Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Amund » 13 januari 2020, 20:53

sveahk skrev:
13 januari 2020, 17:17
Och detta gör oss uppmärksam på de s.k. Seydlitz-soldaterna, som enligt vissa utsagor dök upp på östfronten i krigets slutskede . Fanns de eller fanns de inte?
Löjtnant Karl Knoblauch skriver i boken Slutstriden i Ostpreussen följande den 26:e oktober:

Framför oss i mörkret händer något. Hoppas att inte ryssarna anfaller.
Vi väntar några minuter. Jag hör lågmälda tyska röster röster framför oss. Är nu detta våra egna eller rör det sig om dessa svin från "Kommitté Freies Deutschland", som har ställt sig på ryssarnas sida och vars verksamhet har kostat många kamrater livet.


Nu visade det sig vara soldater från grannkompaniet som kommit in mot deras anfallsställningar, men i alla fall. Kan man tolka det som att det var vanligt förekommande eller bara att det fanns ett starkt rykte och därmed tillhörande starka rädsla för infiltration av Seydlitz-soldater..?

Min uppfattning är:
Ur rysk synvinkel behövdes KFD-soldater knappast som frontsoldater utan det måste ha varit ytterst effektivt att ha med någon enstaka i exempelvis en patrull och vid fångsnappning etc, men det kan knappast ha varit så vanligt att man skickade fram hela enheter. Jag tror inte att de litade så pass mycket på de tyska krigsfångarna. Vidare vet jag inte hur de i så fall skulle motiverats mer än med högre matransoner och liknande, att på ett effektivt sätt omvända fångar ideologiskt tror jag är svårt. Att krigsfångar med högtalare användes för att locka tyskar att kapitulera är ju ofta skildrat.

Ur tysk synvinkel kan ledningen knappast ha uppmuntrat till denna rädsla och vaksamhet. Osäkerheten i detta fall måste ju ha spätt på den tyska arméns förfall och förlustsiffror ytterligare. Att ett frontrykte snabbt blir till en etablerad sanning förefaller rimligt.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11059
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 13 januari 2020, 21:31

StefanZ skrev:
13 januari 2020, 20:49
Intressant att höra att första gången Seydlitz soldater nämndes så var det i samband med ett straffkompani. Betraktades Seydlitz-soldaterna som ett slags straffsoldater, eller råkade de hamna i ett straffkompani fast egentligen var de Seydlitz-soldater??
Där var jag ev. otydlig. Första citatet löd: "Vid angrepp mot Stigehnen den 3.3(1945) bar ett antal soldater i StraffBtl. GSR 275(91.Gd.SD) tyska hjälmar och kamouflagejackor." Alltså, som vi ser så nämndes ordet Seydlitz inte i straffbataljon-sammanhang. Soldaterna bar blott tyska hjälmar och ev. tyska kamouflagejackor, vilket gav mig idén med de senare Seydlitz-citaten - vilka inte nämnde straffbataljoner.

Jag skrev också att Stalin inte tillät användandet av tyska krigsfångar i större sammanhang, han litade helt enkelt inte på dem! Hans livsparanoia med de flesta människor han måste befatta sig med! Vilket naturligtvis inte hindrade att tyska krigsfångar/överlöpare ändå användes vid enstaka tillfällen i frontsammanhang.

Ordet "Seydlitz soldater" var inget som hördes från den ryska sidan, min mening är att det var en ren tysk benämning, när man såg (eller trodde man såg!) tyska soldater angripa. Eller som jag skrev: "Att tyska soldater var inblandade i den här djärva attacken är klart, men hur många är mindre klart. De bar alla tyska uniformer - tydligen siktat av någon/några som blev kvar - ett klart "krigsbrott", och säkert något som den tyske och mycket korrekte Seydlitz aldrig skulle tillåta. Så vi kan nog anta att den tyska propagandan här indoktrinerade de egna frontsoldaterna med att ge angripande tyska soldater från den andra sidan ett namn - Seydlitz-soldater. Lika med förrädare. Vilket förmodligen gjorde det lättare att skjuta för att döda..."

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11059
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 14 januari 2020, 15:45

Naturligtvis också hjärtligt tack för bidragen från Hans, Sarvi, StefanZ och Amund! Som jag uttryckt det tidigare, mer än välkomna!

