Ett Alternativt Andra Världskrig

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
varjag
Stödjande medlem

Re: Ett Alternativt Andra Världskrig

Inläggav varjag » 31 okt 2017 22:48

I Moskva’s telecentral har ryska krigsfångade tekniker med tyska yrkeskollegor återställt anläggningen i fullt fungerande skick.
Tyskarna är överraskade över centralens kapacitet – den är inrättad så – att nästan vartenda telegram
som som sänds i Sovjetunionen – transiteras VIA Moskvacentralen - till mottagaren!

Under personalens - fångarnas ‘’källarvistelse’’ – har tusentals telegram anlänt och –väntar på mottagare i Moskva som nu väntar förgäves…..
Mycket intressanta, för tyskarna är en lavin av krypterade teletyperemsor –
teletyperemsor -.jpg

med militära order och förfrågningar till enheter som inte längre existerar.

Många av dem är undertecknade BS & IS

Vilka gömmer sig under dom signaturerna ? frågar en tysk kryptoanalytiker

BS vet jag inte - men IS är Kamrat Iosif Stalin

Borta i fjärran Kuybyshev sitter kamrat Stalin vid kartbordet – alla andra STAVKA-medlemmar, Shaposhnikov med
stabsofficerare och – flera politbyråmedlemmar – står runt detsamma.

Stalin begär rapport om trupprörelserna från östprovinserna > en överste tittar i sina papper ........

‘’De första tolv divisionerna har kommit fram till Chelyabinsk, ytterligare tolv till Irkutsk och sex inlastas idag och – vi hoppas kunna inlasta och avsända sex till under nästa vecka….iallt 360 000 man’’

Shaposhnikov avbryter översten; ‘’vi får inte plottra bort dessa trupper genom att sätta in dem bitvis
vid ankomsten - vi måste samla hela styrkan för ett avgörande dråpslag. Vi väntar ännu
på inlastning av en fjärde kontigent – 50 000 man som ännu inte har hunnit samlas i Vladivostok….’’
Och därmed kamrat Stalin – har vi tömt östprovinserna på alla trupper vi hade där….om japanerna
försöker något…….’’

Stalin avbryter generalstabchefen > efter att vi spöat upp dom ordentligt 1938 och 39 – tror jag inte
dom vågar nåt fanstyg igen! Vi har för övrigt inget val – vi måste hålla Moskva…’’

Shaposhnikov hostar lätt….

Kamrat Stalin tyskarna har redan satt sig i besittning av stora delar av norra Moskva, dom håller
bland annat Kazanstationen där vi planerat debarkera trupperna från östern…..

Kan vi ta tillbaka den ?

Inte utan – förstärkningarna….

Menar Ni att våra soldater måste frysa vid bivackeldar ‘’på vishan’’ medan fascisterna har tillgång till
varma kvarter i Moskva ???

Det ser ut så Kamrat Stalin och – en sak till; östarmén har inga vinteruniformer, dom skulle utrustas
med dem i Moskva……

Var? Var finns vinterbeklädnaden nu?

Den lagrades på Belarusstationen Kamrat Stalin.

Men den har ju fascisterna !? Dom kan klä sina soldater i dom – medan våra kommer att frysa!

Jag är rädd för Kamrat Stalin – att vi redan har rapporter om att fascisttrupper synts i ryska vinterpälsar……

Stalins panna mörknar, alla i rummet håller andan inför den annalkande vulkanutbrottet>>>>

‘’Sabotage – mumlar han, sabotage och förräderi…förräderi mot Sovjetunionen ! Vi förlorar
allt som Lenin byggde….’’

Berija! ensam! Till mitt kontor NU!
Laurenti Berija - NKVD chefen.gif

Det är många bleka ansikten i konferensrummet när NKVD-chefen stängde dörren efter sig….
Ja svettdroppar på mångas pannor…….även Berijas.

forts följer

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 01 nov 2017 07:54

Som man säger utanför SA -Äntligen!

