Espen Eidums påstående om vapen och ammunition till Dietl

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Espen Eidums påstående om vapen och ammunition till Dietl

Inlägg av von Adler » 21 augusti 2017, 21:26

Espen Eidum påstår här;

https://www.dagbladet.no/nyheter/svensk ... e/63352085

Att tågen som gick med "sjukvårdare" (där 191 av 292 visade sig vara soldater snarare än sjukvårdare) till Dietl i Narvik även var lastade med vapen och ammunition.

Jag anser det vara fel, och förmodligen baserat på de plomberade vagnar som tyskarna krävde att få transportera igenom den 16-17:e maj och som regeringen efter ett krismöte avvisade, medvetna om att militärattachén Bruno von Uthmann förtäckt hotat med krig om vagnarna inte släpptes igenom.

Är det någon som läst "Blodsporet" och sett om Eidum verkligen har bevis för att tyskarna fick transportera vapen och ammunition till Dietls trupper?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Espen Eidums påstående om vapen och ammunition till Dietl

Inlägg av patrik blom » 27 augusti 2017, 14:31

Har inte läst Blodsporet men har beställt boken idag

Jag är konvalescent så läsningen kommer kanske inte att gå så fort, men mitt intresse är stort.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Espen Eidums påstående om vapen och ammunition till Dietl

Inlägg av patrik blom » 5 september 2017, 17:32

Boken kom fram idag. Dess fullständiga titel är Blodsporet, Sveriges bidrag till Nazi-Ockupationen av Norge. Jag återkommer när jag bedömer att jag har ett svar på von Adlers fråga och ett omdöme om boken.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Espen Eidums påstående om vapen och ammunition till Dietl

Inlägg av von Adler » 6 september 2017, 00:20

Tack Patrik.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Espen Eidums påstående om vapen och ammunition till Dietl

Inlägg av von Adler » 27 mars 2018, 15:16

patrik blom skrev:Boken kom fram idag. Dess fullständiga titel är Blodsporet, Sveriges bidrag till Nazi-Ockupationen av Norge. Jag återkommer när jag bedömer att jag har ett svar på von Adlers fråga och ett omdöme om boken.
Det har gått ett halvår. Har du haft tid att titta i boken, Patrik? :)

Blimo
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 januari 2022, 08:08
Ort: Göteborg

Re: Espen Eidums påstående om vapen och ammunition till Dietl

Inlägg av Blimo » 6 januari 2022, 09:19

Efter slaget om Narvik, när axelmakterna drevs upp från viken av de allierade landstigningstrupperna, så detonerade tyskarna malmhamnen, så att inga malmtransporter kunde lämna Narvik under resten av kriget. Den typen av sprängmedel som behövdes för detta var av militär typ och ankom till tyskarna via tåg genom Sverige under täckmantel att det var sjukvårdare och sjukvårdsmateriel. Om Narvik skulle falla i 'fiendehand' sett ur tyskarnas synvinkel, skulle i alla fall ingen malmtransport kunna gå från hamnen. Under resten av kriget hade Narvik inget större strategiskt värde.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Espen Eidums påstående om vapen och ammunition till Dietl

Inlägg av Hans » 6 januari 2022, 11:41

Välkommen Blimo.

Nog gick det malm från Narvik under kriget:
Det første malmtoget kom til Narvik 1. april 1941 og transportene pågikk frem til 1. desember 1944. I krigsårene kom det noe over 4,4 millioner tonn malm med tog til Narvik.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=190111

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Espen Eidums påstående om vapen och ammunition till Dietl

Inlägg av von Adler » 7 januari 2022, 17:21

En norsk "fiende" till mig har nu läst Blodsporet och kan bekräfta att Espen Eidum inte nämner några vapen eller någon ammunition som ska ha gått till Narvik medan striderna pågick - däremot påstår han att maten som kom fram den 26.e april var vital för tyskarnas förmåga att fortsätta strida.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Espen Eidums påstående om vapen och ammunition till Dietl

Inlägg av JohnT » 7 januari 2022, 18:40

Blimo skrev:
6 januari 2022, 09:19
Efter slaget om Narvik, när axelmakterna drevs upp från viken av de allierade landstigningstrupperna, så detonerade tyskarna malmhamnen, så att inga malmtransporter kunde lämna Narvik under resten av kriget. Den typen av sprängmedel som behövdes för detta var av militär typ och ankom till tyskarna via tåg genom Sverige under täckmantel att det var sjukvårdare och sjukvårdsmateriel. Om Narvik skulle falla i 'fiendehand' sett ur tyskarnas synvinkel, skulle i alla fall ingen malmtransport kunna gå från hamnen. Under resten av kriget hade Narvik inget större strategiskt värde.
Jo, det stämmer att Narviks export var mycket mindre efter än före slaget om Narvik.
1938 och 1939 runt 3 miljoner ton per år.

Sedan var Royal Navy också med och förstörde malmkajen och lastningsanläggningen, så det var ett gemensamt projekt att förstöra Narviks malmhamn.


Vad har du för källa på att de sprängämnen som tyskarna använde hade levererats via Sverige?
jag är Alltid intresserad av att läsa mer.

Mvh
/John

Skriv svar