Tvångsanslutning till SS?

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Tvångsanslutning till SS?

Inläggav Markus Holst » 28 feb 2017 14:23

Jag har en släkting som var mycket framgångsrik ryttare när förra seklet var ungt. Han var bäst i Tyskland och bland de bästa i världen, Han omkom 1935 i en ridolycka, men flera av hans hästar var på prispallen i OS 1936, med andra ryttare.

När han dog på den stora tävlingen i berlin 1935 gjorde han det iklädd SS-uniform. Jag har nyligen fått veta att han var SS-officer. tydligen blev han det under sista året av livet. 1944 tävlar han fortfarande i civila kläder.

Inom familjen har den officiella sanningen varit att han "blev tvingad" att gå med i SS för att inte bli av med sin gård och för att kunna fortsätta arbeta som tävlingsryttare. Jag har ofta funderat om detta kan vara sant. På syskonforumet Axishistory hittar jag följande gamla diskussion om min släkting:

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=156335

Där får jag visst stöd för tvångsanslutningen.

Vad vet ni som är mera pålästa om tredje riket om sådant? Kan det stämma att han blev påtvingad ett "hedersofficers-skap" och alltså använde SS-uniformen som dagens ryttare använder sina sponsorers dräkter? Hur vanligt var det med heders-officerare?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Re: Tvångsanslutning till SS?

Inläggav gunship » 28 feb 2017 14:28

Jag snöade in lite på månprogrammet, och Werner von Braun, som även han var hedersoffcer i SS. Jag tror inte han blev tvingad, men ville han fortsätta sin raketforskning var det bara att gå med partiet och SS. Eller om det var lockande med de extra resurserna som kom med medlemskapet.

wiwawo
Medlem

Inläggav wiwawo » 28 feb 2017 18:58

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-05/de ... r-tyskland

Vid de internationella ryttartävlingarna i Berlin 1934 nådde han en höjdpunkt i karriären när han blev stor hjälte och räddade lagpriset åt Tyskland. Samma år tog han hem den polska arméns pris i hård internationell konkurrens och utnämndes till ”ehrenführer” – det vill säga ”ärad ledare”. Därmed kom hans tävlingsklädsel att ändras, från röd frack med cylinderhatt till svart uniform med tillhörande svastika på ärmen och skärmmössa med den ökända dödskallen.
Som tillhörande 7:e SS-Reiterstandarte blev Alex Holst nu del av Joseph Goebbels tunga propagandamaskineri. Adolf Hitler upphöjde honom snart till ”sturmführer” i det svarta gardet. Bland annat tros han med sin häst Meehrköning stått förebild åt en tidstypisk propagandaaffisch.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 28 feb 2017 20:37

Hehe, flera av bilderna i artikeln kommer från mig, och den är grundad på den lilla skrift som födde mina funderingar kring Axel. Där stod emellertid inget om Ehrenfürer. Kvarstår emellertid frågan om frivilligheten i uppgiften. Valde han att bära uniformen eller var han tvungen att bära den? Att tysk propagandan hävdar det förra säger ju inget.

Tankspridd
Medlem

Inläggav Tankspridd » 28 feb 2017 20:59

Jag har en bok någonstans i röran om en tysk boxare . Där framgår det åtminstone att de som valts att representera Tyskland mer eller mindre var tvungna att ansluta sig och att avstå från att ansluta sig kunde medföra att man helt enkelt inte fick representera Tyskland ( idrott var tydligen både propaganda och diplomati )

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 28 feb 2017 21:57

Intressant tråd.

Får mig obetänkt att tänka på sovjetiska hockeyspelare. När en totalitär stat, ehrmm, 'uppmanar' en lovande idrottsperson att göra XYZ för att få fortsätta göra karriär är det ni få som kan säga nej.

MVH

Hans

sveahk
Stödjande medlem

Inläggav sveahk » 28 feb 2017 22:15

Tankspridd skrev:Jag har en bok någonstans i röran om en tysk boxare . Där framgår det åtminstone att de som valts att representera Tyskland mer eller mindre var tvungna att ansluta sig och att avstå från att ansluta sig kunde medföra att man helt enkelt inte fick representera Tyskland ( idrott var tydligen både propaganda och diplomati )
Om det är Max Schmeling du menar, så är svaret nej. Goebbels ville gärna ha in honom bland Nazi-fritzarna, men det blev nej tack...och det svaret gav Schmeling på sin sportliga höjdpunkt, innan nederlaget mot Joe Louis.

"Max Schmeling. Er ist auch nicht in der Partei gewesen. Auch nicht in der SA, deren Ehrendolch und Rang eines "SA-Führers ehrenhalber" er 1936 "offiziell abgelehnt hatte."
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-38936720.html

Ja, även om det inte var lätt så var det tydligen möjligt - inte bara som duktig idrottsman - att tacka nej till högre "NS-ära"...

Mvh Hans K

Tankspridd
Medlem

Inläggav Tankspridd » 28 feb 2017 22:32

sveahk skrev:
Tankspridd skrev:Jag har en bok någonstans i röran om en tysk boxare . Där framgår det åtminstone att de som valts att representera Tyskland mer eller mindre var tvungna att ansluta sig och att avstå från att ansluta sig kunde medföra att man helt enkelt inte fick representera Tyskland ( idrott var tydligen både propaganda och diplomati )
Om det är Max Schmeling du menar, så är svaret nej. Goebbels ville gärna ha in honom bland Nazi-fritzarna, men det blev nej tack...och det svaret gav Schmeling på sin sportliga höjdpunkt, innan nederlaget mot Joe Louis.

"Max Schmeling. Er ist auch nicht in der Partei gewesen. Auch nicht in der SA, deren Ehrendolch und Rang eines "SA-Führers ehrenhalber" er 1936 "offiziell abgelehnt hatte."
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-38936720.html

Ja, även om det inte var lätt så var det tydligen möjligt - inte bara som duktig idrottsman - att tacka nej till högre "NS-ära"...

Mvh Hans K

Är det samma vi tänker på så fick boxaren även svårigheter efter kriget då han ansågs vara nazist ( ett moment 22 av det hela ) Jag får helt enkelt gå ner i källaren och leta och förfriska minnet

masase
Stödjande medlem

Inläggav masase » 01 mar 2017 10:33

wiwawo skrev:
Vid de internationella ryttartävlingarna i Berlin 1934 nådde han en höjdpunkt i karriären när han blev stor hjälte och räddade lagpriset åt Tyskland. Samma år tog han hem den polska arméns pris i hård internationell konkurrens och utnämndes till ”ehrenführer” – det vill säga ”ärad ledare”. Därmed kom hans tävlingsklädsel att ändras, från röd frack med cylinderhatt till svart uniform med tillhörande svastika på ärmen och skärmmössa med den ökända dödskallen.

Jag skulle nog översätta ”ehrenführer” med "hedersledare" på ungefär samma grunder som man kan få en "hedersdoktorat" vid ett universitet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inläggav Sarvi » 01 mar 2017 11:12

Jo. Eller honorär- , jmf tyska Ehrenkonsul, honorärkonsul.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem

Inläggav Markus Holst » 01 mar 2017 14:54

Jag vill nog översätta det till honorär- eller heders-officer.

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"