Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41919
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 07 jul 2017 02:43

De flesta skalmaniter har säkert hört talas om gengas men få minns den.
Så kanske dags behandla ämnet lite mera utförligt.

‘’ När andra världskriget närmade sig var det uppenbart att Sveriges import av bensin skulle bli lidande. Bränslet skulle behöva ransoneras, och landets flotta av lastbilar, bussar och andra fordon riskerade att bli stående....

Inom dagar efter krigsutbrottet 1939 utgick stränga restriktioner om användning av flytande
motorbränslen som bensin och fotogen, bl.a. just för ‘’privatbruk’’.
Bil-och båtägare förbjöds använda innehavda bränslen ‘’med omedelbar verkan’’.
Dessa skulle istället rapporteras till den kommunala Kristidsnämnden – som skulle avhämta
sådana.
Något som givetvis inte alltid efterlevdes; varjagens morfar – hade i en bod på sommarstugan
ett 200 liters bensinfat, minst halvfullt – som aldrig rapporterades….Sånt njugghet tjänade litet
till, en bil-eller båtägare som sågs köra på bensin – kunde haffas och bötfällas på platsen s.a.s. och
med beslag av både fordon och bensinen……(dieslar var ovanliga 1939)

Följden blev att motortrafiken, bortsett från kommersiell sådan – nästan helt försvann från landets
gator och vägar inom veckor. Och skulle – inte återkomma förrän 1940. Och då med – gengasdrift!

.... det fanns ett inhemskt alternativ, ett fordonsbränsle som Sverige hade nästan oändliga mängder av. I brist på bensin kunde man nämligen köra bilarna på ved......

Generatorgas

I folkmun kallad ‘’gengas’’ - och den utvinns ur kol eller trä genom pyrolys, torrdestillation. Genom att hetta upp bränslet i en syrefattig miljö bildas en gasblandning av vattenånga, koldioxid, vätgas, metan och framför allt kolmonoxid, utan att någon förbränning sker. Kolmonoxiden kan sedan användas för att driva en motor.

http://www.gengas.nu/omgengas/vedgas.shtml

Att bara starta en gengasbil tog omkring 20 minuter --- :roll:
paafyllning av aggregatet.jpg


.....för att sätta futt på brasan – räckte det inte med Solstickan eller en cigarettändare – nehej det krävde

gengastændstickor.png


- med en kollossal brändsats och hög värmeutveckling……Den aktiva bränsledelen – kolmonoxid –
var oerhört giftig….

Just att tända aggregatet, starta bilen och få ut den ur garaget var ett högriskmoment eftersom koloxiden kunde samlas i det slutna utrymmet. Olycksfallen var så vanliga att det fanns förslag på att göra en hel avdelning på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm till ”gengasklinik”. Yrkesförarna låg sämst till, men även till exempel bussresenärer drabbades.
1941 uppskattades dödsfallen av koloxidförgiftning till tolv, de livshotande tillbuden till ett hundratal och de medelsvåra till tusental.

”26-årig chaufför. Haft gengasbil i 14 dagar. Svårstartad. Anträffad klockan 21.45 livlös i förarhytten, fläkten igång. Bildörren på glänt, en fot stack fram ur förarhytten.”

Inte heller motorerna mådde bra.....

’’Det dagliga underhållet var en stor källa till missnöje. Gengasens restprodukter kunde förstöra en motor på kort tid. Sot, aska, tjära och vatten fick tas om hand i olika kombinationer av filter, vattenbad och kylare. Att byta filter och munstycken var ett nödvändigt och smutsigt jobb som man var tvungen att göra vid vissa intervaller. Under vissa förhållanden kunde det dessutom bildas ättiksyra i systemet, något som slet oerhört mycket på motorerna....’’