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 10 nov 2017 03:35

........Ja svettdroppar på mångas pannor…….även Berijas.......

Stalin tar till orda; jag kan inte tro att våra soldater och generaler är så dåliga att vi hamnat i dagens
läge….
För mig luktar det nittonhundratrettiosju igen – vi har defatister och förrädare bland oss…..

Beria försöker säga något – men Stalins hand hejdar honom -

Jag är säker på att vi har flera nya tuchatjevkys bland oss – kan vi lita på generalerna ?

Kan vi lita på STAVKA ??

Kan vi lita på Politbyrån???

Berija svettas ymnigt under kragen och undviker Stalins blick…..

Se mig i ögonen Kamrat Berija! Jag vill se era ögon när ni svarar….

Kamrat Stalin, vi har inga färska rapporter om förräderi eller sabotage inom STAVKA eller – bland våra frontgeneraler. Men jag kan omedelbart ge order om skärpt vaksamhet bland våra kommissarier vid fronterna och – här i Högkvarteret…..

Stalin avbryter NKVD-chefen; Skadan är redan skedd – vaksamheten har brustit sedan veckor om
inte månader tillbaka…..Det är hög tid att ‘’organen’’ hittar och straffar de försumliga.
Ni har väl Kamrat Blochin *) och hans ‘’franska brottare’’ här va?
Sätt dom i arbete snarast och rapportera resultaten till mig om, säj tio dagar !

https://en.wikipedia.org/wiki/Vasily_Blokhin

När Berija lämnar Stalins rum – möter han Vlasik i dörren på väg in…….

Den 30:e November medelar den tyska radion att Rikskommissarien för Ukraina – Erich Koch
accepterat den ukrainske frihetskämpen

Stephan Bandera.jpg

som deputerande vid förvaltningen av det unga Rikskommissariatet och rådgivare om relations-
frågor mellan ukrainare och tyskar.
‘’Framför allt gäller det att återställa Ukrainas viktiga position som kornbod – oumbärlig för både
ukrainare och tyskar’’
uttalade Koch.

När GOSPLAN-direktören och Politbyråmedlemmen

Nikolai Voznesensky.jpg

får den nyheten, begär han ett sammanträde av byrån snarast möjligt >

Kamrater, Kamrat Stalin, vi har nyss hört nyheter om att ärkeförrädarsvinet Bandera fått
en post i fascisternas Ukraina ! Jag vill här erinra att av den miljonarmé vi fortfarande har
på Volgas västra strand i söder – är minst hälften ukrainare.
Vi vet redan sedan kollektiviseringspolitiken – att ukrainarna spjärnade emot i det längsta – och
att det krävdes extraordinara åtgärder för att fullfölja våra mål där.
Vad jag vill fråga nu är – kan vi längre lita på hälften av de trupper som försvarar vårt land
i söder…..?????

Stalin nickar instämmande…
Varför likviderade vi inte honom innan kriget? – han tittar menande på Berija……

Kamrat Stalin – han satt ju i polskt fängelse – inflikar Berija

En bagatell! – ryter Stalin

forts följer

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 10 nov 2017 09:42

Vill tacka varjag för det vackra språket. Fraserna och uttrycken känns väldigt realistiska. Påminner mycket om texten på minnesstenar och pamfletter.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 10 nov 2017 11:18

pandersson2 skrev:Vill tacka varjag för det vackra språket. Fraserna och uttrycken känns väldigt realistiska. Påminner mycket om texten på minnesstenar och pamfletter.

Tack pandersson2 för dina ord.
Jag försöker illustrera läget från den sovjetiska ledningens syn i den situation jag har skapat.
Den tyska ledningens - i liknande klämma, har ju, i hyllmetrar - dissekerats till döds i litteraturen.

