Ett Alternativt Andra Världskrig

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
epbv 3022
Medlem

Re: Ett Alternativt Andra Världskrig

Inläggav epbv 3022 » 24 nov 2017 19:28

varjag skrev:
Lejonmod skrev:Varjag. Jag tycker du gjort ett suveränt jobb

Bugar och tackar Lejonmod!
(och som jag skrev ovan - beklagar att fortsättningen måste vänta till efter Nyåret p.g.a. ''hjulvanvettet'' )

mvh, Varjag

Epbv 3022 skriver till Varjag:
Så här kan och får man inte göra!
Kontrafaktisk historia är skoj och intressant.
Man får hitta på, tänka fritt, tänka knasigt men att stoppa in en dryg vapenvila nät tyskarna är på bäg till Kreml är ett övergrepp av oanat mått och grymhet! Historien kommer att dömma dug hårt!
Med vänlig hälsning,/
Epbv 3023

Zeta
Medlem

Inläggav Zeta » 25 nov 2017 10:27

här instämmer jag till 100% med Epbv 3023. Bäste Varjag, låt oss inte vänta så länge

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 25 nov 2017 10:47

Zeta skrev:här instämmer jag till 100% med Epbv 3023. Bäste Varjag, låt oss inte vänta så länge

Jag uppskattar naturligtvis intresset och - undran ''hur det skall gå''.....

2:a Vk-kvissen visar just nu ''en gubbe'' - som snart kommer att göra entré i tråden...och kanske kan ge en liten vink - om
vart den barkar hän - :wink:

mvh, Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 12 dec 2017 02:58

(det blir ett längre uppehåll innan fortsättningen p.g.a. Hjulvanvettet downunder......)

mvh, Varjag

Jag tackar alla läsare för tålamodet och gläds kunna återuppta tråden - trots - Hjulvanvettet :milwink:

Fast - kapitlet efter dagens postade - nog får invänta nyåret eller så ------

Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 12 gånger.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 12 dec 2017 03:23

I Berlin kommer det japanska angreppet lika oväntat som i Moskva. Men välkomnas…..

Nu – har vi den ryska björnen där vi vill ha honom – myser Hitler

han skickar genast ett lyckönskningstelegram till General Tojo i det fjärran Tokyo.
Ja även Mussolini hör av sig till japanerna per telegram.
Mussolini’s engagemang med Grekland lyckades han avsluta i November. Efter att den italienska
armén i Albanien, bara lyckats pressa grekerna tillbaka någar mil – men inte – över den grekiska
gränsen.
Hitlers bombastiske utrikesminister von Ribbentrop medlade mellan kontrahenterna. Men föreföll
‘’vara mera på Grekernas sida…’’ än vår, klagade Benito.
Ribbentrops kommentar till Hitler om Mussolini’s italienare var ännu beskare:
‘’Några Romare - är dom sannerligen inte!’’

I samma decemberdagar lyckas det första ‘’tyska’’ tåget nå Moskva’s Belarus-station, visserligen med ryska lokomotiv och vagnar
men – den reparerade järnvägsförbindelsen medger f.f.g. regelbundet underhåll för trupperna i Moskva och söder om staden.
kallt med bart aschle......jpg

Och nu – tillbaka till Kyubyshev;

‘’ Varför likviderade vi inte honom innan kriget? – Stalin tittar menande på Berija

Trotskister…jag är omgiven av förbannade trotskister! Trodde vi en gång för alla utrotade dom
‘trettiosju och trettioåtta’’ och nu visar armén alla tecken på utbredd trotskism!!!
Ni Berija har gjort ett dåligt jobb – inte sant?

Berija, redan svettblöt under kragen och i pannan - blir vit i ansiktet……
Kamrat Stalin, jag vidtar omedelbara åtgärder för att rensa ut packet i armén – stammar han….
Jag börjar inom en timme dra upp listor på suspekta personer…..inom fem-sex dagar kan jag
presentera den…….

