I den just utkomna boken "I Fred & Örlog" https://breakwater.se/i-fred-och-orlog.html
finns ett kapitel om den engelska planen för att minera Luleå i juni 1940.
Originalet till det kapitlet har tidigare publicerats i Forum Navale (fast då på engelska)
Från sidan 84 och framåt:
https://sjohistoriskasamfundet.files.wo ... 70-lag.pdf
En intressant detalj är att FAA då skulle lägga en minlinje i Tjuvholmssundet.
Jag undrar om någon Lulebo vet vad det är för bottenförhållanden där?
Det jag vet är att vattnet i Östersjön på den tiden ofta var så klar att man kunde jaga ubåt från flygplan med bara ögat.
Jag vill minnas det var sandmo på Kallax , så om det är sandbootten i Tjuvholmssundet,
tror ni man skulle kunna se en mina på botten om man stack ner ett "Hydroscope" under ytan?
(vad heter Hydroscope på Svenska ? Hydroskop verkar vara något helt annat än nedanstående)

Plockade denna gamla post från Quizzen.
Nyfiknevarjag skrev: ↑30 okt 2019 01:26
Visst är det Tjuvholmssundet - det smala inloppet till Luleå; igenom vilket all Lapplandsmalmen till Hitlers rustningsindustrier
passerade efter att Narviks malmviadukter förstörts 1940.
Någon flygbevakning kan jag inte minnas ha hört om; men detachementet förlagda till Tjuvholmen opererade ngt som kallades
Sjökontrollen.
Den senare kunde beordra anländande fartyg att stoppa utanför sundet - för kontroll. Vilken innebar att personal bordade fartyget
och inspekterade det innan det släpptes in på Luleås redd. Dom kollade lastutrymmen så dessa inte gömde tyska soldater……
Signalmasten - med ''två hiss'' (1 ballong respektive 2 ballonger) fungerade för att hindra möten i sundet; 1 ballong = klart för ingånde skepp
2 ballonger för utlöpande.
Tjuvholmssundet hade vid ''medelvatten'' ett djup av 7,6 meter (25 fot) vilket medgav maximalt 24 fot = 7,3meters djupgående för lastade
malmångare. I klartext - kunde större tyska fartyg INTE ta full last från Luleå > speciellt DDG Hansa's tolvtusentonnare som t.ex. TREUENFELS
http://www.ddghansa-shipsphotos.de/treuenfels200.htm
som ''drog 8½ meter'' på full last.
Men - som bekant vid sydliga vindar - växlar vattendjupet i Luleå en hel del; vid högvatten kunde djupmätaren i sundet visa 27 fot i.s.f.
normala 25. Vilket medgav att ''att en stor tysk'' vid malmkajen kunde toppa upp med några extra hundratal ton av malm-innan den
stävade hemåt genom sundet![]()
HJ äger frågan!
Varjag
/John