Jag skrev i näst sista bidraget om 32 "tyska" soldater som stormade de tyska skyttegravarna utanför Königsberg i februari 1945, och så tillfångatog 35 tyska soldater. Faktiskt de enda Abwehr-dokumenten som jag hittat där en "Seydlitz"trupp klart beskrivs, bestående av, som det påstås, tyska soldater.

Lämnade mig ingen ro, började leta efter en bekräftelse - och si där, jag hittade en!! I en liten bok med åldersgula blad som under årtionden gömt sig i bibliotekets mörkaste hörn!

Förhistoria - var i början på sjuttiotalet i Berlin, och knallade en dag över till den östra stadsdelen. En bokhandel var ett givet besök - och där hittade jag bland billiga klassiker och färggranna propagandaverk följande "Taschenbuch"...
IMG_0359.jpg
IMG_0360.jpg
"Die Front war überall", en sammanställning av olika kortberättelser beträffande "Nationales Komitee Deutschlands" under världskriget, förord Walter Ulbricht, utgiven Berlin 1958. En DDR-bok skriven och tryckt med stora broderns goda minne, självklart, men som man lärt sig under årens lopp, en östtysk historiebok där man, om man söker rätt, hittar en hel del sanningar mellan raderna!

Och där, med början på sidan 80, i en kortberättelse med titeln "Leva måste ni och inte dö för Hitler" hittade jag till min stora förvåning en beskrivning av den ovan nämnda tyska attacken!
IMG_0361.jpg

"I mitten bland de sovjetiska trupperna, fordon och pansar hörs högt och tydligt ett tyskt kommando: "Aussteigen, Gruppenführer zu mir".....Tyska soldater hoppar ut ur de tre lastbilarna.....en sovjetisk officer förklarar (för de närvarande och förvånade rödarmisterna) att det rör sig om en stormtrupp från Nationalkommitees "Freies Deutschland".....En kort rast....sedan fotmarsch i riktning de främsta linjerna, till fronten."


Därefter en livfull beskrivning av angreppet, genom minfälten, den överrumplade vaktposten, lösenordhistorien (något annorlunda berättat), och hur de överraskade tyska soldaterna togs tillfånga. Även hur stabsposten intogs, och en Waffen-SS Hauptsturmführer fick sätta livet till. Historien slutar med följande rader:
IMG_0363.jpg
".....Planmässigt och punktligt genomfördes och avslutades operationen. För Herr Laasch(Kommendant Festung Königsberg) blev det bara trettiofem stålhjälmar utan bärare kvar_ _ _".


I den beskrivna händelsen ett par infogade propagandastycken, men, tillsammans med den tyska Abwehr-rapporten så är det stora hela för mig en bekräftelse att tyska soldater - troligtvis ett flertal, men hur många är fortfarande inte klart - verkligen deltog i Königsberg-angreppet!

Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av StefanZ » 14 januari 2020, 19:39

Tanken slår mig, Re Seydlitz eventualla samvetskval, att om man nu vill genomföra ett dylikt krigslist angrepp i fel uniformer, men har samvetskval att det strider mot krigets lagar, att använda äkta tyska soldater måste ju göra det hela lättare att svälja. Angriparna bar ju i sak sina egna originaluniformer precis som vanligt. Att de under tiden hunnit med att byta sida är en annan story...
Eller vad tycker ni andra?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Amund » 14 januari 2020, 20:55

Det var som tusan - det förekom alltså i stor skala vid åtminstone ett tillfälle. Jag tänkte att det bör ha varit riskfyllt att skicka en stor grupp tyskar när det bara hade behövts ett fåtal uppblandat med ryssar. För den krigsfånge som inte hört nyheter från dem hemifrån på kanske två år, borde det ha varit frestande att rymma tillbaka till den tyska sidan.

Tänker jag.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11059
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 15 januari 2020, 16:47

StefanZ skrev:
14 januari 2020, 19:39
Tanken slår mig, Re Seydlitz eventualla samvetskval, att om man nu vill genomföra ett dylikt krigslist angrepp i fel uniformer, men har samvetskval att det strider mot krigets lagar, att använda äkta tyska soldater måste ju göra det hela lättare att svälja. Angriparna bar ju i sak sina egna originaluniformer precis som vanligt. Att de under tiden hunnit med att byta sida är en annan story...
Eller vad tycker ni andra?
Allt är möjligt, förvisso, men jag tror knappast de tyska soldaterna i Königsberg gjorde sin tjänst i uppdrag från Seydlitz. Hans idé att hans soldater skulle kämpa på ryssarnas sida var, om jag förstått det rätt, att de då var skrudade i en speciell rödarmistuniform - och inte i den tyska.

