Lend-Lease till USSR år för år

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av a77 » 17 oktober 2016, 17:13

Har surfat runt på nätet och hittat tabeller för USAs Lend-Lease till USSR, och det är kopiösa mängder råmaterial som stål, aluminium, koppar, olja etc men det är bara den totala mängden. Undrar om något skalmanit vet någon sida som har det uppdelat år för år.

EDIT: Pratar om råmaterial, inte krigsmateriel som flyg och tanks

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av varjag » 22 oktober 2016, 01:16

a77 skrev:Har surfat runt på nätet och hittat tabeller för USAs Lend-Lease till USSR, och det är kopiösa mängder råmaterial som stål, aluminium, koppar, olja etc men det är bara den totala mängden. Undrar om något skalmanit vet någon sida som har det uppdelat år för år.

EDIT: Pratar om råmaterial, inte krigsmateriel som flyg och tanks
Tror knappast det finns en sån med årliga leveranser. Det fanns nästa ingenting - som inte Stalin fick - :roll:

http://www.whatreallyhappened.com/WRHAR ... /lend.html

Läs och förvånas!

Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av gunship » 22 oktober 2016, 02:33

"Atomic materials" är det atomreaktormaterial?! Vpre verkligen förvånande isf!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av varjag » 22 oktober 2016, 05:13

gunship skrev:"Atomic materials" är det atomreaktormaterial?! Vpre verkligen förvånande isf!
Ingen aning gunship. Vad som uppräknas som ''atomic materials'' - har i majoriteten öga att skaffa med reaktormaterial.

Jag har ingen anledning disputera informationen i länken - men slutet förefaller lite suspect.....
Franklin Roosevelt's alter ego and Lend-Lease administrator Harry L. Hopkins, a KGB agent, declared to Russia before a crowd at Madison Square Garden on June 22, 1942, that: "We are determined that nothing shall stop us from sharing with you all that we have." He was not joking.
Hopkins var helt visst en ''pinkie'' - men NKVD-agent, näe den går jag inte på - :D

Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av pandersson2 » 22 oktober 2016, 08:20

Det hölls en undersökning 1949-50 om exporten av atommaterial till Sovjetunionen av Committee on unamerican activities. Finns på nätet att läsa.
Hearings regarding shipment of atomic material to the Soviet Union during World War II.

Det verkar som att exporten skedde 1943. Därefter fick folk inom Manhattanprojektet reda på det och förhindrade fortsatt export.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av Stefan » 23 oktober 2016, 06:30

Intressant vore att veta VAD det där atomic material var... Och på vilket sätt det hade att göra med krigsansträngningar. för jag antar att de inte avsåg att hjälpa Sovjet med aktiv atombomb eller liknande.

På rak arm kan jag tänka mig att det var radium för medicinskt bruk, kanske andra isotopmaterial även de för medicinskt bruk. Fluorescerande material för armbandsur och visare i flygplan, stridsvagnar etc. Det går numera att göra fluorescens utan radioaktivitet, men på den tiden var det radioaktiva material i armbandsklockorna - och sannolikt i visarutrustning - DET är ju rimligt och troligt...

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av pandersson2 » 23 oktober 2016, 06:56

Stefan,
det står i länken. Det var för forskning och utveckling av reaktorer. Uranoxid, tungt vatten samt konstruktionsmaterial. Exakt vad som exporterades är oklart, men ordrar för export kom och godkändes. Ingen materiel för medicinskt bruk.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av varjag » 23 oktober 2016, 11:55

pandersson2 skrev:Det hölls en undersökning 1949-50 om exporten av atommaterial till Sovjetunionen av Committee on unamerican activities. Finns på nätet att läsa.
Hearings regarding shipment of atomic material to the Soviet Union during World War II.

Det verkar som att exporten skedde 1943. Därefter fick folk inom Manhattanprojektet reda på det och förhindrade fortsatt export.
Det är ju ingen hemlighet - att Stalin hade spioner verksamma i - och runt Manhattanprojektet.

Oppenheimer själv var ett mycket tveksamt fall - på säkerhetskontrollhandlingarna före - skrev han skämtsamt;
''that while he had never been a communist, he had “probably belonged to every Communist-front organization on the West Coast.”
Han bar troligen aldrig Partikort - men hans bror Frank - blev Partimedlem 1937......

Oppenheimers ''gode vän'' Haakon Chevalier, erbjöd honom ''säkra informationskanaler'' till Sovjetunionen. Han väntade månader med att
rapportera detta...

http://www.atomicheritage.org/history/o ... ty-hearing

Harry Gold, David Greenglass och paret Ethel och Julius Rosenberg, var andra amerikanska kommunister som använde sina ställningar
för att hjälpa Stalin - :roll: Lustigt (?) nog - var alla fyra - judar.

Lenins ''Nyttiga Idioter'' fanns överallt. Då - som idag.

