Ett Alternativt Andra Världskrig

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
pandersson2
Medlem

Re: Ett Alternativt Andra Världskrig

Inläggav pandersson2 » 05 apr 2018 13:29

Jag skulle hävda att trycket ökade 1939 då Molotov ville få gemensam sovjetisk-turkisk kontroll över sunden samt förhindrande av övriga länders passage. Kraven var väldigt lika dem som man gav Baltikum. Är inte bekant med Turkiets militära resurser, men ser den tyska alliansen som NATOs motsvarighet vid tidpunkten.Dvs den enda militära alliansen som fanns tillgänglig som kunde motstå Sovjetunionen. Tyskarna hade blivit informerade av Sovjetunionen om kraven där man förklarat Turkietoch Svarta Havet som en sovjetisk inressesfär. Dessa krav var väl en del av anledningarna till att Bulgarien deltog i den tyska alliansen.

Men i det här scenariot så håller sig Turkiet neutralt, åtminstone för tillfället. Nu är ju dock Moskva, och nästan Leningrad, förlorade vilket väl gör att Turkiet kanske tycker att risken är låg och belöningen stor.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 05 apr 2018 13:37

Kanske nån kan skicka den bilden till Erdogan.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 17 apr 2018 02:43

I Den Eviga Staden – Rom,
- fattar Benito Mussolini.....jpg

…….pennan;

Führer, mina allra varmaste hälsningar och lyckönskningar till Era framgångar i Edert ryska fälttåg.

Som Eder förbundne vän i vår oövervinnerliga Rom-Berlinaxel känner jag det som min plikt att råda
Er till förhandlingar med den nya ryska regeringen, för att avsluta fientligheterna och – slutgiltigt
reglera nya gränser mellan Stortyskland och det ryska riket.

Vi här i Rom, har redan motttagit trevare från ryskt håll – med samma målsättning.
Därtill talrika uppmaningar från USA. England, Frankrike och flera andra länder – att via min person – övertyga Er om det önskvärda av en sådan lösning.

Under de förtroliga samtal Vi haft i det förgångna har ju Ni Führer, berättat för mig om de planer
som Ni har beträffande den tyska expansionen i öster.
Jag är övertygad om, att Ni redan har uppnått – så gott som alla – av de positioner ni anförtrott mig om.

Och – att tiden nu är mogen skörda frukterna av Era vapens framgångar.

Jag är beredd att när som helst, agera som medlare mellan Er och Rysslands nya regering.
Och – ernå vårt ghemensamma mål – likvidering av Marxismens gissel. Som vi redan gjort i Spanien.

Ett mål som jag kan försäkra Er – skulle hälsas med jublande bifall från alla världens hörn!

Och, som jag - och säkert även Ni Führer, redan förstått – också är den nya ryska regeringens avsikt.

Jag föreslår att Tyskland utan dröjsmål deklarerar sina territoriella krav i öster.
Så att Världen och inte minst Rysslands regering får ta del av de tyska villkoren för fredens återställande.

Er Vän och Bundsförvant

Benito Mussolini

forts

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inläggav Sarvi » 17 apr 2018 16:58

pandersson2 skrev:Men i det här scenariot så håller sig Turkiet neutralt, åtminstone för tillfället. Nu är ju dock Moskva, och nästan Leningrad, förlorade vilket väl gör att Turkiet kanske tycker att risken är låg och belöningen stor.

Den turkiska regeringen var historiskt under 1938-1939 väldigt mån om att hålla sig utanför den uppseglande konflikten, och hålla båda sidor på armslängds avstånd. Man var också i hög grad medveten om att den egna krigsmakten var svag och hade föråldrad utrustning, och försökte på alla sätt hitta modernare materiel och utöka numerären (likt många andra neutrala stater).

Historiskt höll man sig också utanför kriget ändå till februari 1945 då man förklarade krig mot axelmakterna, dock utan att göra särskilt mycket i praktiken.

Jag tror att även i ett kontrafaktiskt scenario - förutsatt att Turkiets ledning är densamma och den turkiska upprustningen fortgår i samma takt som i verkligheten - så saknade Turkiet i stor utsträckning offensiv förmåga under större delen av kriget. Men visst, om Sovjetunionen ligger i sina dödsryckningar så kanske alla vill ha sin bit av kakan... De turk-sovjetiska gränstrakterna är dock terräng som är väl lämpad för försvar.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 17 apr 2018 23:05

Sarvi skrev:
pandersson2 skrev:Men i det här scenariot så håller sig Turkiet neutralt, åtminstone för tillfället. Nu är ju dock Moskva, och nästan Leningrad, förlorade vilket väl gör att Turkiet kanske tycker att risken är låg och belöningen stor.

Den turkiska regeringen var historiskt under 1938-1939 väldigt mån om att hålla sig utanför den uppseglande konflikten, och hålla båda sidor på armslängds avstånd. Man var också i hög grad medveten om att den egna krigsmakten var svag och hade föråldrad utrustning, och försökte på alla sätt hitta modernare materiel och utöka numerären (likt många andra neutrala stater).

Historiskt höll man sig också utanför kriget ändå till februari 1945 då man förklarade krig mot axelmakterna, dock utan att göra särskilt mycket i praktiken.

