Ett Alternativt Andra Världskrig

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
varjag
Stödjande medlem

Re: Ett Alternativt Andra Världskrig

Inläggav varjag » 17 nov 2017 11:41

Den 8:e december, precis klockan tio på morgonen hörs flygplanbuller i luften över havsviken
utanför stan….….hundratals ögon spanar mot himlen – ‘’det låter som många flygplan’’

‘’Jag visste inte vi hade så många – det måste vara hundra stycken – minst!’’

En minut senare – faller de första bomberna. Tjutande störtbombplan riktar mot fartygen vid kajerna;
en jagare står redan i brand, kajkranar faller – de första luftvärnspjäserna skjuter några enstaka skott—
inom en kvart råder absolut kaos över både hamnen, fartygen och – staden själv…..
jagare i laagor.jpg

‘’Det är japaner – dom har röda köttbullar målade under vingarna!’’
køttbullar under vingarna....jpg

Först då – vaknar flyglarmssirenerna till liv, ylar och fortsätter att yla, en blodisande kör !

Lågflygande torpedplan – träffar flottans stolthet den tunga kryssaren –
kryssare.jpg

som redan har slagsida och brinner -….

Efter 40 minuter och ‘’minst tvåhundra flygplan…’’ – är angreppet över. Staden själv är relativt
oskadad men hamnen, kajerna och flottans skepp tycks de flesta vara svårt skadade eller – förlorade.
Torrdockans portar har kollapsat och ohjälpligt kilat fast en minsvepare….
Inga egna jaktplan har hunnit i luften, den sparsamma luftvärnselden har bara prickat ned ett par tre
av fiendens flygare. (Krigsfartygen i Stillahavseskadern hade ‘’reducerade besättningar’’ och kunde bara bjuda svagt motstånd. Hälften av besättningarna har redan veckor tidigare mobiliserats till
armén och är på väg att undsätta Moskva)

Vad de omtumlade stadsborna ännu inte vet – är att, japanska marinsoldater just landstigit på
Muravyov-Amursky-halvön, bara 12 kilometer öster staden..
Och än värre – att två japanska arméer – angripit norr om Khasan-sjön och – avancerar snabbt norrut in på sovjetiskt territorium.

Desperata ilradiosignaler till Moskva och STAVKA rapporterar ‘’Vladivostok befinner sig under japanskt flyganfall’’
Dom är i klartext och uppsnappas också av tyskarna på telestationen i Moskva.

Borta i Kuybyshev är klockan bara halv åtta – Kamrat Stalin sover ännu…..
‘’vågar vi väcka honom…?’’

Generalstabschefen Shaposhnikov, redan klarvaken och – i operationscentralen säger –
‘’Ja – det måste vi och det genast!’’
När en yrvaken och orakad Stalin infinner sig, anmäler generalstabschefen att –
‘’japanerna har bombat Vladivostok och, vad vi vet redan – är att vår flotta där redan
har utplånats’’>

‘’Kanske det bara är en provokation’’ – menar Stalin ?

‘’Kanske…..men jag tvivlar på det, det var för många flygplan, bomber och torpeder – för att
bara provocera oss - vi få nog snart höra på den japanska radionyheterna – vad dom vill?????’’

‘’Moskvaradion’’ (utan att avslöja att dess sändningar kommer från Sibirien) rapporterar i korthet
att ‘’japanska flygplan har bombarderat Vladivostok – troligen av misstag’’…….

Det svaret låter inte vänta på sig – Radio Tokyo vid middagstiden förklarar att Japan befnner sig
i krig med Sovjetunionen.

‘’Vårt tålamod med Sovjetunionens fortsatta militära hälp till Chiang-kai-Shekregimen i Kina är
slut. Dess aggressiva uppträdande i östprovinserna och fientlighet mot Japans legitima intressen
i dessa områden har tvingat Kejsardömet att aktivt försvara Manchukuo och förstöra fiendens enda
hamn mot Stilla Havet.
De Kejserliga arméerna och flottorna opererar framgångsrikt mot dessa strategiska mål.’’

Det var, förutom japanska arméns bombflyg, fyra av flottans hangarfartygsplan som sopat rent
i Vladivostoks hamnliggande flotta, dess kaj-och dockanläggningar och satt de flesta oljeförråden
i brand.
Samtidigt med framstöten från Korea i sydväst – invaderar japanerna också från Manchukuo för att
avskära järnvägen norr om Vladivostok…..
Manchukuo_map.png

forts. följer

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 17 nov 2017 12:45

Intressant. Alltså inget Pearl Harbour? Vad gör jänkarna? Stödjer britter som de gjorde innan. Eller hur tänker du?

