Tvångsanslutning till SS?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2017, 14:23

Jag har en släkting som var mycket framgångsrik ryttare när förra seklet var ungt. Han var bäst i Tyskland och bland de bästa i världen, Han omkom 1935 i en ridolycka, men flera av hans hästar var på prispallen i OS 1936, med andra ryttare.

När han dog på den stora tävlingen i berlin 1935 gjorde han det iklädd SS-uniform. Jag har nyligen fått veta att han var SS-officer. tydligen blev han det under sista året av livet. 1934 tävlar han fortfarande i civila kläder.

Inom familjen har den officiella sanningen varit att han "blev tvingad" att gå med i SS för att inte bli av med sin gård och för att kunna fortsätta arbeta som tävlingsryttare. Jag har ofta funderat om detta kan vara sant. På syskonforumet Axishistory hittar jag följande gamla diskussion om min släkting:

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=156335

Där får jag visst stöd för tvångsanslutningen.

Vad vet ni som är mera pålästa om tredje riket om sådant? Kan det stämma att han blev påtvingad ett "hedersofficers-skap" och alltså använde SS-uniformen som dagens ryttare använder sina sponsorers dräkter? Hur vanligt var det med heders-officerare?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av gunship » 28 februari 2017, 14:28

Jag snöade in lite på månprogrammet, och Werner von Braun, som även han var hedersoffcer i SS. Jag tror inte han blev tvingad, men ville han fortsätta sin raketforskning var det bara att gå med partiet och SS. Eller om det var lockande med de extra resurserna som kom med medlemskapet.

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av wiwawo » 28 februari 2017, 18:58

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-05/de ... r-tyskland
Vid de internationella ryttartävlingarna i Berlin 1934 nådde han en höjdpunkt i karriären när han blev stor hjälte och räddade lagpriset åt Tyskland. Samma år tog han hem den polska arméns pris i hård internationell konkurrens och utnämndes till ”ehrenführer” – det vill säga ”ärad ledare”. Därmed kom hans tävlingsklädsel att ändras, från röd frack med cylinderhatt till svart uniform med tillhörande svastika på ärmen och skärmmössa med den ökända dödskallen.
Som tillhörande 7:e SS-Reiterstandarte blev Alex Holst nu del av Joseph Goebbels tunga propagandamaskineri. Adolf Hitler upphöjde honom snart till ”sturmführer” i det svarta gardet. Bland annat tros han med sin häst Meehrköning stått förebild åt en tidstypisk propagandaaffisch.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2017, 20:37

Hehe, flera av bilderna i artikeln kommer från mig, och den är grundad på den lilla skrift som födde mina funderingar kring Axel. Där stod emellertid inget om Ehrenfürer. Kvarstår emellertid frågan om frivilligheten i uppgiften. Valde han att bära uniformen eller var han tvungen att bära den? Att tysk propagandan hävdar det förra säger ju inget.

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av Tankspridd » 28 februari 2017, 20:59

Jag har en bok någonstans i röran om en tysk boxare . Där framgår det åtminstone att de som valts att representera Tyskland mer eller mindre var tvungna att ansluta sig och att avstå från att ansluta sig kunde medföra att man helt enkelt inte fick representera Tyskland ( idrott var tydligen både propaganda och diplomati )

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av Hans » 28 februari 2017, 21:57

Intressant tråd.

Får mig obetänkt att tänka på sovjetiska hockeyspelare. När en totalitär stat, ehrmm, 'uppmanar' en lovande idrottsperson att göra XYZ för att få fortsätta göra karriär är det ni få som kan säga nej.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av sveahk » 28 februari 2017, 22:15

Tankspridd skrev:Jag har en bok någonstans i röran om en tysk boxare . Där framgår det åtminstone att de som valts att representera Tyskland mer eller mindre var tvungna att ansluta sig och att avstå från att ansluta sig kunde medföra att man helt enkelt inte fick representera Tyskland ( idrott var tydligen både propaganda och diplomati )
Om det är Max Schmeling du menar, så är svaret nej. Goebbels ville gärna ha in honom bland Nazi-fritzarna, men det blev nej tack...och det svaret gav Schmeling på sin sportliga höjdpunkt, innan nederlaget mot Joe Louis.

"Max Schmeling. Er ist auch nicht in der Partei gewesen. Auch nicht in der SA, deren Ehrendolch und Rang eines "SA-Führers ehrenhalber" er 1936 "offiziell abgelehnt hatte."
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-38936720.html

Ja, även om det inte var lätt så var det tydligen möjligt - inte bara som duktig idrottsman - att tacka nej till högre "NS-ära"...

Mvh Hans K

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av Tankspridd » 28 februari 2017, 22:32

sveahk skrev:
Tankspridd skrev:Jag har en bok någonstans i röran om en tysk boxare . Där framgår det åtminstone att de som valts att representera Tyskland mer eller mindre var tvungna att ansluta sig och att avstå från att ansluta sig kunde medföra att man helt enkelt inte fick representera Tyskland ( idrott var tydligen både propaganda och diplomati )
Om det är Max Schmeling du menar, så är svaret nej. Goebbels ville gärna ha in honom bland Nazi-fritzarna, men det blev nej tack...och det svaret gav Schmeling på sin sportliga höjdpunkt, innan nederlaget mot Joe Louis.

"Max Schmeling. Er ist auch nicht in der Partei gewesen. Auch nicht in der SA, deren Ehrendolch und Rang eines "SA-Führers ehrenhalber" er 1936 "offiziell abgelehnt hatte."
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-38936720.html

Ja, även om det inte var lätt så var det tydligen möjligt - inte bara som duktig idrottsman - att tacka nej till högre "NS-ära"...