I varje tysk soldats Soldbuch hittar vi, oftast på andra siden, de s.k. 10 påbuden för den tyska soldatens krigföring, något "gummiga" hänvisningar, men där det andra påbudet säkert hade viss betydelse för General Seydlitz's tänkande...

1. Den tyska soldaten kämpar ridderligt för sitt folks seger. Grymheter och förstörelse till ingen nytta är honom ovärdig.

2. Soldaten måste vara uniformerad eller försedd med ett särskilt infört kännetecken som är synligt på avstånd. Att kämpa i civila kläder utan ett dylikt kännetecken är förbjudet.
IMG_0369.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Sarvi » 15 januari 2020, 17:01

Amund skrev:
14 januari 2020, 20:55
För den krigsfånge som inte hört nyheter från dem hemifrån på kanske två år, borde det ha varit frestande att rymma tillbaka till den tyska sidan.

Tänker jag.
Rymma tillbaka från sovjetisk tjänst, till Tyskland, i slutet av mars 1945, till det inneslutna Königsberg? Även utan facit i hand så stod det väl ändå ganska klart där och då vartåt det barkade med ”det tusenåriga Riket”?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Amund » 15 januari 2020, 17:15

Sarvi skrev:
15 januari 2020, 17:01
Amund skrev:
14 januari 2020, 20:55
För den krigsfånge som inte hört nyheter från dem hemifrån på kanske två år, borde det ha varit frestande att rymma tillbaka till den tyska sidan.

Tänker jag.
Rymma tillbaka från sovjetisk tjänst, till Tyskland, i slutet av mars 1945, till det inneslutna Königsberg? Även utan facit i hand så stod det väl ändå ganska klart där och då vartåt det barkade med ”det tusenåriga Riket”?
Ja om du betraktar det utifrån ett historiskt perspektiv - Ja - han skiter förmodligen helt och hållet i det Tusenåriga riket utan han rymmer självklart för sina närstående!
Den enskilda människan som varit krigsfånge i Sovjet under kanske flera år betraktar inte sin situation på samma sätt som vi som sitter här framför en dator. Kanske den tyske krigsfångens föräldrahem ligger några dagsmarscher bort från fronten.? Kanske han har en gård med fru, barn, föräldrar.? Människan är inte rationell på det sättet.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av adlercreutz » 15 januari 2020, 22:03

sveahk skrev:
15 januari 2020, 16:47
StefanZ skrev:
14 januari 2020, 19:39
Tanken slår mig, Re Seydlitz eventualla samvetskval, att om man nu vill genomföra ett dylikt krigslist angrepp i fel uniformer, men har samvetskval att det strider mot krigets lagar, att använda äkta tyska soldater måste ju göra det hela lättare att svälja. Angriparna bar ju i sak sina egna originaluniformer precis som vanligt. Att de under tiden hunnit med att byta sida är en annan story...
Eller vad tycker ni andra?
Allt är möjligt, förvisso, men jag tror knappast de tyska soldaterna i Königsberg gjorde sin tjänst i uppdrag från Seydlitz. Hans idé att hans soldater skulle kämpa på ryssarnas sida var, om jag förstått det rätt, att de då var skrudade i en speciell rödarmistuniform - och inte i den tyska.

I varje tysk soldats Soldbuch hittar vi, oftast på andra siden, de s.k. 10 påbuden för den tyska soldatens krigföring, något "gummiga" hänvisningar, men där det andra påbudet säkert hade viss betydelse för General Seydlitz's tänkande...

1. Den tyska soldaten kämpar ridderligt för sitt folks seger. Grymheter och förstörelse till ingen nytta är honom ovärdig.

2. Soldaten måste vara uniformerad eller försedd med ett särskilt infört kännetecken som är synligt på avstånd. Att kämpa i civila kläder utan ett dylikt kännetecken är förbjudet.