MVH

Hans

epbv 3022
Medlem

Inläggav epbv 3022 » 17 nov 2017 17:10

varjag skrev:Den 8:e december, precis klockan tio på morgonen hörs flygplanbuller i luften över havsviken
utanför stan….….hundratals ögon spanar mot himlen – ‘’det låter som många flygplan’’

‘’Jag visste inte vi hade så många – det måste vara hundra stycken – minst!’’

En minut senare – faller de första bomberna. Tjutande störtbombplan riktar mot fartygen vid kajerna;
en jagare står redan i brand, kajkranar faller – de första luftvärnspjäserna skjuter några enstaka skott—
inom en kvart råder absolut kaos över både hamnen, fartygen och – staden själv…..
jagare i laagor.jpg

‘’Det är japaner – dom har röda köttbullar målade under vingarna!’’
køttbullar under vingarna....jpg

Först då – vaknar flyglarmssirenerna till liv, ylar och fortsätter att yla, en blodisande kör !

Lågflygande torpedplan – träffar flottans stolthet den tunga kryssaren –
kryssare.jpg
som redan har slagsida och brinner -….

Efter 40 minuter och ‘’minst tvåhundra flygplan…’’ – är angreppet över. Staden själv är relativt
oskadad men hamnen, kajerna och flottans skepp tycks de flesta vara svårt skadade eller – förlorade.
Torrdockans portar har kollapsat och ohjälpligt kilat fast en minsvepare….
Inga egna jaktplan har hunnit i luften, den sparsamma luftvärnselden har bara prickat ned ett par tre
av fiendens flygare. (Krigsfartygen i Stillahavseskadern hade ‘’reducerade besättningar’’ och kunde bara bjuda svagt motstånd. Hälften av besättningarna har redan veckor tidigare mobiliserats till
armén och är på väg att undsätta Moskva)

Vad de omtumlade stadsborna ännu inte vet – är att, japanska marinsoldater just landstigit på
Muravyov-Amursky-halvön, bara 12 kilometer öster staden..
Och än värre – att två japanska arméer – angripit norr om Khasan-sjön och – avancerar snabbt norrut in på sovjetiskt territorium.

Desperata ilradiosignaler till Moskva och STAVKA rapporterar ‘’Vladivostok befinner sig under japanskt flyganfall’’
Dom är i klartext och uppsnappas också av tyskarna på telestationen i Moskva.

Borta i Kuybyshev är klockan bara halv åtta – Kamrat Stalin sover ännu…..
‘’vågar vi väcka honom…?’’

Generalstabschefen Shaposhnikov, redan klarvaken och – i operationscentralen säger –
‘’Ja – det måste vi och det genast!’’
När en yrvaken och orakad Stalin infinner sig, anmäler generalstabschefen att –
‘’japanerna har bombat Vladivostok och, vad vi vet redan – är att vår flotta där redan
har utplånats’’>

‘’Kanske det bara är en provokation’’ – menar Stalin ?

‘’Kanske…..men jag tvivlar på det, det var för många flygplan, bomber och torpeder – för att
bara provocera oss - vi få nog snart höra på den japanska radionyheterna – vad dom vill?????’’

‘’Moskvaradion’’ (utan att avslöja att dess sändningar kommer från Sibirien) rapporterar i korthet
att ‘’japanska flygplan har bombarderat Vladivostok – troligen av misstag’’…….

Det svaret låter inte vänta på sig – Radio Tokyo vid middagstiden förklarar att Japan befnner sig
i krig med Sovjetunionen.

‘’Vårt tålamod med Sovjetunionens fortsatta militära hälp till Chiang-kai-Shekregimen i Kina är
slut. Dess aggressiva uppträdande i östprovinserna och fientlighet mot Japans legitima intressen
i dessa områden har tvingat Kejsardömet att aktivt försvara Manchukuo och förstöra fiendens enda
hamn mot Stilla Havet.
De Kejserliga arméerna och flottorna opererar framgångsrikt mot dessa strategiska mål.’’

