brevet och kom ihåg hur man på den tiden man skrev med maskin rättade stavfel: Man backade ett steg och tog i av h-e med tangenten för att få den nytryckta bokstaven att framhävas jämfört med första försöket.

Längre felskrivningar kryssade eller m-ade man ogenerat över och skrev om ordet direkt efter.

Sent upptäckta skrivfel kunde rättas med lite handskrift på papperet.

Blev det tillräckligt många och stora stavfel tog man ur pappren ur maskinen, kasserade dem och började om.

Dagens ungdomar kommer aldrig förstå hur vi slet förr.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av Hans » 08 mar 2024 17:58

Hände det någonsin att det kom några 'agenter och kommandos' från Sverige?

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 09 sep 2018 20:36
Ort: Umeå

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av adlercreutz » 08 mar 2024 19:20

Ja jag reagerade på det också. Var de svenskar, eller allierade agenter som tog sig in via Sverige? Eller påhitt?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av sveahk » 08 mar 2024 23:32

sveahk skrev:
08 mar 2024 15:53
...samt agenter och kommandos, som kommer från Sverige, kan utföra sabotageakter överallt i arméområdet.
Hans K
Ja, man undrar om det är ett skrämskott från Dietl enkom för de tyska soldaterna i Finland, tillrättasnickrat utan reell bakgrund - eller kanske trots allt något i Sverige som tyska Abwehr visste om...men inte den svenska motsvarigheten.

Hur mycket vet man egentligen om sabotageakter i Finland (gentemot tyskarna), och då speciellt utförda av kommandotrupper från Sverige...? Fanns de överhuvud taget?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av sveahk » 12 mar 2024 12:07

Inga kommentarer från våra finska vänner...tja, då går vi vidare med andra, lite klarare och enklare tyska rekommendationer i Finland. T.ex. när man åkte tåg. Året är fortfarande 1943.
IMG_0902.jpeg

"4.Rökkupéer i den finska järnvägen

I de av de tyska soldaterna använda fjärrtågen kommer i framtiden rök- och ickerökkupéer också vara betecknade på tyska. Att röka i ickerökkupéer är förbjudet
."

Nytt för mig: att det överhuvud taget fanns ickerökupéer redan vid den här tiden. I alla fall i Finland. Och i Sverige?

"5.Nödbromsar i finska järnvägsvagnar

Diverse reklamationer från de finska statsjärnvägarna ger anledning till att påpeka, att nödbromsen i de finska tågen betjänas på samma sätt som värmereglagen i de tyska tågen. Felaktigt betjänande av nödbromsen måste förhindras med vederbörlig information."


Tanken svindlar - Hur många gånger blev det nödbromsat i Finland innan den informationen kom...!

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av Hans » 12 mar 2024 13:35

Får mig att undra, generellt, vad kan få en passagerare i ett tåg att dra i en nödbroms under färd? I samband med start om någon fastnat på något sätt utanför dörren (men det borde ju upptäckas av stinsen) kanske - men under färd? Har någon något exempel där passagerare med vilje dragit i nödbromsen under färd (och varför)? Att man försöker reglera värmen med den är en annan sak men det måste ha hänt tillräckligt ofta för att få de att ge skriftlig information.

MVH

Hans