IMG_0369.jpg

Hans K
Ja nr 1 tänjdes det sannerligen på, i synnerhet på östfronten :?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11059
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 19 januari 2020, 16:09

Agentmaterial. Pamfletter. Det trycktes en hel del som slängdes ner från båda sidornas flygvapen, lämnades på marken eller, som vi sett ovan, försökte smugglas över till fiendesidan med agenters hjälp. Som vi också sett reagerade tyskarna och ordern att skjuta agenter som försökte ta sig över blev snabbt utgiven. I den östtyska boken från 1958 "Der Front war überall" bjuds vi på ett par suddiga propagandabilder som visar vad som då kunde hända...
IMG_0364.jpg
IMG_0366.jpg

De tyska flygbladen mottogs i vissa avsnitt med speciell glädje, men knappast så som tyskarna hade tänkt sig...
b27ca6d15317c6c22b577548cbaae726b1120c35.jpg
"07.30 - Här är ledaren från 6. Ge mig 12. från 7.
I mitt avsnitt har det slängts ner tyskspråkiga flygblad. "Stalins domstol", det är ett bundet paket. Kan jag ge soldaterna det till sin röka? - Jag frågar 6., så ger jag besked.
"


Att papper under kriget överhuvudtaget var en svåråtkomlig vara, särskilt på den ryska sidan, bekräftar vid förhör den här sovjetiske överlöparen:
111089c8b5b32cd17120c962bd6a02e7f13ae385.jpg
"Utomordentligt stor pappersbrist. Förutom tidningar använder man också FP (Fältpost) och annat papper till röka. Överlöparen (säger) att han knyckt anteckningar om marschrutter och officersnamn - och rökt upp dem."


Högtalarpropaganda vid fronten var legio. En uppgift som överlöparna tog hand om för att locka över sina landsmän. Kanske hjälpte det ett par att våga sig på en snabbrusch över till andra sidan, men mer var det ett högst irriterande störelement i de något lugnare momenten vid fronten. Att tysta det hela var för vissa kommandanter tydligen ett måste - men inte helt lätt...
a401b696360e42a47dc4ece3625aedd3814ec0a9.jpg
"18.45 - Fritzen håller låda på andra sidan med sin propaganda. De tror tydligen att vi är så dumma, att vi går på så'n smörja. Kamrat 35, det är 200 m framför mig. Avvikelse till höger ungefär 300 m, när vi skjuter. Ja, skjut bara och jag iakttar.

18.50 - Kamrat 35, kan ni inte skjuta snabbare? Det är förmodligen en ryss som talar. Han börjar med orden: "Rödarmister, Officerare och Kommissarier."

18.53 - Skotten går för långt i djupet, och för långt till vänster. Ni måste hålla dem 400 m mer till höger och något närmare.

18.58 - Ytterligare 200 m till höger.

19.02 - Vad hände nu? Ett skott var för kort. Det detonerade hos mig! Men kanske var det också en från Fritzen. De andra gick längre fram och låg tydligen bra. Men kanske han sitter närmare? Man blir överhuvud taget inte klok på var han befinner sig. Jag har också gett order att beskjuta honom med alla MG och gevär...."

Som ni ser blev det sista utropet från det ryska befälet kommenterat av det tyska Abwehr befälet - i grönt - med ett tydligen djupt tillfredsställande - Gut!


Till slut ett par ryska Flugblätter, Passierscheine som jag hittade. Som lovade den tyske överlöparen allt från himmel och jord - om han bara kom över...
IMG_0375.jpg

Där hittar vi på ett av bladen också en handskriven notis, kanske för att ge flygbladet en mer personlig prägel:
IMG_0376.jpg

"....skjuter mig genom händerna.
Jag vill återse hemlandet
Då vore kriget för mig slut
Det vore ja så skönt
"


forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Hans » 19 januari 2020, 16:22

sveahk skrev:
19 januari 2020, 16:09

19.02 - Vad hände nu? Ett skott var för kort. Det detonerade hos mig! Men kanske var det också en från Fritzen. De andra gick längre fram och låg tydligen bra. Men kanske han sitter närmare? Man blir överhuvud taget inte klok på var han befinner sig. Jag har också gett order att beskjuta honom med alla MG och gevär...."

Som ni ser blev det sista utropet från det ryska befälet kommenterat av det tyska Abwehr befälet - i grönt - med ett tydligen djupt tillfredsställande - Gut!
Undrar varför? Det gröna alltså. Att bolsjevikerna satte resurser på en struntsak eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Markus Holst » 19 januari 2020, 17:47

Kanske gillade Abwehr att propagandasoldaten var svår att hitta.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11059
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 19 januari 2020, 20:33

Markus Holst skrev:
19 januari 2020, 17:47
Kanske gillade Abwehr att propagandasoldaten var svår att hitta.
Tror jag också.

Abwehr skrev bara ett fåtal kommentarer på sina dokument, förhör av krigsfångar, överlöpare och avlyssnade samtal - men jag har faktiskt hittat ytterligare en...
a5bca4e10a8f4b72377b28d19e61144590cdd1e2.jpg
"06.15 - Vad i hela friden är det fatt med er?
Våra (soldater) stötte ihop med Fritz alldeles framför vår ställning. De haffade till och med en. Men när de kom med honom till (skytte)graven osäkrade han en handgranat och tog sitt liv. Det blev också sårade hos oss
."


Varvid ett tyskt befäl i marginalen handskrev "Bravo!". Och en annan skrev nedtill med blyerts: "Wird als gefallen gemeldet" - "Anmäls som stupad!"

Stupade med äran i behåll, inte alltid självklart i slutet av kriget...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11059
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 23 januari 2020, 17:54

Efter att under alla årens lopp bläddrat igenom ett antal tyska dokumentsamlingar från andra världskriget är det förunderligt hur pass välordnat allt är. Fortfarande efter krigets och fredens alla virrvarr kan man vara säker på att det som står på omslaget runt handlingarna är också det som man sedan hittar bland alla papperen!

Med vissa undantag. Som här - bland alla ryska telefonsamtal och Abwehrförhör dyker lite oväntat ett blad med ett tyskt domstolsprotokoll upp. Det är 10. arméns domstol som redogör för sin verksamhet under oktober månad 1944. Vilka beslut som i enstaka fall har fällts, förseelser som den tyske soldaten gjorde sig skyldig till och deras straff - och jag tänkte det kunde intressera...
cc409eedf9787a366a376c430d30848e809ff2d8.jpg
cc409eedf9787a366a376c430d30848e809ff2d8 2.jpg
cc409eedf9787a366a376c430d30848e809ff2d8 2.jpg (149.64 KiB) Visad 1242 gånger
På grund av

Desertering - 5 soldater dödsstraff, 1 soldat 10 års straffarbete.

Otillåtet avlägsnande - 1 soldat 12 års straffarbete, 1 soldat 9 års straffarbete.

Feghet - 1 soldat 3 års fängelse.

Krigsförräderi - 1 soldat dödsstraff.

Demoralisering av militärmakten - 1 soldat dödsstraff, 2 soldater 8 års straffarbete, 2 soldater 3 års fängelse.

Stöld - 1 soldat 10 års straffarbete.

Olydnad - 1 soldat 5 månaders fängelse, 1 soldat med skarp arrest.

Plikt underlåtelse - 1 soldat 3 månaders fängelse, 1 soldat 4 veckors skarp arrest.

Våldtäkt - 1 soldat 8 år straffarbete, 1 soldat 5 år straffarbete.

Otukt med män - 1 soldat 5 år straffarbete, 1 soldat 3 år 5 månaders fängelse, 1 soldat 2 års fängelse, 1 soldat 1 år fängelse.

Äktenskapsbrott - 1 soldat 6 veckors skarp arrest.

Urkundsförfalskning - 1 soldat 4 månaders fästningsstraff.

Vållande till annans död - 1 soldat 1 månad skarp arrest.


Intressant uppställning! Vi som har facit till kriget, i oktober 1944 hade de ytterligare ca 7 månader på sig att förlora livet, tänker nog att med en hel del av straffen i ovanstående straffkatalog klarade man sig möjligtvis helskinnad fram till fredens utbrott. I alla fall bättre än att tillbringa de sista månaderna i vägen för de sovjetiska truppernas framfart - för att inte tala om de nästa 5-10 åren någonstans i Ryssland!
Hmmm - "till varnagel för andra" tror jag att det heter...men knappast här!

Hur pass bra känner vi egentligen till vad som hände med de tyska soldaterna efter kriget, de som satt i fängelse i Tyskland...Frisläppta eller vad?

