Wojtek, björnen som charmade en trupp

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Wojtek, björnen som charmade en trupp

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 december 2019, 22:16

Det hade kommit upp som fråga i quizzen i detta forum fann jag när jag sökte på forumet. Eftersom jag är för lite annat som hände förutom själva skjutande under själva kriget så tänker jag lägga upp en tråd om björnen Wojtek.

En film om honom med engelsk text!!

https://m.youtube.com/watch?v=twr38iHXYVw

Wikipedia

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wojtek

Stefan

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Wojtek, björnen som charmade en trupp

Inlägg av StefanZ » 22 december 2019, 09:50

Här och där dyker det upp en bild på en stor björn och två soldater, som sitter i en grop och skjuter för fullt med en stor granatkastare. Den bilden brukar tom illustrera Wojtek. Problemet är att soldaterna ser snarare tyska ut. Fallskärmsjägare som används som infanterister?
OM så, måste det betyda att även tyskarna hade sin "Wojtek"?!

Bilden ifråga finns även med i den ovan citerade Youtube-filmen. Soldaterna sitter ihopkurade och håller för öronen.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Wojtek, björnen som charmade en trupp

Inlägg av erep » 22 december 2019, 10:37

StefanZ skrev:
22 december 2019, 09:50
Här och där dyker det upp en bild på en stor björn och två soldater, som sitter i en grop och skjuter för fullt med en stor granatkastare. Den bilden brukar tom illustrera Wojtek. Problemet är att soldaterna ser snarare tyska ut. Fallskärmsjägare som används som infanterister?
OM så, måste det betyda att även tyskarna hade sin "Wojtek"?!

Bilden ifråga finns även med i den ovan citerade Youtube-filmen. Soldaterna sitter ihopkurade och håller för öronen.
Före den bilden på filmen fanns det även en bild på tyska soldater med vägskyltar och en björn. En av skyltarna visade "St.Petersburg 70 km" bland andra pilformade skyltar med avstånd.

Så fanns även en bild med tre soldater och en björn, där soldaterna hade budenovkor, d.v.s den ryska soldathuvudbonaden med spetsig topp.

Skriv svar