Och vackra var dom sannerligen –

...inte.....jpg


Dessutom tunga, ett par hundra kilon påhängda – fram eller baktill. Och - själva grytan blev
oerhört het – och rostade. Gick inte att måla då färgen snabbt brann av.....somliga försökte med en
liten karossplåt runt eldhärden .....
lite elegantare formgivning.jpg


och inte var dom billiga heller –
inte billiga heller......jpg


En Tusenlapp 1939 – motsvarar idag 30.000:- kronor. Och det var före montering & modifiering av
motorn !

f.f.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem
Inlägg: 3184
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav Markus Holst » 07 jul 2017 07:43

Mycket nytt för oss ynglingar. Tack, varjag.

Gengas handlar alltså om att elda på med ved för att värma upp annan ved som inte skall brinna? Lite kul. Jag gissar att det blev en massa slagg att ta hand om?

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7400
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav sveahk » 07 jul 2017 14:10

Tack varjag för dina insikter i en inte helt bekant biprodukt av det andra världskriget!

Att det tydligen behövdes speciella kunskaper att ratta en gengas driven bil ser vi här i en anmälan från C-byrån 1941...

bil.jpg


Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1104
Blev medlem: 11 feb 2010 14:42

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav patrik blom » 07 jul 2017 19:49

Jag har aldrig sett någon gengasbil, men har resp hade äldre släktingar som rimligtvis hade kunnat berätta om sådana, om de hade velat. Att ingen av mina släktingar gjorde det, tror jag beror på att gengastekniken ofta innebar ett litet helvete för förarna, som det inte alls var roligt att tala om efter kriget. Tur for oss efterkommande att de uthärdade.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem
Inlägg: 3184
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav Markus Holst » 07 jul 2017 20:13

Det jag vet om gengas är att även leksaksbilarna hade gengasaggregat. Efter kriget när ransoneringen var slut plockade min storebror av aggregaten från sina leksaksbilar. Så gjorde ju de vuxna så då gjorde han det också.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41919
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 07 jul 2017 21:48

sveahk skrev:
Att det tydligen behövdes speciella kunskaper att ratta en gengas driven bil ser vi här i en anmälan från C-byrån 1941...


Är ganska säker på att det inte så mycket gällde ''rattningen'' - som konsten att undvika förgiftning vid
hanteringen av den nya bränslet..... :roll:

av Markus Holst » fre jul 07, 2017 8:13 pm

Det jag vet om gengas är att även leksaksbilarna hade gengasaggregat

Och banne mig - du har helt rätt!
Jag minns en BRIO-lastbil (BRIO = Bröderna Ivarsson i Osby/pampiga träleksaker) - med just det, ett
gengasaggregat bakom förarhytten - :D
BRIO-bil i tidsandan.jpg


Det kommer mera om konsterna att k ö r a gengasbilar framöver....stay tuned!

mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41919
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 08 jul 2017 00:25

Bränslen

Det vanligaste och billigaste bränslet – var s.k. gengasved –
extrakorta kubbar av bjørkved.jpg


Som trådens rubrik – björkved, var allra vanligast med högt bränslevärde. Man provade även bok –
ett annat tätfibrigt hårt virke men ''skouningarna'' ville nog inte skiljas från sina fina bokskogar så det
var ovanligt. Även al försöktes, men mjukare vitvirke dubblerade bränsleåtgången så det övergavs
snart.
Veden måste vara torr – fuktig gav den dålig gasalstring. Här – torkning av –
gengasved.jpg


Den förpackades i rediga papperspåsar -

vedpaase.jpg


om cirka 20 liter – som lättast kunde spillas ned i aggregatet....

