Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
varjag
Stödjande medlem

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 21 jul 2017 00:43

Tack sveahk - Scanian, treaxlad, var Scanias ''långnäsa'' -
Scania-Vabis 345.png

med Hesselman-motor. Volvo använde samma Hesselman i sina tyngre vagnar. parallel med den egna beisinmotorn. Här med redig gengastunna....

Hesselman, var en ''halvdiesel'', efter kriget kördes dom på blandning kallad ''dieseltex''. Vad jag minns
dieselolja & fotogen från Texaco som stod för ''tex'' i soppan.... :)

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Stödjande medlem

Inläggav sveahk » 23 jul 2017 21:07

"En uppbragt medborgare som bor på Stationsgatan" skriver...
"På en vandring genom staden fann jag, att Haparanda nu genom den stora gengas-bildriften blivit ett sotarnäste. På torg och gator, där snön eljest ligger vit och fin, befinner sig den ena slagghögen efter den andra. Detta är särskilt fallet i stadens centrala delar, där Finlandstrafikens bilar företrädesvis parkeras. Någon ordning borde väl kunna vidtagas i denna sak...."

En insändare som kunde läsas i Haparandabladet, januari månad 1941. Och redan en vecka senare hittar vi i samma tidning på första sidan följande rubrik: "Trafikterrorn i Haparanda skall stävjas"...och så blev all slaggning och förorening på stadens torg och gator per dekret förbjudna - lastbilstoaletterna flyttades utanför staden...

IMG_7967.jpg
slagg2.jpg

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 24 jul 2017 07:25

Ja, slaggen är alltså - koks, en högkvalitativ värmekälla! Jag undrade länge över detta och är förvånad hur man i krigets bristsamhälle underlät att ta hand om koksen.

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 24 jul 2017 08:54

Markus Holst skrev:Ja, slaggen är alltså - koks, en högkvalitativ värmekälla! Jag undrade länge över detta och är förvånad hur man i krigets bristsamhälle underlät att ta hand om koksen.

Vi är som fåglarna, det kan krypa dussinvis med daggmaskar på regnvåt asfalt, men man ser aldrig en fågel plocka dom där. Nej ute i gräset vid sidan om vägen ska det vara.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 24 jul 2017 11:39

Markus Holst skrev:Ja, slaggen är alltså - koks, en högkvalitativ värmekälla! Jag undrade länge över detta och är förvånad hur man i krigets bristsamhälle underlät att ta hand om koksen.

Nej Markus - slaggen var inte koks (som är en biprodukt av gasverk som bränner kol....för gasutvinning)

Men att den hade ett bränslevärde bestrider jag inte - om än begränsat.

Björkvedens beydelse gick ju långt bortom ''kommunikationerna'' - i millioner vedpannor och vedspisar.

Attraktionen - var nog mera den att den besparade ''sågning & huggning'' i privata hushåll....

För den enskilde, speciellt - hyresgästen i flerfamiljshus - innebar det hårt arbete med såg & yxa -
i källare eller på ''vedbacken''....... 8O

m.v.h., Varjag

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inläggav Per Andersson » 28 jul 2017 21:58

Inkluderade den svenska totalförsvarsplaneringen under efterkrigstiden användande av gengas för civil fordonstrafik? Vi hade ju mobiliseringsånglok en bit in på 80-talet. Eller hade modernare motorer inte klarat konverteringen?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 29 jul 2017 10:39

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 29 jul 2017 11:13

Tack Per Andersson & Hans för påminnelsen.....''vår beredskap'' var uppenbarligen ''god'' :D

Jag återkommer kort till -

För den enskilde, speciellt - hyresgästen i flerfamiljshus - innebar det hårt arbete med såg & yxa -
i källare eller på ''vedbacken''.......

Det fanns massvis med-
ambulerande vedkapare.jpg

som underlättade den tunga sågningen......
Engros - levererades pann-och spisved vad jag minns i 2-3 meterslängder som vedkaparna
kortade ned efter beställning till spiskubbar eller ''pannved'' (sisådär halvmeterslängder) av stockar
om 20 - 40 cm diameter.
Återstod - klyvning och huggning......om timret var gran eller furu kunde en stark karl med klyvyxa
förvandla det till spisved.
Men var det björk - var det svårt........

