Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
vonPluring
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:54
Ort: Vänersborg

Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av vonPluring » 4 juli 2016, 23:08

Över sjuttio år har min finska släkt burit på en hemlighet och det är vem min farfar var och vad hans namn var.
För en vecka sedan fick vi reda på hans namn.

För att ta det från början så är min far född i Finland 1945 och hans far var en tysk soldat. Eftersom det inte riktigt gick vägen för tyskarna blev det ju "pinsamt" att ha en tyskunge så min far blev skickad till Sverige och växte upp i Remmene.

Under hela sitt liv har han aldrig fått veta något om sin far och detta har satt sina spår i honom har jag märkt av nu under de senare åren.
Var gång jag tagit upp det med min fars släkt har de blivit rejält upprörda och vägrat svara.

Men något hände för en vecka sedan när vi än en gång frågade och svaret blev att hans namn var Fritz Göring men detta var också allt vi fick ur dem, ganska säker att det kan finnas kort men dessa kommer jag nog aldrig få se.

Nu till min fråga

Finns det någon möjlighet att finna information över var soldater var stationerade och vad de hade för uppgifter?
Skulle vara intressant att få reda på om man har en släkt som finns någonstans. Ger inte mycket för min finska släkt som inte gett min far något stöd under hela hans liv.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av NIL » 5 juli 2016, 13:17

Obs spekulation:
Namnet i sig "Fritz Göring" låter nästan parodiskt tyskt, kan det vara så att tillfrågad släkting helt enkelt inte vet namnet på fadern och väljer att ta till ett uppdiktat namn bara för att få ett avslut på ett känsligt ämne?

Vad jag menar är att man kanske inte skall hänga upp sin efterforskning enbart på namnet "Fritz Göring" utan även undersöka andra källor, t ex folkbokföring (kyrkböcker?).
Äh, det löser sig.

vonPluring
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:54
Ort: Vänersborg

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av vonPluring » 6 juli 2016, 05:47

Det är sant att det låter som en parodi, känslan av att de kläcker namnet är som du säger att det kan vara för att bara få tyst på diskussionen. Måste försöka ta mig till Finland och möjligtvis kunna kika i kyrkböcker eller dylikt för att kunna få mer information.

Paco
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 november 2013, 11:33

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av Paco » 6 juli 2016, 09:12

Bästa vägen att gå här - och kanske den enda rimliga vägen är att kontakta: Deutsches Rotes Kreus Suchdienst - det är den organisationen som efterforskar vad som hände tyskar som försvann under andra världskriget. Ännu finns miljontals saknade, som bara försvann spårlöst under Tredje rikets sista månader, veckor och dagar. Att du har namnet på din farfar och att han var i Finland kan ju snäva in sökandet en del. Alla detaljer om honom är viktiga i sökandet, tjänsteställning, födelseår mm.

Numer tror jag att TyRK:s söktjänst bara har ett kontor någonstans i Tyskland - du får kolla var det ligger. Jag besökte deras kontor i Frankfurt några gånger i början av 1960-talet - då hade bara 15-20 år passerat sedan kriget. Söktjänstkontoret var mer eller mindre som att svenskt Postkontor av 60-70-talsmodell, en lång disk bakom vilken det satt en massa medelålders tanter och sorterade inkommande sökuppdrag, expedierade ärenden, stämplade pappar mm. I foajén satt vad som måste ha varit tusentals privata lappar av olika format och beskaffenhet uppsatta, där folk efterlyste anhöriga. Det var allt ifrån korta meddelanden - typ: "Vem har sett min man N N, som försvann i maj 1945 utanför X-burg" - till långa berättelser med alla detaljer, fototon mm av hustrur, män, barn, bröder , systrar och allehanda anhöriga som försvunnit under upplösningen av kriget.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av Femtiotrean » 6 juli 2016, 16:47

Lite bakgrund: http://www.arkisto.fi/news/604/151/Riks ... a-soldater

Lever din farmor fortfarande? Om inte, i så fall kan beställa ett ämbetsbetyg eller en släktutredning från hennes församling eller centralarkiv, om du vet var hon bodde. Det är dock fullt möjligt att det står "fader okänd" om din farmor ville ha det så.