...tankning paa vægen.jpg


Gengasen – var korrekt betecknad, en vedgas. En annan, ngt enklare variant var – kolgas. Denna krävde
träkol som bränsle – men träkolen måste köpas till ett betydligt högre pris än veden.
Kolgasaggregaten var mindre och sågs mest på –
MC med kolgasaggregat.jpg


Exakt HUR detta fungerade med en 2-taktsmotor – vet jag inte? Kunde man oljeblanda gasen???

f.f.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 1578
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav Femtiotrean » 08 jul 2017 05:32

Bild

https://ciweb.chydenius.fi/project_file ... 0Muilu.pdf

http://www.hotel.ymex.net/~s-20222/geng ... atorn.html

PS I större uppförsbackar kunde lastbilar och bussar behöva "more Watts" än vad gengas kunde ge och därför fanns det nån slags ventilsanordning så att motorn kunde tillfälligt använda bensin so man hade i en liten sidotank.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem
Inlägg: 3184
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav Markus Holst » 08 jul 2017 07:18

Jag läste om gengas på wikipedia, och tillverkningen ger inte enbart gas utan även olja. Kan det vara lösningen för tvåtaktaren?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem
Inlägg: 2872
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav Donkeyman » 08 jul 2017 08:54

Femtiotrean skrev: I större uppförsbackar kunde lastbilar och bussar behöva "more Watts" än vad gengas kunde ge och därför fanns det nån slags ventilsanordning så att motorn kunde tillfälligt använda bensin so man hade i en liten sidotank.


Fadern körde droska i Stockholm under kriget och berättade en hel del om gengasdriften. Bland annat att man hade en slatt bensin i tanken som användes in och ut ur garage. Väl i det fria stoppade man och "fyrade på" i grytan. Det gick också snabbare att få motorn att gå bra om den var varm när man slog över till gas. En god drift krävde att man såg till aggregatet relativt ofta så sysselsättningen när man stod vi hållplats var given.

Vi får inte glömma att den tidens bilar hade lägre kompression vilket gjorde dem lämpliga för gengasdrift, man också för andra alternativa bränslen om man fick tag på sådant. Dagens moderna bilpark skulle vara betydligt besvärligare att konvertera. Det går att göra men kräver mer komplicerade tekniska lösningar än 40-talets bilar.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41919
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Sura fyllefisar.......

Inläggav varjag » 08 jul 2017 10:52

Innan jag slutar kapitlet om bränslen - vill ja inte undanhålla läsarna ett annat.....

Ytterligare ett kristidsbränsle, som jag minns –men heller inte vet hur det fungerade – var karbid.

''Ett kristidsbränsle som är bortglömt, och inte användes i större utsträckning var acetylengas, eller karbidgas. Jag minns från barndomsåren ETT fordon som drevs av
karbidgas, framställd i en liggande plåtcylinder på bilfronten''


Stadens veterinär, hade en
Opel Kapitæn.jpg


med ett karbidaggregat framtill. Och minnesvärd – då just i bildens läge baktill....den avgav en vidrig och vida kännbar - fislukt!!! :oops:

När den just passerat – trodde man Jätten Gluffgluff hade baksmälla – sade pappa :lol:

Den lille varjagen, visste inte vad baksmälla – var.........

Men, ''att smällar ur baken'' – luktade illa – det visste han minsann >>>>>>>

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41919
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 08 jul 2017 12:00

Tackar Femtiotrean för instruktiv applicering av ''vedgas'' i modernare tider och ja - teknologin har avancerat
sedan 40-talet.....
Men undrar lite om - Eero Kangasojas gengasdrivna 3,6 liters ''Mobar-motor'' (?) i - vad som för mig ser ut som
en engelsk Ford Transit....120 km/t - 1 liter flis per mil etc etc....

PS I större uppförsbackar kunde lastbilar och bussar behöva "more Watts" än vad gengas kunde ge och därför fanns det nån slags ventilsanordning så att motorn kunde tillfälligt använda bensin so man hade i en liten sidotank


Donkeyman skrev:

Fadern körde droska i Stockholm under kriget och berättade en hel del om gengasdriften. Bland annat att man hade en slatt bensin i tanken som användes in och ut ur garage.

taxichaufforer med gengas....jpg


Om tillfällig bensin - eller en slatt bensin - minns jag intet. Men låter troligt....
(vad hände med di första 100 litrarna av morfarsbensinen i sommarstugan ???? :) )

Men om lastbilar & bussar och uppförsbackar - kommer jag att berätta.
För det - var seeegt!