Det var, förutom japanska arméns bombflyg, fyra av flottans hangarfartygsplan som sopat rent
i Vladivostoks hamnliggande flotta, dess kaj-och dockanläggningar och satt de flesta oljeförråden
i brand.
Samtidigt med framstöten från Korea i sydväst – invaderar japanerna också från Manchukuo för att
avskära järnvägen norr om Vladivostok…..
Manchukuo_map.png

forts. följer

Varjag

Nu ramlade jag av mjölkbilen, den tändande gnistan till Japans inträdde i stora WW2 (deras lilla ww2 var kinesiska kriget & gåvan franska indokina) var ju i 1:a USA:s oljeembargo och 2:a hand råvarubrist, inget löste via ett japanskt innehav av östra Ryssland.
”Gör om och gör rätt” som fanjukarna brukade instruera oss rekryter med. Tillbaka till den ryska fronten vid Moskva!
Hälsar//
Epbv 3023

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 17 nov 2017 18:26

varjag,
jag har intrycket att du visar Sovjetunionens undergång. Ett japanskt anfall mot sovjetunionen känns både logisk och jag kan inte se hur Stalin och bolsjevismen skall kunna överleva detta. Ett av de stora mysterierna under kriget är väl varför Japan avstod från att attackera när Sovjetunionen var som svagast.

Hur är tankarna om den japanska motiveringen? Lägga beslag på naturtillgångarna i Sibirien är ju självklart. Skulle det vara möjligt med olja från Kaspiska havet eller ser du infrastrukturen som för svag för att den skulle kunna levereras?

epbv 3022
Medlem

Inläggav epbv 3022 » 17 nov 2017 21:33

Hej varjag!
Efter rysk-japanska gränskonflikten 32-39 där ryssarna under en viss Zjukov totalt besegrade japanerna. Dem lärde sig att med rätt militär ledning så kunde ryssarna slås utmärkt, ryssar var även beredda att offra soldater på ett japanskt sätt (olikt amerikanerna). När Japan & Ryssland slöt fred den 13/4-41 var det för att Japan inte ville få en stor och farlig fiende med landgräns mot Korea, Manchuriet & Kina.
Skillnad mellan östra Ryssland och det av Japan ockuperade området 41-42:
Östra Ryssland hade inget gummi, olja, ris eller varmt klimat där allt kunde odlas och arbetskraft i massor.
I din Moskvatråd har du utveckat ngt som jag tidigare tråden har argumenterat för, användade av Marcks anfallsplan med 2 st huvudriktningar: Leningrad & Moskva. Har inte hittat ett historiskt exempel där en stat har fortsatt striden efter att landets 2 st städer har intagits. Så broder, skit i japanerna! tillbaks till Moskva!
Hälsar//
Epbv 3022

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 17 nov 2017 23:27

den tändande gnistan till Japans inträdde i stora WW2 var ju i 1:a USA:s oljeembargo

Just så, neutralt USA - inget embargo

jag har intrycket att du visar Sovjetunionens undergång. Ett japanskt anfall mot sovjetunionen känns både logisk och jag kan inte se hur Stalin och bolsjevismen skall kunna överleva detta. Ett av de stora mysterierna under kriget är väl varför Japan avstod från att attackera när Sovjetunionen var som svagast.

Inte jag heller. Efterkrigstiden - blir mycket olik den vi lärt känna....

Hur är tankarna om den japanska motiveringen?

Att roffa åt sig mesta möjliga - från ''ett levande lik''

(det blir ett längre uppehåll innan fortsättningen p.g.a. Hjulvanvettet downunder......)

mvh, Varjag

epbv 3022
Medlem

Inläggav epbv 3022 » 17 nov 2017 23:56

Moralisk uppryckning broder!
USA övergav sin neutralitet då Japan betedde sig värre än SS-svin i Kina!
Nanking (mord av civila med bl.a. bajonett, svärd etc), biologisk och kemisk krigföring m.m.
Inte skylla på USA för att dem slutade blunda för vad ”gullingarna” gjorde i Kina.
Anser//
Epbv 3022

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 18 nov 2017 03:01

epbv 3022 skrev:Moralisk uppryckning broder!
USA övergav sin neutralitet då Japan betedde sig värre än SS-svin i Kina!

Epbv 3022

I mitt scenario var det Churchill som var ansvarig för USA's anti-axelpolitik. Det var därför jag var tvungen avlägsna honom ur bilden
redan tidigt. :)

mvh, Varjag

epbv 3022
Medlem

Inläggav epbv 3022 » 18 nov 2017 10:18

USA hade en svensk inställning till kriget fram till Roosvelt oljeembargo.
Lend-Lease med britterna var ett oblidigt alt. till WW1 när USA sände >2 millijoner till västfronten. Det var när Japans expansion om i Kina ökade med risk för kinesisk kollaps och en begynnande kommunistisk antijapansk gerilla som embargot kom. Britterna hade 0% inflyttande på FDR:s asienpolitik.
TILLBAKA TILL MOSKVA!

