Sveriges militära läge, förutsättningar och möjligheter 1940

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Sveriges militära läge, förutsättningar och möjligheter 1940

Inlägg av von Adler » 13 mars 2018, 10:27

En faktor i detta är ju landstormen/lokalförsvaret - jag har för mig att man 1936 beslutade att det skulle ha samma infanteriorganisation som linjearmén, men det lär ju ha varit en bit kvar till det 1940. När hade varje skyttegrupp i lokalförsvaret ett Kg m/21 (eller ett Knorr-Bremse)?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Sveriges militära läge, förutsättningar och möjligheter 1940

Inlägg av JohnT » 14 mars 2018, 08:35

von Adler skrev:En faktor i detta är ju landstormen/lokalförsvaret - jag har för mig att man 1936 beslutade att det skulle ha samma infanteriorganisation som linjearmén
Att varje skyttegrupp skulle ha ett Kg, det stämmer.
Men sen var "bunkerförbanden", tänkta att vara nedlusade med ksp och pv kanoner, långt mer än fältförbanden.
Det fanns några rena skytteförband men majoriteten var tänkt att vara tyngre utrustade än fältarmén.
(men jag tror inte dom någonsin fick 47mm grk eller 20mm pvlv som del av bataljonerna)
Det kan nog blivit fler skytteförband alteftersom kriget gick..
von Adler skrev: När hade varje skyttegrupp i lokalförsvaret ett Kg m/21 (eller ett Knorr-Bremse)?
Skulle säga sent i kriget,
eftersom fältarmén flick så mycket fler skyttegrupper, och lokalförsvaret ökade i storlek.
Jag gissar på typ trefjärdedelars täckning i april 1940, och sedan verkar det snarare gått ner än upp under några år.( procentuellt sett)

Mvh
/John

Skriv svar