Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
MarcusIredahl
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 februari 2019, 14:48
Ort: Aberdeen

Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Inlägg av MarcusIredahl » 17 mars 2019, 17:04

Hej!

Jag heter Marcus Iredahl och för närvarande skriver jag en uppsats på Engelska om Sverige's relation med Hitler's Tyskland.

Frågan som jag kommer svara: To what extent did the Swedish public and opinion builders relate to the ideology of Nazism?

Finns det literatur om Sverige's Judiska samhälle? Jag har läst många av bökerna som har rekommenderas här på forumet (Mein Lieber Reichskanzler, Att bo granne med ondskan, Landet Utanför, Sweden the Swastika and Stalin) och har beställt Arvid Fredborg's bok som har inte kommit än, men jag undrar om det finns mer specifika källor om Sverige's judiska samhälle eller något liknande?

All information uppskattas ,

Tack!

Marcus

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Inlägg av StefanZ » 17 mars 2019, 20:13

Det är inget svar på din litteraturfråga här. Men jag misstänker att det är lite av ett blindspår. Såvitt jag vet fanns det inga direkta hot mot de svenska judarna. Även om man undanbad sig judiska flyktingar före kriget och i början på kriget. Ungdomar togs emot efter viss tvekan, men med vuxna var det oerhört trögt, ens de vuxna som kunde försörja sig själva rent av bidra aktivt.
Det fanns dock säkert ett visst tryck. Iaf som de svenska judarna upplevde det. Det är min gissning det är därför som judarna höll en låg profil. Tex när det gällde att hjälpa judiska flyktingar... Den hjälpen som gavs försökte man ge i skymundan.
Att höja sin röst och kräva att flera släpptes in... Man ville inte väcka den björn som sover.

I övrigt så finns det böcker om judarna i Sverige. Jag själv har inte läst dem så jag vill inte anvisa några titlar. Googlar du så finner du dem säkert.

Intressantare är just din huvudfrågeställning. Relation till Nazismens ideologi. Landet var i det stora hela protyskt, men aktiva pronazister var färre.

Kolla. Det åkte ca 500 frivilliga till spanska inbördeskriget - trots att de visste att de kunde få svårt att få jobb efter återkomsten.
Det åkte bara ca 200 frivilliga att kämpa i de tyska armeerna. Trots att när de åkte visste de att det var troligen en merit i arbetssökeri efter återkomsten... Å ändå rätt många av dem som åkte var inte alls övertygade nazister, de ville främst slåss mot Sovjet.

En annan sak att en del stridisar engagerade sig i Finlands armé. Åter andra tjänstgjorde i Beredskapsvakten. Men iaf. Bara 200 åkte ner till Tyskland.

Jag tror detta räkneexempel ger en god inblick i svenskarnas inställning till nazistisk ideologi...

MarcusIredahl
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 februari 2019, 14:48
Ort: Aberdeen

Re: Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Inlägg av MarcusIredahl » 19 mars 2019, 13:07

tack för informationen StefanZ!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Inlägg av Hans » 19 mars 2019, 13:47

Om frivilliga rekommenderas:
Bild
https://www.bokus.com/bok/9789175452104 ... 1914-1945/

MVH

Hans

MarcusIredahl
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 februari 2019, 14:48
Ort: Aberdeen

Re: Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Inlägg av MarcusIredahl » 19 mars 2019, 18:41

Tack Hans!

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Inlägg av masase » 19 mars 2019, 21:33

Om du är intresserad av hur det svenska samhället förhöll sig till att ta emot judiska flyktingar så kan diskussionen kring bollhusmötet vara en bra startpunkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bollhusm%C3%B6tet

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Inlägg av StefanZ » 20 mars 2019, 07:51

En bok som är lite vid sidan av, men värdefull för dig ändå. Jan Winter "Dieters bok". Där Jan skriver om sin far, Dieter Müller-Winter, kristen halvjude som kom 17-årig till Sverige. Och blev fosterson hos Ingemar Bergmans familj. Dieter var kristen, men delar av hans släkt var inte det, så han hade kontakt med svenska judar och landsflyktiga judar som bosatte sig i Sverige. Flera av släktingarna var med och drev barnhem för de judiska ungdomar som fick fristad i Sverige, ett i Stockholm och ett i Uppsala... Boken är skriven i halvt skönlitterär form, men Jan har gått igenom dagböcker, arkiv, intervjuat, etc etc... Man får veta mycket om krigstidens Sverige och stämningarna här.

MarcusIredahl
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 februari 2019, 14:48
Ort: Aberdeen

Re: Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Inlägg av MarcusIredahl » 25 mars 2019, 13:54

Tack StefanZ, den boken har jag beställt nu! Tack till masase också :D

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Inlägg av sveahk » 25 mars 2019, 14:43

Har inte läst den men den här halvdokumentariska boken passar säkert in: "Och i Wienerwald står träden kvar", skriven av Elisabeth åsbrink.

"Med utgångspunkt i detta unika brevmaterial ger Elisabeth Åsbrink en personlig och engagerad skildring av den svenska stelbentheten och räddhågsenheten under andra världskriget och visar hur anti-semitismen genomsyrade samhället."

https://www.nok.se/titlar/allmanlittera ... aden-kvar/

Mvh Hans K

MarcusIredahl
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 februari 2019, 14:48
Ort: Aberdeen

Re: Literatur om Sverige's Judiska samhälle?

Inlägg av MarcusIredahl » 25 mars 2019, 15:27

Tack Hans K !

Skriv svar