Eller ja, hittades drivandes vid Hemsö i Härnösand, inte i direkt kontakt med stranden. Den har tysligen inte rostat sönder och sjunkit vid sitt ankare utan klarat sig. Röjdykare oskadliggjorde den.
Tydligen finns det omrking 30 000 minor från första och andra världskriget i Östersjön fortfarande, varav den stora majoriteten rostat sönder och sjunkit vid sitt ankare och mest är ett problem för bottentrålande fiskebåtar och bottenkonstruktionsprojekt som de tyska gasledningarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -harnosand
Svensk kontaktmina drev iland i Härnösand
-
- Medlem
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Svensk kontaktmina drev iland i Härnösand
Den var ju förvånansvärts orostig - men salthalten är ju ganska låg däruppe. Jag tycker de skulle tömt den och gett till mig istället för att spränga. Skulle göra sig bra som extrabord bredvid grillen.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
Och jag tycker rubriken är grammatiskt felaktig. Det borde stå ... drev iland där anden nös.
-
- Medlem
Nu var faktiskt minan på ostkusten, människa.Markus Holst skrev: ↑18 jun 2021 09:43Och jag tycker rubriken är grammatiskt felaktig. Det borde stå ... drev iland där anden nös.
-
- Stödjande medlem 2020
Sommaren 1980 när vi var ute och seglade stötte vi på en precis likadan som drev i vattnet söder om Härnösand. Vi kontaktade Härnösand Radio (numera "Stockholm radio" var man än är) via 27 MHz-radion, och de vidarebefordrade positionen till antingen kustbevakningen eller Marinen. Vad som hände sedan vet jag inte, men jag minns utseendet som precis motsvarande den nu aktuella.