Goums

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Goums

Inlägg av Grille » 18 augusti 2016, 12:06

Aldrig hört om denna franska trupp tidigare. Just läst "Befriaren" av Kershaw vilken jag för övrigt inte var så imponerad av men ändå läsvärd. Tyckte mig ana några små faktafel nånstans ( utan att jag nu kan nämna dem) men i dagens prekära översättarläge kan det precis lika gärna vara så att hen inte lyckats.

Så här skriver han om denna trupp: "- .. avlöstes från sina ställningar utmed Vinterlinjen av franska soldater som kallades Goums och hade rekryterats från Atlasbergen i Marocko. En del av dem fick Thunderbirds att häpna genom att gå barfota i snön för att bevisa sin virilitet.

Goums var verkligen en exotisk syn bland Vinterlinjens gråa klippor och snö. De bar färgglada randiga burnuser och långa knivar, och många hade flätor i håret. Efter landstigningen på Sicilien den sommaren hade de gjort sig ryktbara för sin vildsinthet i strid och bestialisk grymhet mot italienska civilbefolkningen. Så snart de hade erövrat en by så våldtog de genast de flesta kvinnorna. Barn och män blev också offer om det inte fanns tillräckligt många kvinnor att förgå sig emot. I några områden hade britterna behövt inhägna kvinnorna i specialbyggda läger för att skydda dem mot de härjande Goums".

Det låter nästan lite skrönaktigt. Man tycker det borde vara mer känt. Någon som kan fylla på med lite fakta? Var det " en vild stam" eller förbrytare likt Dirlewangers
Senast redigerad av 1 Grille, redigerad totalt 18 gånger.

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Goums

Inlägg av Grille » 18 augusti 2016, 12:20

Boken gav en annan intressant upplysning. Man skulle ha använt napalm för första i Europa i ett civilt område då man försökte ta Aschaffenburg i april -45. Gav dock dåligt resultat

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7146
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Goums

Inlägg av sonderling » 18 augusti 2016, 21:05

https://en.wikipedia.org/wiki/Moroccan_Goumier

https://en.wikipedia.org/wiki/Napalm#Military_use

Boken fick dåliga recensioner i tidningen Militär Historia och på din beskrivning Grille så låter den lite så där pojkboksaktig som böckerna var i min ungdom. Den låter skröne-aktig som sagt.

Har vi inte haft en tråd om Napalm? Jag lägger in en länk från Wiki iallafall.

Sonderling

Skriv svar