f.f.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem
Inlägg: 2872
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav Donkeyman » 08 jul 2017 18:57

Det kan också berättas att fadern var droskchaff i Stockholm 1940-1985 och han berättade mycket om gamla tider. En av de ting som han berättade var att just krigsåren kanske var droskornas "guldår" tack vare att folk inte hade möjligheter till att köra med egna bilar. Men samtidigt gjorde gengasdriften at det var särdeles jobbigt att hålla bilarna gående. Vilket gjorde att man hade svårt att hinna med att utföra de beställningar som fanns så intäkten var nog inte större än normalt.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41919
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 09 jul 2017 10:43

Att sköta och köra gengasbilar, som Donkeyman redan påpekat – var ett skitigt och farligt – jobb.
Som ofta undveks av dom som kunde......många bensinmackar åtog sig jobbet slagga, avsota, rengöra och starta processen – så att fordonsägaren bara behövde stiga in i sin bil och kֲöra iväg.

Överallt fanns det skyltar som varnade:

"Döden lurar vid vårdslöshet med gengas"

Yrkeschaufförer, av lastbilar, bussar, taxis och bönderna med gengasdrivna traktorer –
traktor med gengas - notera jærnhjulen.jpg

(gummi var svår bristvara - däck och slangar ''stod inte att uppdriva'' - som det hette.Mera därom senare)

....kunde inte kosta på sig sådan lyx. Vilket ledde till massvis med tillbud, svedda ögonbryn och
mustacher och – saftiga svordomar! Förutom bråd hastig död.....
Eldfaran, med mycket heta komponenter – var också stor. Mellan 1939 och 1944 – inträffade
omkring 3000 bilbränder i Sverige –
(men en spotta i havet mot vad som sker idag :roll: )

https://affes.wordpress.com/2015/10/04/ ... -1996-2014
gengasbrænder - var vanliga.jpg


och 1941 blev medförd eldsläckare obligatorisk. Dessutom ’’ett kärl med 10 liter vatten’’....

Ett helt nytt yrke såg dagens ljus – Gengaseldare – som erbjöd sina tjänster.

Det kom massvis av olika fabrikat på marknaden. De vanligaste var IC, Volvo, Imbert, General
Motors, Jaro och Mako men det fanns dussintals andra också.
Både tillverkning och kvalitetskontroll, underställdes Statens Gengasnämnd som antagligen räddade
liv undan mindre nogräknade bysmeder.....S.k. pivot-vagnar –

slæp med sporrhjul.jpg


var de dyraste, men ställde mindre krav på bakaxelfjädringen.

Under krigets första sex månader var det brist på aggregaten – sedan hann industrin ikapp efterfrågan
och tolv månader senare fanns omkring 70 000 gengasfordon i landet.

Motor 1943 Stort Gengasreportage.jpg


Gengasbåtar
gengasbaat.....png


blev aldrig någon succé. Förståeligt nog – att ha en glödhet panna i en träbåt var knappast att rekommendera. Dessutom – hur slaggar man heta rester i båten????

••• Nej, inte gengas en gång till, sa Söderlund i viken, hellre simmar jag till och från ön, än jag åker gengasbåt!...... ett sånt slit! Och så var det ett helvete att gå i medvind….
:lol:
Och kanske farligt oxå !?

f.f.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

stillen
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 jan 2015 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav stillen » 09 jul 2017 12:22

Det var inte bara döden som lurade, många som överlevde fick leva resten av livet med bestående hjärnskador, hjärnan behöver kontinuerlig syretillförsel och kolmonoxiden blockerar just det. Med dagens katalysatorer går det inte ens att ta livet av sig med den gamla metoden att sätta sig i bilen i ett stängt garage och köra motorn tills man somnar in. Salaligan tog en äldre dam av daga med bilavgaser för det fantastiska bytet av sex kronor och sjuttiofem öre.
Då var karbiden roligare när man som åttaåring upptäckte att man kunde få den att brinna och fräsa runt i vatten.


Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster