Konvojerna till Murmansk - returlast?
-
- Medlem
- Inlägg: 1432
- Blev medlem: 16 apr 2018 12:56
- Ort: Lidköping
Konvojerna till Murmansk - returlast?
Hur är det, konvojerna till Murmansk var ju fullastade. Hur var det med returresan? Hade de någon last eller gick de med barlast? De kanske inte gick övht tillbaka?? Det är inte så mycket skrivet om returresorna... Kanske för att de inte längre var några heta mål, och därför mindre intressanta att anfalla?? De eskorterande krigsfartygen gick ju tillbaka, det vet jag med säkerhet.
Jag kom att tänka på detta lite på omvägar. Jo. Amerikanska Shermans hade många många fördelar, men de stod sig slätt mot förstklassiga stridsvagnar samt mot tunga stridsvagnar. Hade svårt med både Tiger och Panter.
Men ryssarna hade ju fina tunga stridsvagnar...
En prydlig lösning hade kunnat vara att lasta in ett antal IS-stridsvagnar ombord på de tomma / halvtomma återvändande lastfartygen, och se till att invasionsarmén i väst hade stöd utav dessa tunga stridsvagnar...
Jag vet att det inte var så. Och jag misstänker att Stalin inte ville att deras modernaste tunga stridsvagnar skulle direkt falla i händerna på Väst. Så det var antagligen ett övervägande ja.
Men de äldre KV- vagnarna var kanske användbara de också??
Jag kom att tänka på detta lite på omvägar. Jo. Amerikanska Shermans hade många många fördelar, men de stod sig slätt mot förstklassiga stridsvagnar samt mot tunga stridsvagnar. Hade svårt med både Tiger och Panter.
Men ryssarna hade ju fina tunga stridsvagnar...
En prydlig lösning hade kunnat vara att lasta in ett antal IS-stridsvagnar ombord på de tomma / halvtomma återvändande lastfartygen, och se till att invasionsarmén i väst hade stöd utav dessa tunga stridsvagnar...
Jag vet att det inte var så. Och jag misstänker att Stalin inte ville att deras modernaste tunga stridsvagnar skulle direkt falla i händerna på Väst. Så det var antagligen ett övervägande ja.
Men de äldre KV- vagnarna var kanske användbara de också??
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30024
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Jag tror att sovjeterna ansåg att de behövde sina egna vagnar helt och hållet. Hade de haft ett överskott hade hela iden med stridsvagnar i lend-lease varit onödig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arctic_co ... ic_convoys
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/Arctic_co ... ic_convoys
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 2961
- Blev medlem: 24 mar 2002 16:23
- Ort: Malmö
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Fast tanken är ändå intressant, även om man inte skickade själva stridsvagnarna så kan man ju hjälpa varandra med teknologin, gjorde man det med tex radar till ryssarna och kanske strvteknologi från tillbaka till väst?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30024
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Fast vilken teknologi skulle britter & jänkare vara intresserade av? Jag betraktar inte större och tyngre som teknologi.
F.ö. vill jag som vanligt försvara Sherman, den fanns på plats då den fungerade och ofta på platser där inga av fiendens stridsvagnar fanns. Sedan att den var i princip chanslös mot kattdjuren & de tyngre sovjetiska vagnarna är en annan sak men dess huvuduppgift var inte stridsvagnsbekämpning - det skulle M 10 och M 36 sköta om. Efterhand fick man omvärdera den principen och stoppade in en vettig kanon, jänkarna med en 76mm historia och britterna med sin 17 pundare (också 76mm).
MVH
Hans
F.ö. vill jag som vanligt försvara Sherman, den fanns på plats då den fungerade och ofta på platser där inga av fiendens stridsvagnar fanns. Sedan att den var i princip chanslös mot kattdjuren & de tyngre sovjetiska vagnarna är en annan sak men dess huvuduppgift var inte stridsvagnsbekämpning - det skulle M 10 och M 36 sköta om. Efterhand fick man omvärdera den principen och stoppade in en vettig kanon, jänkarna med en 76mm historia och britterna med sin 17 pundare (också 76mm).
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 5964
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Det gick mestadels tomt på returresan, men vissa fartyg var lastade med sovjetiskt timmer har jag sett uppgifter om. Just timmer var något som Sovjetunionen hade i överflöd och britterna hade faktiskt behov av det, inte minst som ”pit props”, dvs stöttningsvirke, till bl.a. kolgruvorna.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11445
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
En intressant fråga som gjorde att jag dök in i denna utmärkta tråd: http://www.convoyweb.org.uk/ra/index.html
...där man finner att de flesta fartygen som konvojerade tillbaka var tomma, eller med timmer som Sarvi skriver. Tydligen transporterades det också en hel del mineralier från Sovjetunionen. Som exempel ett par fartyg ur denna konvoj som lämnade Kolahalvön i januari 1943:
Depart Kola Inlet on 29 January 1943.
Arrive Loch Ewe on 9 February 1943.
Hague's records contain 10 merchants and 32 escorts (10 ships TDS)
ESCORT 29/01 - 05/02
BEAUREGARD (US)
32
5,976
1920
APATITE
ESCORT 05/02 - 08/02
BRIARWOOD (Br)
21
4,019
1930
TIMBER
ESCORT 29/01 - 05/02
DALDORCH (Br)
31
5,571
1930
COTTON,TIMBER
DYNASTIC (US)
43
5,773
1919
APATITE
EL ALMIRANTE (Pan)
42
5,248
1917
MAGNESITE
EL OCEANO (Pan)
41
6,767
1925
POTASSIUM CHLORIDE
EMPIRE METEOR (Br)
11
7,457
1940
TIMBER
ESCORT 29/01 - 04/02
GATEWAY CITY (US)
22
5,432
1920
CAPATITEUL
ESCORT 30/01 - 02/02
GREYLOCK (US)
12
7,460
1921
APATITE
SUNK BY U 255
Hans K
...där man finner att de flesta fartygen som konvojerade tillbaka var tomma, eller med timmer som Sarvi skriver. Tydligen transporterades det också en hel del mineralier från Sovjetunionen. Som exempel ett par fartyg ur denna konvoj som lämnade Kolahalvön i januari 1943:
Depart Kola Inlet on 29 January 1943.
Arrive Loch Ewe on 9 February 1943.
Hague's records contain 10 merchants and 32 escorts (10 ships TDS)
ESCORT 29/01 - 05/02
BEAUREGARD (US)
32
5,976
1920
APATITE
ESCORT 05/02 - 08/02
BRIARWOOD (Br)
21
4,019
1930
TIMBER
ESCORT 29/01 - 05/02
DALDORCH (Br)
31
5,571
1930
COTTON,TIMBER
DYNASTIC (US)
43
5,773
1919
APATITE
EL ALMIRANTE (Pan)
42
5,248
1917
MAGNESITE
EL OCEANO (Pan)
41
6,767
1925
POTASSIUM CHLORIDE
EMPIRE METEOR (Br)
11
7,457
1940
TIMBER
ESCORT 29/01 - 04/02
GATEWAY CITY (US)
22
5,432
1920
CAPATITEUL
ESCORT 30/01 - 02/02
GREYLOCK (US)
12
7,460
1921
APATITE
SUNK BY U 255
Hans K
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30024
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Blev nyfiken på vad det var så jag drog en trål.
Hans
MVHsveahk skrev: ↑12 maj 2019 14:03APATITE https://sv.wikipedia.org/wiki/Apatit
MAGNESITE https://en.wikipedia.org/wiki/Magnesite
POTASSIUM CHLORIDE https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumklorid
CAPATITEUL Inget i trålen, stavning?
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11445
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Heller ingen aning, kanske inte ens något mineraliskt?
Ytterligare ett frågetecken - ett par fartyg tog med sig "1700 TONS FFO" från Sovjetunionen - vad nu det kan vara?
Bättre går det att tolka den här skeppsladdningen: "MAGNESITE, ARSENIC, HORSEHAIR"...även om det sista lämnar ett par höjda ögonbryn!!
Hans K
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30024
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Furnace Fuel Oil?
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_oil#Bunker_fuel
Skall försöka vidare med CAPATITEUL.
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_oil#Bunker_fuel
Skall försöka vidare med CAPATITEUL.
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9800
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30024
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Tagel: https://en.wikipedia.org/wiki/Horsehair#Uses
Jag undrar över copper alloy, som jag begriper det är det en legering.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_copper_alloys
https://sv.wikipedia.org/wiki/Legering
Men jag är i okända marker och har inget bättre alternativ, provade lite med olika varianter på CAPATITEUL men inget i trålen.
MVH
Hans
Jag undrar över copper alloy, som jag begriper det är det en legering.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_copper_alloys
https://sv.wikipedia.org/wiki/Legering
Men jag är i okända marker och har inget bättre alternativ, provade lite med olika varianter på CAPATITEUL men inget i trålen.
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 5964
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Jag skulle tro att det är ändå är apatit, ev illa stavat eller med tecken/förkortningar framför och bakom, typ ”c APATITE ul”.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30024
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Bättre teori tycker jag.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30024
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Och arsenik är mer användbart än jag visste: https://en.wikipedia.org/wiki/Arsenic#Applications
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 1432
- Blev medlem: 16 apr 2018 12:56
- Ort: Lidköping
Re: Konvojerna till Murmansk - returlast?
Hästtagel användes ju till bla till stoppning. Möjligen även som isolering, tex i ubåtar (läste nånstans att i tyska ubåtar kunde de använda männskohår som isolermaterial, så varför inte hästhår?). Vissa typer av mattor.
Fanns säkert än fler användningsområden för hästtagel.
Fanns säkert än fler användningsområden för hästtagel.