Operation Paul - Planerad minering av Luleå 1940

Tillägnad vår saknade medlem varjag
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1929
Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
Ort: Stockholm

Operation Paul - Planerad minering av Luleå 1940

Inlägg av JohnT » 12 dec 2021 15:31

Hej
I den just utkomna boken "I Fred & Örlog" https://breakwater.se/i-fred-och-orlog.html
finns ett kapitel om den engelska planen för att minera Luleå i juni 1940.

Originalet till det kapitlet har tidigare publicerats i Forum Navale (fast då på engelska)
Från sidan 84 och framåt:
https://sjohistoriskasamfundet.files.wo ... 70-lag.pdf

En intressant detalj är att FAA då skulle lägga en minlinje i Tjuvholmssundet.

Jag undrar om någon Lulebo vet vad det är för bottenförhållanden där?

Det jag vet är att vattnet i Östersjön på den tiden ofta var så klar att man kunde jaga ubåt från flygplan med bara ögat.

Jag vill minnas det var sandmo på Kallax , så om det är sandbootten i Tjuvholmssundet,
tror ni man skulle kunna se en mina på botten om man stack ner ett "Hydroscope" under ytan?
(vad heter Hydroscope på Svenska ? Hydroskop verkar vara något helt annat än nedanstående)
Bild


Plockade denna gamla post från Quizzen.
varjag skrev:
30 okt 2019 01:26
Bild
HJ skrev:
29 okt 2019 14:20
Är det Tjuvholmssundet utanför Luleå? I så fall torde det funnits flygbevakning på nära avstånd under senare delen av kriget...

/Håkan
Visst är det Tjuvholmssundet - det smala inloppet till Luleå; igenom vilket all Lapplandsmalmen till Hitlers rustningsindustrier
passerade efter att Narviks malmviadukter förstörts 1940.
Någon flygbevakning kan jag inte minnas ha hört om; men detachementet förlagda till Tjuvholmen opererade ngt som kallades
Sjökontrollen.
Den senare kunde beordra anländande fartyg att stoppa utanför sundet - för kontroll. Vilken innebar att personal bordade fartyget
och inspekterade det innan det släpptes in på Luleås redd. Dom kollade lastutrymmen så dessa inte gömde tyska soldater……

Signalmasten - med ''två hiss'' (1 ballong respektive 2 ballonger) fungerade för att hindra möten i sundet; 1 ballong = klart för ingånde skepp
2 ballonger för utlöpande.
Tjuvholmssundet hade vid ''medelvatten'' ett djup av 7,6 meter (25 fot) vilket medgav maximalt 24 fot = 7,3meters djupgående för lastade
malmångare. I klartext - kunde större tyska fartyg INTE ta full last från Luleå > speciellt DDG Hansa's tolvtusentonnare som t.ex. TREUENFELS

http://www.ddghansa-shipsphotos.de/treuenfels200.htm

som ''drog 8½ meter'' på full last.
Men - som bekant vid sydliga vindar - växlar vattendjupet i Luleå en hel del; vid högvatten kunde djupmätaren i sundet visa 27 fot i.s.f.
normala 25. Vilket medgav att ''att en stor tysk'' vid malmkajen kunde toppa upp med några extra hundratal ton av malm-innan den
stävade hemåt genom sundet :D

HJ äger frågan!

Varjag
Nyfikne
/John

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Operation Paul - Planerad minering av Luleå 1940

