Tysk transportkapacitet april 40?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Tysk transportkapacitet april 40?

Inlägg av Lejonmod » 24 januari 2018, 17:41

Jag har en diskussion om en eventuell invasion av Sverige av NaziTyskland i april 1940.
Någonstans har jag fått till mig av någon kunnig person, kanske här på Skalman, att det vore omöjligt eftersom tyskarna inte hade förmågan att klara av logistiken.
Nu "behöver" jag den fakta igen. Kan någon hjälpa mig?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Tysk transportkapacitet april 40?

Inlägg av von Adler » 25 januari 2018, 10:58

Faktum är att Tyskland hade noll landstigningskapacitet. De invaderade Norge genom att lasta ombord trupper och utrustning på vanliga handelsfartyg och segla rätt in i de norska hamnarna och lasta ur där. Detta var möjligt dels för att det norska försvaret togs helt på sängen, dels för att fjordar är relativt djupa och lättnavigerade - det går alltså att hålla hög fart.

Svenska städer ligger till stor del bakom skärgårdar, vilka inte kan navigeras på samma sätt. Tyska handelsfartyg eskorterade av örlogsmän kommer noteras och rapporteras långt innan de når fram till de städer de är tänkta att erövra.

Tyskarna kan ta sig över korta vattendrag med stormbåtar och liknande, som de gjorde med breda floder och i Sevastopol, så Öresund kan de ta sig över, men de behöver erövra en hamn för att kunna förstärka och underhålla sin invasion.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Tysk transportkapacitet april 40?

Inlägg av Lejonmod » 25 januari 2018, 17:46

Tack von Adler

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Tysk transportkapacitet april 40?

Inlägg av von Adler » 26 januari 2018, 13:30

Rent generellt satte tyskarna in, förutom Dietls trupper (och bergsjägare var inte så relevant för invasionen av Frankrike) b-laget i Danmark och Norge. Tyskarna kan t.ex. skeppa trupper till Oslo efter erövringen och falla in i Värmland och Bohuslän därifrån. Problemet för tyskarna är att det behövs kanske 200 000 man till för att besegra och ockupera Sverige under tre-fem månader, plus stora flygstyrkor, vilket innebär att de allvarligt försvagar invasionen i väst.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tysk transportkapacitet april 40?

Inlägg av Hans » 26 januari 2018, 13:37

Intressant men ligger inte denna tråd i fel avdelning?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Tysk transportkapacitet april 40?

Inlägg av koroshiya » 26 januari 2018, 13:39

Jag undrar om det inte är någon text från von Adler som Lejonmod kan ha läst. Jag vet att jag har läst om det på reddit, exempelvis.

Sverige är svårt att knäcka. Jag minns en gång när jag själv invaderade. Då kom båtarna inte ens i land... förrän efter 8 månader eller så. Det var dåligt väder, och de asen hade något som hette "Kungliga flottan"... när man sedan skulle inta Stockholm fanns där något som hette, broar, och Svea Livgarde. Det var ett helvete. När jag väl intog Stockholm, någon gång 1942, fanns det en sur typ som visst heter Stalin, vilken kom rullande som en mekaniserad Djingis Khan.

Glömde jag säga att när jag, hm, ville visa svenskarna det fina med tyska -ismer, ja då slutade de att sälja järnmalm till mig :(

Det blev till att börja om.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Tysk transportkapacitet april 40?

Inlägg av mrsund » 26 januari 2018, 15:53

von Adler skrev:Problemet för tyskarna är att det behövs kanske 200 000 man till för att besegra och ockupera Sverige under tre-fem månader, plus stora flygstyrkor, vilket innebär att de allvarligt försvagar invasionen i väst.
Så är det förmodligen och även vid ett senare skede, de var engagerade på långt viktigare krigsskådeplatser.
Men teoretiskt om de haft ett tillräckligt viktigt mål bör de gjort processen kort med Sverige.

Skriv svar