Har du hittat något som sänker min ”2 största städerna = säker seger?”
//epbv 3022

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem

Inläggav Borussia » 19 nov 2017 08:47

Har väl inte följt "händelseutvecklingen" till punkt och pricka, men nog ser det mörkt ut för Sovjetunionen. Angripen från två håll, Tyskland och Ukraina skakar tass, Västeuropa tittar på och att USA skulle blanda sig i leken känns ju under nuvarande scenario föga troligt. Om det nu är så att Sovjetunionen går mot sin undergång så ska det bli intressant att se hur Varjagen presenterar efterkrigstidens Europa.

Franco, vad gör han förresten? I det riktiga världskriget var han ju inte så pigg på att slå sig i lag med tyskarna så länge Storbritannien inte var besegrat.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 19 nov 2017 22:51

Bara kort kommentar @ epbv 3022:
USA hade en svensk inställning till kriget fram till Roosvelt oljeembargo

Helt sant...

Lend-Lease med britterna var ett oblidigt alt. till WW1 när USA sände >2 millijoner till västfronten

No+to+Lend-Lease.jpg

Skicka inte våra söner till slaktbänken!

Det var när Japans expansion i Kina ökade med risk för kinesisk kollaps..... som embargot kom.

Embargot var amerikanskt och FDR's idé.
Du glömmer att i mitt ''alternativa'' - lever England och Holland i fred. Ett ensamt amerikanskt oljeembargo mot Japan
- hade bara resulterat i att japanerna köpte sin olja från Royal Dutch Shell i Indonesien. Något som Standard Oil inte sett med blida ögon.

Britterna hade 0% inflyttande på FDR:s asienpolitik.

Inte helt sant - embargot var ett amerikanskt/brittisk/holländskt - antijapanskt hopkok som aldrig blivit verklighet ''alternativt''

mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

epbv 3022
Medlem

Inläggav epbv 3022 » 21 nov 2017 07:57

varjag skrev:Bara kort kommentar @ epbv 3022:
USA hade en svensk inställning till kriget fram till Roosvelt oljeembargo

Helt sant...

Lend-Lease med britterna var ett oblidigt alt. till WW1 när USA sände >2 millijoner till västfronten

No+to+Lend-Lease.jpg

Skicka inte våra söner till slaktbänken!

Det var när Japans expansion i Kina ökade med risk för kinesisk kollaps..... som embargot kom.

Embargot var amerikanskt och FDR's idé.
Du glömmer att i mitt ''alternativa'' - lever England och Holland i fred. Ett ensamt amerikanskt oljeembargo mot Japan
- hade bara resulterat i att japanerna köpte sin olja från Royal Dutch Shell i Indonesien. Något som Standard Oil inte sett med blida ögon.

Från Wikipedia:
On July 24, 1941, Roosevelt requested Japan withdraw all its forces from Indochina. Two days later the USA and the UK began an oil embargo; two days after that the Netherlands joined them.
[Epbv 3022 skriver:
IRL: USA drev frågan, se citatet.

I ”din värld” (IDV) 1:?Hitler(H) hade sluppit Churchill(C) om hann låtit Guderian inringa 330.000 i Dunkerque istället för 650.000 på AG-Syds front sep-41. Hitlers militära kunnande var lika lågt som hans ego var stort. Sannolikheten att C hade fått gå om större delen av brittiska armen gått förlorad är väldigt storoavsett att han blev PM samma dag som anfallet kom .
IDV 2: Oavsett vem som styr så tänker PM imperialistiskt, (”indier & japaner, lika som babianer”). Japans expansion i Kina hotar Hong Kong, Japan i f.d. franska indokina hotar Indien & Singapore, ”det kan vi inte acceptera”.
IDV 3 = IRL: H struntade i Japanska fronten, ”gullingarna” får sköta sitt egna krig!

Britterna hade 0% inflyttande på FDR:s asienpolitik.

]Epbv 3022:
Ändrar min procentsats från 0 till 10% bara för att visa min goda vilja och för att jag uppskattar ditt kunnande (du lär mig nytt) och för din osedvanligt goda samtalston
!

Inte helt sant - embargot var ett amerikanskt/brittisk/holländskt - antijapanskt hopkok som aldrig blivit verklighet ''alternativt''

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inläggav Lejonmod » 23 nov 2017 21:06

Varjag. Jag tycker du gjort ett suveränt jobb

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 23 nov 2017 21:47

Lejonmod skrev:Varjag. Jag tycker du gjort ett suveränt jobb

Bugar och tackar Lejonmod!
(och som jag skrev ovan - beklagar att fortsättningen måste vänta till efter Nyåret p.g.a. ''hjulvanvettet'' )

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 24 nov 2017 10:56

Va, får inte vi en julklapp?

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"