Mvh Hans K
Är det samma vi tänker på så fick boxaren även svårigheter efter kriget då han ansågs vara nazist ( ett moment 22 av det hela ) Jag får helt enkelt gå ner i källaren och leta och förfriska minnet

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av masase » 1 mars 2017, 10:33

wiwawo skrev:
Vid de internationella ryttartävlingarna i Berlin 1934 nådde han en höjdpunkt i karriären när han blev stor hjälte och räddade lagpriset åt Tyskland. Samma år tog han hem den polska arméns pris i hård internationell konkurrens och utnämndes till ”ehrenführer” – det vill säga ”ärad ledare”. Därmed kom hans tävlingsklädsel att ändras, från röd frack med cylinderhatt till svart uniform med tillhörande svastika på ärmen och skärmmössa med den ökända dödskallen.
Jag skulle nog översätta ”ehrenführer” med "hedersledare" på ungefär samma grunder som man kan få en "hedersdoktorat" vid ett universitet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av Sarvi » 1 mars 2017, 11:12

Jo. Eller honorär- , jmf tyska Ehrenkonsul, honorärkonsul.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av Markus Holst » 1 mars 2017, 14:54

Jag vill nog översätta det till honorär- eller heders-officer.

epbv 3022
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 24 juli 2017, 14:02
Ort: Växjö

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av epbv 3022 » 22 augusti 2017, 21:30

Snälla inte mer av typen: "vi var tvugna att gå med i Waffen-SS annars sköt dem mig, vi var tvugna att åka till Auschwitz annars sköt dem mig".
Folk gick med i Waffen-SS utav politiska och/eller karriör skäl! Innebär att barn eller barn-barn inte har någon som helst skuld för sina förfäders "brott", men om släktingar sprider förskönande "sanningar" (=lögner) då övertar man skulden till 100%. Man dödar nazismens offer en gång till om man inte kallar ett nazismens handlingar och dess brottslingar för dess rätta namn. OBS: Gäller även för kommunismen och alla religösa fundamentalister.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av Markus Holst » 22 augusti 2017, 21:39

Jag håller helt med dig där, men det förhindrar inte min fundering om varför min släkting gick med. Var det av poliska skäl, eller var det för att det var praktiskt för hans yrkesliv? Blev han så att säga sponsrad av SS om han bar uniformen? Jag tror inte att han blev "tvingad" att gå med, men jag kan tänka mig att mången som gick med var tämligen lättfångad och gjorde det av rätt pragmatiska skäl, skäl som de nog ibland ångrade i efterhand. Min släkting dog under fredliga former i sin SS-uniform en vinterdag i Berlin 1935, så han fick aldrig möjligheten att begrunda sitt beslut. Jag hade så gärna pratat med honom om detta, så jag bättre vetat.

epbv 3022
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 24 juli 2017, 14:02
Ort: Växjö

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av epbv 3022 » 23 augusti 2017, 17:45

Markus Holst skrev:Jag håller helt med dig där, men det förhindrar inte min fundering om varför min släkting gick med. Var det av poliska skäl, eller var det för att det var praktiskt för hans yrkesliv? Blev han så att säga sponsrad av SS om han bar uniformen? Jag tror inte att han blev "tvingad" att gå med, men jag kan tänka mig att mången som gick med var tämligen lättfångad och gjorde det av rätt pragmatiska skäl, skäl som de nog ibland ångrade i efterhand. Min släkting dog under fredliga former i sin SS-uniform en vinterdag i Berlin 1935, så han fick aldrig möjligheten att begrunda sitt beslut. Jag hade så gärna pratat med honom om detta, så jag bättre vetat.
I Tyskland hade det funnits en fysisk strid på gatorna, europas största kommunistparti utanför Sovjet fanns i Tyskland. Kommunister & Nazister bekämpade båda de demokratiska partier som fanns. (sossar, liberaler & kristdem).
SA (bildat 1920) slogs med kommunister (som också bedrev fysisk gatukamp). En grogrund för ett inträde i N-partiet är antikommunism.
1929 påbörjade Stalin jakten och slakten av bönderna och deras tillgångar, var man tysk bonde kunde man inte vara kommunist. Sedan har vi den känsliga judefrågan, månge tysk N-ist kunde berika sig antingen via kapitalstöld och/eller få tillgång till lediga jobb. Tror att dessa 2 faktorer gick före drömmen om ett Stortyskland, men visst fanns det även revanschist-Nazister. Det viktigaste är att försöka hitta orsaker till ett val för snart 100 år sedan, att måla med stora svart-vita penseln är lite väl enkelt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2017, 17:59

Just det. Vi pratar här också om en tid före kristallnatten, en tid innan den nazistiska verksamheten hade visat sitt fulaste ansikte. Vi pratar om en tid när man kände vikt av att bekämpa kommunismen, vilket kanske även det kan ha lett mången in i SS.

Tydligt är ju att Farbror Axel nog hade val, och valde att gå med i SS av någon anledning som vi aldrig kan reda ut.

Vad jag förstår så var emellertid hans engagemang i SS av symbolisk karaktär. Han var hedersmedlem och hans uppgift var att tävla sina hästar, just som han gjorde när han tävlade som civilist i sin röda frack.

Men det känns skumt att veta att denna man som jag hört så mycket gott om ligger begravd i Börringe - iförd sin svarta uniform.

Skriv svar