Jag vill ha den inom tre! fräser Stalin

Berija, som vet väl att hans företrädare alla – ‘’likviderats’’ – spiller ingen tid på att jaga fram flera och nya sabotörer och förrädare att förelägga Stalin och -k a n s k e –rädda den egna livhanken.

Tre dagar senare, har han sin lista färdig…..

Generalstabschefen, Boris Shaposhnikov’s skrivbord är som vanligt överbelamrat av inkommande post och telegram.
Han förvånas lite över ett stort kuvert, tydligt märkt med hans namn – men förseglat.
‘’HEMLIGT - Får endast öppnas av addressaten’’. Han lägger det åt sidan…..och ägnar sig åt mera
omedelbara uppgifter.

Först efter någon timme – erinrar han sig kuvertet – bryter förseglingen och ögnar igenom handlingen.

Han blir vit i ansiktet och känner svettdroppar i pannan…..snabbt återställer han dokumentet i kuvertet och ser sig nervöst över axeln…..han är lyckligtvis ensam.
Han tar en klunk vatten och stirrar i taket. Lyfter telefonluren och ber sin adjutant komma in.
‘’Det här kuvertet kom in i morse – vem lämnade det?’’
‘’Jag vet inte säkert, det dräller ju av folk som springer av och an här nere i bunkern…jag tror det var en överste vid GRU-avdelningen…..’’
När adjutanten gått sticker han det underst i nedersta byrålådan.
(GRU – är den militära underrättelsetjänsten)

Vid lägesrapporten ett par timmar senare, som mest bestod av dåliga nyheter från Vladivostok och en
orientering om fronten i Moskva, där floden nu är isbelagd – isen kommer inom någon vecka att kunna bära rustad trupp och – möjligen lätta fordon…..
blankis i Mockba.jpg

Men Zhukov håller ännu några plättar på dess norra sida och har dess södra i ‘’fast hand’’ – säger rapporten.
Tyskarna i Moskva tycks ha tappat angreppsviljan – reflekterar han.

Efter lägesrapporten samlar han ihop en rejäl bunt dokument och tar dessa med till sitt sovkvarter.
Med order att inte störas annat än i nödfall – ‘’jag skall försöka sov a några timmar’’ säger han.

Han låser dörren – innan han igen vågar läsa ordentligt vad handlingen innehåller.

Det är en kopia av Berija’s rapport till Stalin med förslag till åtgärder som kräver Ledarens
godkännande.

46 generaler....skjut alla.jpg

Han är mycket blek – ja känner sig sjuk, när han läst handlingen och fattat dess innebörd.

Fyrtiosex generaler – skall skjutas!

Ovanpå omslaget – ser han Stalins välkända blåpenna ….быть расстрелянным…(skall skjutas)

Han lyfter telefonen och begär en linje till GRU chefen -Alexei Panfilov.
Alexei Panfilov.jpg

När Panfilov svarar, föreslår denne utan formell hälsning - omedelbart en promenad ‘’ att sträcka på benen i det vackra vintervädret…’’

forts. följer

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 12 dec 2017 13:06

Cliffhanger av värsta sort. Bara en detaljfråga. Hur många generaler fanns det då att välja på? Ungefär.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 12 dec 2017 21:31

Hans skrev:Cliffhanger av värsta sort. Bara en detaljfråga. Hur många generaler fanns det då att välja på? Ungefär.

MVH

Hans

Uppskattningsvis 130-140 med generalsgrad.
Listan - är autentisk, men daterad slutet januari 1942. Om den och de listade generalernas öde vet jag intet.
Men valde använda den ''för varjagiska syften'' :)

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 13 dec 2017 10:20

Tack. Alltså typ en dryg tredjedel. Blev Stalin snäll på äldre dar? Detta är en västanfläkt jämfört med 1936-39.

MVH

Hans

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"