Inlägg av Sarvi » 12 dec 2021 20:08

Sjöfartsverket har nyligen haft fullt upp med att bredda och fördjupa nuvarande farled in till Luleå, hela härligheten kallas Projekt Malmporten. Utan att ha fördjupat mig särdeles så kan jag konstatera att man genomfört bottenfaunaundersökningar omedelbart norr om Tjuvholmssundets smalaste del (provpunkt PH1). Botten på provpunkten låg på 10 meters djup och bottnen bestod av ”fin sand med inslag av lera” och siktdjupet var även en höstdag 2014 drygt sex meter, vilket räknas som ”stort siktdjup” och är fyra på en femgradig skala. Normalt sett varierar dock siktdjupet över året och är som störst på våren (efter islossning men innan alg- och planktontillväxt). Hårt väder sänker ofta siktdjupet, och i kustområden kan siktdjupet försämras av hög nederbörd som ger höga flöden av grumligare vatten från fastlandet. Då kan det vara så lite som någon meter. Så även om siktförhållandena kan vara mycket goda vid en viss tidpunkt så kan det vara helt ogörligt att se något vid ett annat tillfälle. Men naturligtvis är det en fördel att ha en ljus och slät sandbotten om man ska upptäcka en mörk kropp.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Operation Paul - Planerad minering av Luleå 1940

Inlägg av Sarvi » 12 dec 2021 20:14

Och hydroscope brukar översättas till vattenkikare.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1929
Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
Ort: Stockholm

Re: Operation Paul - Planerad minering av Luleå 1940

Inlägg av JohnT » 13 dec 2021 07:28

Tack Sarvi

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7654
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: Operation Paul - Planerad minering av Luleå 1940

Inlägg av sonderling » 13 dec 2021 08:04

Sarvi skrev:
12 dec 2021 20:14
Och hydroscope brukar översättas till vattenkikare.
Fick för mig att det hette batyskop, men blev osäker nu när jag googlar. Får mest Italienska sidor med Batyscopio. :?

https://it.wikipedia.org/wiki/Batiscopio

Aquascope är en annat Engelskt term.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aquascope

Sonderling

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5258
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Operation Paul - Planerad minering av Luleå 1940

Inlägg av Battler » 09 apr 2025 10:40

Sarvi skrev:
12 dec 2021 20:08
Sjöfartsverket har nyligen haft fullt upp med att bredda och fördjupa nuvarande farled in till Luleå, hela härligheten kallas Projekt Malmporten. Utan att ha fördjupat mig särdeles så kan jag konstatera att man genomfört bottenfaunaundersökningar omedelbart norr om Tjuvholmssundets smalaste del (provpunkt PH1).
Projekt Malmporten går ut på att utvidga Sandöleden, samt muddring vid Kvarken (utanför Umeå). Gamla farleden som gick via Tjuvholmssundet, är avvecklad för yrkessjöfarten.

https://malmporten.se/
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5258
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Operation Paul - Planerad minering av Luleå 1940

Inlägg av Battler » 09 apr 2025 10:43

"I maj 1940 dyker så operation Paul upp i det brittiska krigskabinettets papper. Denna plan var döpt efter Katarinas äldsta son, Tsar Paul I. Planen gick ut på en minläggning i Tjuvholmssundet, det vill säga i inloppet till hamnen i Luleå.

Inloppet är relativt trångt, så ett minsprängt fartyg skulle dessutom ha kunnat blockera passagen under relativt lång tid. Inloppet var också grunt, medeldjupet var vid den här tiden endast 25 fot, vilket till exempel gjorde att de största malmfartygen inte kunde lastas helt fulla.

Ursprungligen ingick så många som 60 flygplan från tre olika hangarfartyg (HMS Ark Royal, HMS Furious och HMS Glorious), men ganska snart krympte omfattningen av planen. Och, eftersom den innebar minläggning och farvattnen runt Luleå inte blir isfria förrän mot slutet av maj, måste operationen vänta till juni månad innan den skulle kunna genomföras."

https://kulturmiljonorrbotten.com/2024/ ... tion-paul/
__________________________________
MVH

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1929
Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
Ort: Stockholm

Re: Operation Paul - Planerad minering av Luleå 1940

Inlägg av JohnT » 09 apr 2025 17:14

Jag har visst missat att lägga upp min kommentar i forum navale

https://sjohistoriskasamfundet.se/wp-co ... resson.pdf

tyvärr blev hamnkartan lite hopklämd

så jag tar med orginalet:
LuleåMining_AA4.png
Just att flygplanen skulle defilera förbi LV batteriet på Svartön, tycker jag är lite intressant.

och ursprungsdokumentet, Lv-planen :
IMG_5463_mindre.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.