Varjag

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av JohnT » 23 oktober 2016, 14:44

varjag skrev:
Lenins ''Nyttiga Idioter'' fanns överallt. Då - som idag.

Varjag
Tja, J29 tunnan och Mig-15 hade samma motor, eftersom Britterna hade ett tekniskt utbyte med vapenbrodern Sovjetunionen.

Så det kanske inte bara handlade om politisk hemvist och religion.

Mvh
/John

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av a77 » 23 oktober 2016, 18:08

varjag skrev:
a77 skrev:Läs och förvånas!
Varjag
Jag vet om den sidan, det är enorma mängder matrial. Anledningen varför jag frågar var att (troligtvis ryss) på internet argumenterade att Lend-Lease till USSR hade liten inverkar på kriget eftersom USSR hade redan "vunnit" kriget, hade övertaget och rullade tillbaka nazisterna, innan materiellt kom fram i mängd. Vilket jag personligen tvivlar på men har ingen källa på.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av JohnT » 23 oktober 2016, 19:08

a77 skrev:
varjag skrev:
a77 skrev:Läs och förvånas!
Varjag
Jag vet om den sidan, det är enorma mängder matrial. Anledningen varför jag frågar var att (troligtvis ryss) på internet argumenterade att Lend-Lease till USSR hade liten inverkar på kriget eftersom USSR hade redan vunnit kriget innan materiellt kom fram i mängd. Vilket jag personligen tvivlar på men har ingen källa på.
Någonstans, (Tank-net eller Axis history) har jag läst en lång tråd i det ämnet, och min personliga bedömning var lite av varje.
Sovjetunionen försvarade Moskva själva, men därefter spelade biståndet en klar roll.
Samtidigt var det mödrarna, fäderna, änkorna och de faderslösa barnen som inte kan räknas in ekvationen,
den uppoffringen skötte ryssarna själva. (att KGB och omflyttningar inom landet kostade ännu fler liv, var ju inte del av sovjetisk hitorieskrivning
:)

/John

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av varjag » 24 oktober 2016, 02:44

JohnT skrev:
varjag skrev:
Lenins ''Nyttiga Idioter'' fanns överallt. Då - som idag.

Varjag
Tja, J29 tunnan och Mig-15 hade samma motor, eftersom Britterna hade ett tekniskt utbyte med vapenbrodern Sovjetunionen.

Så det kanske inte bara handlade om politisk hemvist och religion.

Mvh
/John
Tja JohnT, du minns fel.....de hade inte samma motor.

Mig-en fick den engelska Rolls-Royce Nene-motorn, 'Tunnan'' en De Havilland Ghost.
Britterna sålde Nene-motorerna till Stalin - inte genom ngt ''tekniskt utbyte'' - utan desperat behov av hårdvaluta.
Om jag inte minns fel - pröjsade ryssarna med $$$$.

RR Nene - utvecklades i Sovjet till Klimov VK-1, en alldeles utmärkt och modern jetmotor.
Allt ryssarna hade innan - var erövrade tyska Jumo- och Heinkel jetmotorer - hästlängder efter den engelska motorn....

Det var ju, när all kommer omkring - ''kapitalisterna - som kommer att sälja oss repen - i vilka vi kommer att hänga dom'' - enligt Lenin :lol:

mvh, Varjag

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av a77 » 24 oktober 2016, 18:44

JohnT skrev:Sovjetunionen försvarade Moskva själva, men därefter spelade biståndet en klar roll.
Det är sant att Tyskarna stoppade utanför Moskva vintern 1941 Men det var ett val av Tyskarna (Hitler) gjorde själv, det blev ingen ny offensiv mot Moskva utan mot Stalingrad... vilket Ryssarna inte lyckades stoppa fören vintern 1942, och då var bombkriget och operation Torch i full gång.

Sedan kan man diskutera om det var smartare att fortsätta anfalla huvudstaden eller strunta i den och gå mot oljefälten.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av JohnT » 24 oktober 2016, 20:47

a77 skrev:
JohnT skrev:Sovjetunionen försvarade Moskva själva, men därefter spelade biståndet en klar roll.
Det är sant att Tyskarna stoppade utanför Moskva vintern 1941 Men det var ett val av Tyskarna (Hitler) gjorde själv,
Tror du att Tyskara hade kunnat fortsätta anfallet mot Moskva under vintern 41-42 ?

Därefter började Lend Lease få effekt.

mvh
/John

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Lend-Lease till USSR år för år

Inlägg av a77 » 25 oktober 2016, 06:33

JohnT skrev: Tror du att Tyskara hade kunnat fortsätta anfallet mot Moskva under vintern 41-42 ?
Nej, men under våren sommaren hösten 1942 om det viljat...de lyckades trots allt avancera 1000?km storma Sevastopol och praktiskt taget erövra Stalingrad under den tiden.

Skriv svar