Jag tror att även i ett kontrafaktiskt scenario - förutsatt att Turkiets ledning är densamma och den turkiska upprustningen fortgår i samma takt som i verkligheten - så saknade Turkiet i stor utsträckning offensiv förmåga under större delen av kriget. Men visst, om Sovjetunionen ligger i sina dödsryckningar så kanske alla vill ha sin bit av kakan... De turk-sovjetiska gränstrakterna är dock terräng som är väl lämpad för försvar.

Tack Sarvi - jag delar helt din uppfattning betr.Turkiet !

mvh, Varjag

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 22 apr 2018 07:53

Håller med om att Turkiet försökte hålla sig utanför kriget och ville balansera mellan UK, Sovjetunionen och Tyskland. Detta gällde de flesta länder i Europa som deltog i kriget. Man hade ju haft mycket bra relationer med Sovjetunionen fram till omförhandlingen av avtalet för kontrollen av Bosporen. Min personliga uppfattning är att med Britterna neutrala hade man lättare kunnat motiveras att bilda allians med Tyskland då risken för tvåfrontskrig skulle eliminerats.Jag tror att Turkiet inte ville ha en konflikt med Sovjetunionen men att man kunde se den som trolig eller oundviklig och därför välja att hellre taga den tillsammans med Tyskland än att att vara ensamma, på samma sätt som Rumänien, Ungern, Bulgarien och Finland.

Nedan är de punkter som jag ser skulle kunna få Turkiet att gå i allians med Tyskland.
När kriget började hade man redan fått sovjetiska krav på tillgång till baser i landet. Man såg senare vad detta ledde till i Baltikum.
Ryssland ville göra gränsjusteringar i Kaukasus vilket gkorde att man var medveten om en framtida konflikt med Sovjetunionen.
Man såg delar av Kaukasus som traditionellt turkiska som erövrats av Ryssland.
Med UK neutralt var södra flanken säkrad och UK var starkt antikommunistiska så risken för utvidgad konflikt var låg.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 22 apr 2018 08:20

pandersson2 skrev:Håller med om att Turkiet försökte hålla sig utanför kriget och ville balansera mellan UK, Sovjetunionen och Tyskland. Detta gällde de flesta länder i Europa som deltog i kriget. Man hade ju haft mycket bra relationer med Sovjetunionen fram till omförhandlingen av avtalet för kontrollen av Bosporen. Min personliga uppfattning är att med Britterna neutrala hade man lättare kunnat motiveras att bilda allians med Tyskland då risken för tvåfrontskrig skulle eliminerats.Jag tror att Turkiet inte ville ha en konflikt med Sovjetunionen men att man kunde se den som trolig eller oundviklig och därför välja att hellre taga den tillsammans med Tyskland än att att vara ensamma, på samma sätt som Rumänien, Ungern, Bulgarien och Finland.

Nedan är de punkter som jag ser skulle kunna få Turkiet att gå i allians med Tyskland.
När kriget började hade man redan fått sovjetiska krav på tillgång till baser i landet. Man såg senare vad detta ledde till i Baltikum.
Ryssland ville göra gränsjusteringar i Kaukasus vilket gkorde att man var medveten om en framtida konflikt med Sovjetunionen.
Man såg delar av Kaukasus som traditionellt turkiska som erövrats av Ryssland.
Med UK neutralt var södra flanken säkrad och UK var starkt antikommunistiska så risken för utvidgad konflikt var låg.

Som jag har förstått det så var det ett genomgående problem under hela kriget för alla ledande makter, att man också måste beväpna och utrusta sina allierade - förse dem med utrustning som oftast inte fanns tillgänglig. När Churchill gärna ville få till stånd ett turkiskt inträde i slutet av kriget var militärernas bedömning att landet först måste beväpnas, och detta saknade man resurser för. Hade Tyskland haft resurser att beväpna turkarna? Knappast med vad som behövdes i alla fall. Kanske fördelen hade legat i tillgången till ett fördelaktigare uppmarschområde? Fast föga troligt att de armeniska bergen hade förändrat särskilt mycket, kanske man lättare kunnat driva bort ryssarna från Svarta Havet?

Hursomhelst verkar Turkiet ha velat hålla sig utanför konflikten eftersom man trots uppvaktningar varken gick med Tyskland när de såg oslagbara ut, eller att opportunistiskt förklara Tyskland krig 1945 som hälften av jordens länder gjorde.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 22 apr 2018 11:16

pandersson2 skrev:

Tack pandersson2 för den kommentaren.

Inte bara UK, utan hela världens regeringar - betraktade helt korrekt, Sovjetkommunismen och dess internationella organ - KOMINTERN - som
en farlig farsot som när som helst kunde smitta deras egna länder..... 8O
Tanken runt ''mitt alternativkrig'' - centrerar i mycket just kring den globala - ''Lättnadens Suck'' - som dragits om Hitler likviderat bolsjevismen.

Amund skrev:
.....eller att opportunistiskt förklara Tyskland krig 1945 som hälften av jordens länder gjorde.

Ingen skall tro att DET - gjordes frivilligt!

Nej, det var i samtliga fall ''starka påtryckningar från Washington'' - att vara med om att kicka sista livsanden ur nazistliket...

Annars - kunde man inte påräkna amerikanskt bistånd - efter Fredsutbrottet :roll:

Varjag

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"