Språket och ''umgängestonen'' både inom STAVKA och Politbyrån - var av helt annan kaliber än motsvarande tyska.
Som väl omvittnat. Fast i litteratur - mindre känd och läst lanske - än ovannämnda ''hyllmetrar'' :)

Varjag

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 10 nov 2017 11:41

varjag,
ett annat plus med din berättelse tycker jag är hur du återkommer till rädslan hos de sovjetiska ledarna att råka i onåd och bli avrättade. Detta är något som oftast saknas. Den brutalitet som användes för att få den sovjetiska armen att fungera som stridande enhet var i en skala som jag tror är ofattbar för moderna svenskar. Att sovjetunionens försvar inte kollapsade ser jag som en ofattbar prestation av Stalin och Berija. Metoden var massavrättningagar av ledande personer och alla övriga. Att bli avrättad av tjekan eller placerad i fångläger för att svältas till döds var de vapen som användes för att bygga den sovjetiska armen.Blandat med nationalistisk och ideologisk propaganda .

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 10 nov 2017 12:08

Sällar mig till hyllningskören.

När öppnades kyrkorna i Sovjet?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inläggav erep » 10 nov 2017 21:26

Börjar låta som att i Varjags alternativa verklighet gör inte tyskarna missen att behandla Ukrainainarna som Untermensh, utan låter dem bidra till att slå det kriminella Kremls hejdukar.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inläggav Mackan L » 10 nov 2017 23:26

erep skrev:Börjar låta som att i Varjags alternativa verklighet gör inte tyskarna missen att behandla Ukrainainarna som Untermensh, utan låter dem bidra till att slå det kriminella Kremls hejdukar.

Detta känns samtidigt ologiskt. Varför skulle trådens ena huvudperson Hitler kompromissa om raspolitik helt plötsligt? Om han inte gjorde det i verkligheten (när det gick sämre) varför är det rimligt i detta scenario när det går bättre för tyskarna? Tyskarna har ju i det här scenariot fått rejält med vatten på sin kvarn gällande rastänket då de kör över de ryssen.

Hur tänker Hitler Varjag och vad har fått honom att tänka mer (kan man tycka) rationellt?

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inläggav erep » 10 nov 2017 23:46

Mackan L skrev:Detta känns samtidigt ologiskt. Varför skulle trådens ena huvudperson Hitler kompromissa om raspolitik helt plötsligt? Om han inte gjorde det i verkligheten (när det gick sämre) varför är det rimligt i detta scenario när det går bättre för tyskarna? Tyskarna har ju i det här scenariot fått rejält med vatten på sin kvarn gällande rastänket då de kör över de ryssen.

Hur tänker Hitler Varjag och vad har fått honom att tänka mer (kan man tycka) rationellt?

För att scenariet är kontrafaktiskt? :thumbsup:

Dessutom, Hitler hade inte problem med Röhms öppna homosexualitet före SA blev uppfattat som en konkurrerande maktfaktor, trots att beteendet inte var enligt nazistisk ideologi.

P.S. Untermensch, inte "Untermensh"
Senast redigerad av 1 erep, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inläggav erep » 10 nov 2017 23:48

felpostning

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inläggav Mackan L » 11 nov 2017 00:08

erep skrev:
Mackan L skrev:Detta känns samtidigt ologiskt. Varför skulle trådens ena huvudperson Hitler kompromissa om raspolitik helt plötsligt? Om han inte gjorde det i verkligheten (när det gick sämre) varför är det rimligt i detta scenario när det går bättre för tyskarna? Tyskarna har ju i det här scenariot fått rejält med vatten på sin kvarn gällande rastänket då de kör över de ryssen.

För att scenariet är kontrafaktiskt? :thumbsup:

Dessutom, Hitler hade inte problem med Röhms öppna homosexualitet före SA blev uppfattat som en konkurrerande maktfaktor, trots att beteendet inte var enligt nazistisk ideologi.

