Kontakt med Per-Anders Lundström

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Kontakt med Per-Anders Lundström

Inlägg av patrik blom » 15 november 2016, 12:58

Nedan återgivna skriftväxling föranleddes av denna quiz-fråga som ställdes den 8 november,

"Hur lång tid, räknat från D-Dagen, tog det för de västallierade att skeppa över lika många stridsvagnar till Normandie som tyskarna då hade i hela Västeuropa? "Antal stridsvagnar" ett väl ett inte helt tillfredsställande mått eftersom t ex Sherman och Tiger båda räknas som "en", men om vi ändå räknar antal, hur lång tid tog det?"

Se vidare quiz-frågans fortsättning.


En fråga till Per-Anders Lundstöm

Jag undrar över en uppgift i Din artikel "Vapnen som fällde avgörandet" i P&S nr 12A. Du skriver i första spalten, andra stycket att "När de allierades arméer tågade iland i Normandie hade de ett kolossalt materiellt och numerärt överläge. På tre dagar lyckades de landsätta fler stridsvagnar än vad tyskarna hade i hela Västeuropa."

Jag nämnde den sistnämnda uppgiften - att de allierade på tre dagar lyckades landsätta fler stridsvagnar än vad tyskarna hade i hela Västeuropa - på ett historiskt diskussionsforum och fann att den möttes av protester ("absurt!") och ifrågasättanden. Någon försökte beräkna hur många Shermans som kunde transporteras på fartyg av viss typ per resa.

Jag undrar därför vilket underlaget är för Din uppgift. Är den hämtad ur någon skrift och i så fall vilken? Hur många stridsvagnar hade tyskarna i Västeuropa i juni 1944 och hur transporterade de allierade över fler sådana på tre dagar? Fartygstyper, antal stridsvagnar per fartyg och antal resor för dessa, typer av stridsvagnar, logistik på invasionsstränderna?

Med vänlig hälsning
Senast redigerad av 3 patrik blom, redigerad totalt 15 gång.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Kontakt med Per-Anders Lundström

Inlägg av patrik blom » 15 november 2016, 13:01

Svar från Per-Anders Lundström:

Du kan alltid lita på P&S. Uppgiften är korrekt. Jag har bett den kände pansarexperten och militärhistorikern Anders Franksson att skriva ett detaljerat svar till dig.

Hälsar

Per-Anders Lundström
Styresman

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Kontakt med Per-Anders Lundström

Inlägg av patrik blom » 15 november 2016, 13:03

Svar från Anders Frankson:


Tack för ditt brev. Det vidarebefordrades till mig.

Detta är källan:
https://www.amazon.com/Normandy-1944-Or ... zetterling
Sida 419.
Niklas Zetterling anses som en av Sveriges främsta experter på Normandie och enligt hans bok så har det transporterat över så mycket under tre dagar, drygt 2000 vagnar

Sedan i slutet av juni den 29 juni började II. SS-pansarkåren med 9.SS-pansardivisionen och 10.SS-Pansardivisionen från östfronten att anlända, nu hade tyskarna skickat 1124 stridsvagnar och stormkanonvagnar till Normandie. Dagen innan den 28 juni var de allierade uppe i nästan 4000 stridsvagnar som hade transporterats över.

Med vänlig hälsning

Anders Frankson

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Kontakt med Per-Anders Lundström

Inlägg av patrik blom » 15 november 2016, 16:09

Till Anders Frankson

Anders,

Stort tack för ditt snabba svar!

För att få svar på våra frågor får vi tydligen köpa Zetterlings bok från Amazon och läsa den, vilket kommer att ta lite tid. Skulle du kunna tänka dig att lämna några konkreta uppgifter för att stilla vår nyfikenhet tills dess?

T ex: Hur många stridsvagnar hade tyskarna i västeuropa i början av juni 1944? På vilka typer av fartyg transporterade de allierade vanligtvis stridsvagnar till invasionsområdet under den första tiden, och hur många stridsvagnar rymde sådana fartyg normalt? Man får väl anta att de allra flesta av vagnarna var Shermans.

Bästa hälsningar,

Skriv svar