Ungern och Barbarossa.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Ungern och Barbarossa.

Inlägg av koroshiya » 30 september 2023, 20:35

Blev de verkligen attackerade av CCCP?

Och hade de några planer på att expandera i områden som inte hade tillhört Habsburg? Bortanför Transkarpatien?

Eller handlade det bara om att inte vara sämre allierade än Rumänien. De hade ju just "fått" Transylvanien av Rumänien.

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Ungern och Barbarossa.

Inlägg av diskutera » 2 oktober 2023, 19:59

Extremt tveksamt, wikipediaartikeln (https://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Kassa) hänger ju ut dom misstänkta. Men Ungern var väl fredstrött och var inte sena med DOW ändå.

Tror deras medverkan bestod i att försvara sina "territoriella vinster" inom Axis, så inte Hitler i ett tredje "Vienna award" gav tillbaka hela eller delar av norra Transylvanien till Rumänien, då det var han som vid tidpunkten ritade Europas gränser.

Bulgarien å sin sida förklarade aldrig krig mot Sovjet, men blev invaderade ändå 'i bara farten'. Nog för att de sprang Axis-ärenden, men ändå.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ungern och Barbarossa.

Inlägg av koroshiya » 3 oktober 2023, 18:28

Man kan se att generalguvernementet käkade opp Lemberg och de områden som Habsburg hade styrt i västra Ukraina. Med det fanns det inte längre någon gräns mellan Ungern och Sovjet. Kanske blev det så för att de områdena hade varit en del av det "tyska" Österrike bara 23 år tidigare.

En bombräd, och så blev det krig. Ungrarna verkar inte ha varit svårflörtade.

Jag tror mycket väl att det kan ha varit tyska plan, men vet inte förstås.

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Ungern och Barbarossa.

Inlägg av diskutera » 3 oktober 2023, 21:10

Står lite matnyttigt i Wikipediasidan (och som alltid med Wiki, får man vara extra kritisk) om Ungerns inblandning i WW2: https://en.wikipedia.org/wiki/Hungary_in_World_War_II
On November 20, 1940, Hungary became the fourth member to join the Axis powers when it signed the Tripartite Pact.[2] The following year, Hungarian forces participated in the invasion of Yugoslavia and the invasion of the Soviet Union. Their participation was noted by German observers for its particular cruelty, with occupied peoples subjected to arbitrary violence. Hungarian volunteers were sometimes referred to as engaging in "murder tourism."[3]


Inget "här slutar vår rätt" :D Men det var ju kul tills vårvintern '43, sedan försökte man slingra sig ur knipan bäst man kunde. Men då var det ju så dags!

Ang. GG-Polen, minns inte riktigt men tror Hitler resonerade som så att han behövde någotslags "Polen" kvar, för att inhysa alla polacker i den tyskkontrollerade zonen. Denna expanderade ju efter 'röskägg'. Om vi bortser från petitesser som humanitet och mänskliga rättigheter, och tar på oss nazi-glajorna, tror jag Hitler ville koncentrera alla polacker på en och samma plats, och även ha GG-Polen som en slags etnisk "soptipp" där han dumpade i hans ögon "oönskade minoriteter" i Ghetton. (Även de flesta förintelselägren hamnade väl där om jag inte minns fel.)
Detta GG-Polen skulle sedan sugas ut på råvaror och arbetskraft, och när en polack arbetat ihjäl sig, skulle en tysk ta över (som kolonisatör/herrefolk) enl. "Lebensraum-principen". Tror det fanns olika kategorier av polacker, vissa skulle assimileras/förtyskas, andra skulle förintas eller fördrivas. Om någon är mer insatt, får ni gärna rätta mig, jag skriver lite "fritt ur minnet" med reservation för att jag kan ha fått vissa delar om bakfoten.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ungern och Barbarossa.

Inlägg av koroshiya » 8 oktober 2023, 00:08

I "Bakom Stålvallen" skriver Fredborg att Budapest blev bombat, och att ungrarna själva sade att de inte hade några krav på mer land.

Gissningsvis var bombningen bara något som sades i Berlin.

Men det andra kan nog stämma.

Skriv svar