P.S. Untermensch, inte "Untermensh"

Jag ska utveckla lite. Den här kontrafaktiska tråden har varit väldigt välskriven från varjags sida, inklusive materialet han använder. Hans alternativa historia känns väldigt trovärdig pga detta. Men det blir väldigt ologiskt att Hitler helt plötsligt reviderar hela sin värdegrund ( :thumbsup: ). Varför jag finner det ologiskt har jag nämnt ovan.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inläggav erep » 11 nov 2017 01:16

Ja, jag uppfattade din tanke redan första gången du skrev om den.

Min poäng angående Röhm var att Hitlers "värdegrund", som du på riksvenskt newspeak vill utrycka det, inte tillämpades konsekvent av Hitler.

Om vi tar flera exempel, kan man nämna Vlasovs armé, muslimska SS Divisionen och samarbetet med Jerusalems stormufti, även om han ansåg att både ryssarna och araberna var en lägre ras. Den muslimska SS Divisionen var ju bemannad av slaver, vilket var mot Hitlers "värdegrund" då de enligt honom var en lägre ras.

Dessutom stödde Hitlertyskland både Slovakien och Kroatien, båda stater där slaver bildade staten. Så jag har inget problem med att Hitlertyskland kunde ha valt mjukare metoder även i Ukraina.
------
En fråga som jag inte sett att man diskuterat om är att man i Tyskland på 30-talet ännu tillämpade tegskifte/solskifte vilket gjorde lantbruket mycket ineffektivt. Min fråga är, om Hitler hade haft en tanke om Lebensraum, om Tyskland hade börjat med en jordreform som svenska storskiftet ett par hundra år före 1900-talet, istället före (i Västtyskland) efter andra världskriget?

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inläggav Mackan L » 11 nov 2017 02:37

erep skrev:Ja, jag uppfattade din tanke redan första gången du skrev om den.

Min poäng angående Röhm var att Hitlers "värdegrund", som du på riksvenskt newspeak vill utrycka det, inte tillämpades konsekvent av Hitler.

Om vi tar flera exempel, kan man nämna Vlasovs armé, muslimska SS Divisionen och samarbetet med Jerusalems stormufti, även om han ansåg att både ryssarna och araberna var en lägre ras. Den muslimska SS Divisionen var ju bemannad av slaver, vilket var mot Hitlers "värdegrund" då de enligt honom var en lägre ras.

Dessutom stödde Hitlertyskland både Slovakien och Kroatien, båda stater där slaver bildade staten. Så jag har inget problem med att Hitlertyskland kunde ha valt mjukare metoder även i Ukraina.
------

Jag är med dig absolut. Hitler/nazisterna var bevisligen villiga allteftersom kriget ångande på att inkludera "lägre" raser i militären och söka samarbete utanför vad man kan kalla rasgränserna. Dock är vi i tråden tidsmässigt runt årsskiftet 1941/42 i nuläget och kring den tiden fanns det fortfarande mycket tyskt blod kvar att ta från. I vårt fall än mer, det behövs ju inte trupper i Västeuropa utan Tyskland kan köra "all in" i öst.

Som sagt finner jag det ologiskt att Hitler och gänget svänger runt gällande ideologi sett till omständigheterna. Men jag skulle inte bli förvånad om varjag har hittat en motivering som håller för att motivera Hitler/nazisternas värdegrundsrevision. Alternativt så får man som läsare helt sonika ta det som det serveras.

Kan väl klargöra att jag valde att använda ordet värdegrund istället för ideologi (eller liknande) med glimten i ögat kopplat till andra trådar där begreppet diskuterats. Varför denna: :thumbsup:

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 11 nov 2017 04:47

Tyskarna samarbetade redan från inledningen av kriget med folk som de såg som mindre värda. Detta inkluderade ukrainare och balter. Däremot så hade man olika mål och tyskarna slog ner på dem som försökte bygga självständiga stater eftersom detta inte ingick i den tyska målsättningen.

Annars har jag länge undrat om Sovjetunionen överlevt om tyskarna kommit med bröd och förklarat att om man vill äta sig mätt skall man sluta sig till dem.

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"