Ryska i Sovjetunionen?

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Ryska i Sovjetunionen?

Inlägg av Hans » 17 okt 2019 15:44

Hur var det då? Låt säga 1941. Jag inbillar mig att ryskan inte var 100% spridd i arbetarnas paradis. Om man tar en estnisk tjänsteman eller en bonde från Kazakstan. Hur bra kunde de ryska?

Någon?

MVH

Hans

StefanZ
Medlem

Re: Ryska i Sovjetunionen?

Inlägg av StefanZ » 17 okt 2019 17:49

I Kazakstan kunde de nog ryska, kanske inte flytande men rådbråka kunde de helt säkert allihopa.
I Estland som just blev sovjetisk var det säkert olika. Men man kan utgå ifrån att de tjänstemän som ville förbli tjänstemän måste lära sig acceptabel ryska på studs, varom inte byttes de ut... Och många byttes nog ut ändå... om de inte skickades till Gulag eller i bästa fall, till Kazakstan, där de fick lära sig förstå åtminstone grundläggande ryska om de ville överleva...
Nöden är ju kunskapens moder som bekant.
Så, tjänstemännen i Estland kunde fungerande ryska och många talade säkert flytande / infödd ryska.

Vidare, en och annan drabbades som bekant utav akut blyförgiftning. Och motsatte de sig ryskstudier, ökade riskerna både för akut blyförgiftning och för gulag-vistelser.

Vidugavia
Medlem

Re: Ryska i Sovjetunionen?

Inlägg av Vidugavia » 17 okt 2019 20:21

Språkpolitiken i Sovjetunionen kunde vara väldigt motsägelsefull, särskilt innan efterkrigstiden. Den officiella sovjetiska linjen var överlag starkt kritisk till storrysk nationalism samtidigt som man använde ryskan som administrativt kommunikationsmedel. Man ska komma ihåg att diverse olika minoritetsgrupper var väl representerade i kommunistpartiets styrande skikt.

Kan tänka mig att man i Estland inte såg någon större anledning till en aktiv förryskning. Det fanns gott om estniska kommunister som kunde sköta statsmaskineriet på estniska. Tänk på att Estland var ryskt fram till och med första världskriget och liksom övriga Baltikum hade etablerade traditioner av att olika samhällsskikt hade olika språk. I århundraden hade stora delar av Baltikum dominerats av tyskspråkiga godsägare under ryskt styre.