Oxå en fråga:

Minns dessa vedkapare med elektriska sågar och en minst - 75-100 cm's klinga tog elektrisk ström
direkt från högspänningsledningen ovanför.......

Dom förde upp elkablar med ngt som var format som en fiskekrok - som lades direkt på ledningen -
med ett lång ''ribba'' (?)...
Detta måste ju varit dödsfarligt (!?) eller - ngn som vet hur det funkade - undrar

Varjag

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inläggav Solkungen » 29 jul 2017 11:32

Kan inte ha varit högspänning då det skulle har förstört elmotorn direkt. Lågspänning måste det ha varit och har man rätt utrustning (även om den är egentillverkad) så bör det inte ha varit farligare än att stoppa i en stickkontakt i väggen.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 29 jul 2017 12:35

Solkungen skrev:Kan inte ha varit högspänning då det skulle har förstört elmotorn direkt. Lågspänning måste det ha varit och har man rätt utrustning (även om den är egentillverkad) så bör det inte ha varit farligare än att stoppa i en stickkontakt i väggen.

Tack Solkungen, hög-lågspänning......fysik var inte mitt bästa ämne :roll:

Men det var på el-ledningarna mellan stolparna i stan dom gjorde det......'''Kontakt-i-väggen'' räckte
på nåt sätt inte för sågmotorn....????

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 29 jul 2017 12:48

Jag kan tänka mig att sågmotorn var trefas, och i de flesta uttag finns ju bara enfas. Trefasuttag finns på de flesta gårdar på landet och i verkstäder och liknande - nuförtiden. Under kriget var det nog ovanligt. Man hade väl elen mest som hushålls-el, inte som "kraft".

Så jag ser några svar på frågan:

1) Man ville ha trefas

2) Man ville ha mer ström, dåtidens sex-ampere-säkringar var inte mycket för en stor såg, och säkra upp gör man inte hur som helt, i alla fall inte med de krigstida pappersisolerade elkablarna som drogs i många hus.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 29 jul 2017 15:36

Eller gratis el?

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 01 aug 2017 03:03

Markus Holst skrev:Jag kan tänka mig att sågmotorn var trefas, och i de flesta uttag finns ju bara enfas. Trefasuttag finns på de flesta gårdar på landet och i verkstäder och liknande - nuförtiden. Under kriget var det nog ovanligt. Man hade väl elen mest som hushålls-el, inte som "kraft".

Så jag ser några svar på frågan:

1) Man ville ha trefas

2) Man ville ha mer ström, dåtidens sex-ampere-säkringar var inte mycket för en stor såg, och säkra upp gör man inte hur som helt, i alla fall inte med de krigstida pappersisolerade elkablarna som drogs i många hus.

Troligt Markus......motorn var ganska maffig och krävde kraft då klingan knegade med grövre stockar....

Inlägg av Hans » lör jul 29, 2017 3:36 pm

Eller gratis el?

Definitivt - pröjsade dom inga elräkningart.... :lol:

mvh, Varjag

Der Löwe
Medlem

Inläggav Der Löwe » 14 aug 2017 17:57

Min barndomsgård hade blanka kopparledningar i taket på ladugården "fejset" somkopplades upp till bland annat belysningen. Gården bygdes på 30 talet. Gamla militära elverk hade möjlighet att koppla upp sig på 3X220 V och sedan fördela detta till flrbrukare. Enligt uppgift skall denna kraft varit vanlig på landsbygden förr.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 16 aug 2017 07:41

Der Löwe skrev:Min barndomsgård hade blanka kopparledningar i taket på ladugården "fejset" somkopplades upp till bland annat belysningen. Gården bygdes på 30 talet. Gamla militära elverk hade möjlighet att koppla upp sig på 3X220 V och sedan fördela detta till flrbrukare. Enligt uppgift skall denna kraft varit vanlig på landsbygden förr.

Tack för ''upplysningen'' Der Löwe !

Önskar bara jag följt med bättre på fysiklektionerna då det ''beghaf sig''

mvh, Varjag

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"