Detta var alltså rättsfall som avgjordes i en ordentlig militärdomstol. Därtill kommer naturligtvis för soldaterna alla fall av ståndrätt ute vid fronten, snabba exekutioner, utan "wenn und aber" - som i antal skruvades upp under sista krigsåret...

forts.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Amund » 23 januari 2020, 20:56

Tack igen för dessa mycket intressanta rapporter. Det är tydligt hur fanatismen mot slutet genomsyrar hela den tyska krigsinsatsen. Kanske även handlingar från att berömma någon som sprängt sig själv till att utdöma drakoniska straff för sviktande försvarsvilja, bara är en naturlig anpassning till den absurda situationen där fanatismen utgör norm?
sveahk skrev:
23 januari 2020, 17:54
Intressant uppställning! Vi som har facit till kriget, i oktober 1944 hade de ytterligare ca 7 månader på sig att förlora livet, tänker nog att med en hel del av straffen i ovanstående straffkatalog klarade man sig möjligtvis helskinnad fram till fredens utbrott. I alla fall bättre än att tillbringa de sista månaderna i vägen för de sovjetiska truppernas framfart - för att inte tala om de nästa 5-10 någonstans i Ryssland!
Hmmm - "till varnagel för andra" tror jag att det heter...men knappast här!

Hur pass bra känner vi egentligen till vad som hände med de tyska soldaterna efter kriget, de som satt i fängelse i Tyskland...Frisläppta eller vad?

Detta var alltså rättsfall som avgjordes i en ordentlig militärdomstol. Därtill kommer naturligtvis för soldaterna alla fall av ståndrätt ute vid fronten, snabba exekutioner, utan "wenn und aber" - som i antal skruvades upp under sista krigsåret...
Håller med, måste ha varit trevligare i en cell än att malas ned av artilleri eller stridsvagnar vid fronten. Men det fanns ju även straffbataljoner.
Här en artikel (betalvägg) från 2009.

Ur texten:
Soldaten Robert Albrecht var en så kallad landsförrädare. 1942 försökte han informera regeringen i Schweiz om sovjetiska krigsfångar som svalt ihjäl i tyska läger. Han dömdes till döden av en krigsdomstol i Hitlertyskland.

Johannes Lukaschitz var bara 24 år när han avrättades. Orsak: han hade inte underrättat sina överordnade i armén om att det i hans enhet fanns soldater som planerade att organisera sig i så kallade soldatråd.

Det är bara två av tusentals tyska soldater som motsatte sig Hitlers förintelsekrig och som än idag betraktas som förrädare.

–Vi kan väl inte hylla Stauffenberg som en hjälte medan soldater som Johannes Lukaschitz inte får upprättelse, säger till SvD Ludwig Baumann, som är ordförande i Föreningen för de nationalsocialistiska militärdomstolarnas offer.

Baumann berättar för SvD hur han 1942 deserterade. Han greps efter bara några dagar, och den 9 juli ställdes han inför en marindomstol som dömde honom till döden. I tio månader satt han i en dödscell, ovetande om att dödsdomen under tiden hade upphävts. Han förflyttades till ett koncentrationsläger och tjänstgjorde slutligen i en straffbataljon vid östfronten, en av cirka 4000 tyska desertörer som tros ha överlevt kriget.

Sammanlagt uppskattas cirka 30000 desertörer, landsförrädare och så kallade Wehrkraftzersetzer (personer som underminerar krigsmoralen) ha dömts till döden. Av dessa avrättades uppskattningsvis 20000, enligt historikerna Wolfang Wette och Detlef Vogel som har skrivit den uppmärksammade boken ”Das letzte Tabu” om de nationalsocialistiska militärdomstolarna.


Skuöldfrågan har varit het i tysk politik långt in på 2000-talet.

Under förbundskansler Gerhard Schröders rödgröna regering rehabiliterades år 2002 desertörer och vapenvägrare, men inte landsförrädare som av många politiker fortfarande betraktas som suspekta.

–Den som gjort sig skyldig till förräderi har i många fall skadat sina egna kamrater på ett brottsligt sätt, dundrade våren 2007 den borgerliga CSU-politikern Norbert Geis i tyska förbundsdagen.

Skriv svar