Den sista möjligheten är att ta kontakt med din fars släkt i Finland. Det är också möjligt att din farmor har tänkt annorlunda efter 40 eller 50 år och den finns någon i famlijen som vet mer.

Det finns en ganska liten förening, "Saksalaisten sotilaiden lapset" ("Tyska soldaters barn") som kanske kan hjälpa dig. Webbsidan http://www.saksalaistensotilaidenlapset.com/ är i finska, men jag tror du kan e-mejla sodan.lapset@netti.fi i svenska, engelska eller tyska.

vonPluring
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:54
Ort: Vänersborg

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av vonPluring » 6 juli 2016, 23:26

Det här är lysande! Jag får tacka för er hjälp. Min farmor dog för ca 15 år sedan och släkten i Finland består enbart av äldre. Det är som NIL skrev att namnet låter underligt och det gör mig lite bekymrad om man ska lägga ner tid på det. Vet inte så mycket om min farmor förutom det att hon var duktig på tyska och jobbat inom järnvägen. Det låter ju som en stor chans att hon skulle kunna träffat en tysk soldat där eftersom det antagligen var den enda transporten dom funkade hyfsat. Ska försöka att än en gång ta ett samtal med min släkt och förklara att detta är viktigt för min familj här i Sverige. Ska sedan ta kontakt med "tyska soldaters barn" och även TyRK.
Tack än en gång det är riktigt roligt att kunna få hjälp med detta, har gett mig en rejäl boost!

vonPluring
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:54
Ort: Vänersborg

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av vonPluring » 13 juli 2016, 20:33

Är det någon här på Skalman som vet vilka regementet som var stationerade i Finland? Har börjat trycka på släktingarna i Finland och har nu fått reda på att det första namnet på min farfar var en lögn. Men jag gick reda på att han var i Finland tills han blev vidareskickad till Ryssland.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av MD650 » 13 juli 2016, 20:39

Tysk eller finsk?
Tidsperiod?
:)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av Amund » 13 juli 2016, 22:37

vonPluring skrev:Är det någon här på Skalman som vet vilka regementet som var stationerade i Finland? Har börjat trycka på släktingarna i Finland och har nu fått reda på att det första namnet på min farfar var en lögn. Men jag gick reda på att han var i Finland tills han blev vidareskickad till Ryssland.
Vet du var i Finland hans mor befann sig under 1944 borde det underlätta. Dessutom, din far är född 1945, vilket datum? Ta det datumet minus nio månader så kan man kanske lättare gaffla det tyska förband som din farfar tillhörde. :)

vonPluring
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:54
Ort: Vänersborg

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av vonPluring » 13 juli 2016, 23:22

Min far är född 450320 och min farmor jobbade vid järnvägen som sjuksköterska. Hon blev senare flyttad ut till fronten och jag antar att hon även där jobbade som sjuksköterska. Har pratat med min fars moster idag som bor i Stockholm och hon minns då att min farfars namn var Hans, tyvärr minns hon inte efternamnet. Vad jag förstått så hängde min farmor och farfar ihop en längre tid så det borde finnas både fotografier och brev sparade.

vonPluring
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:54
Ort: Vänersborg

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av vonPluring » 13 juli 2016, 23:24

Tyska regementen menar jag då. Ursäkta att jag missade den saken.

vonPluring
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:54
Ort: Vänersborg

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av vonPluring » 14 juli 2016, 02:57

Min finska släkt hör hemma i Kemijärvi och farmor bodde där fram till sin död.

vonPluring
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:54
Ort: Vänersborg

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av vonPluring » 3 oktober 2016, 20:02

Har kommit lite längre i mitt letande. Har tyvärr inte fått reda på namnet än utav mina finska släktingar men har fått hem min fars födelsepapper ifrån Jakobstads sjukhus där allt stod om hans födelse, riktigt kul och intressant att läsa men tyvärr fanns ju inte min farfars namn med där. Mailade tyska ambassaden om råd och de har skickat en hel del hjälp men dessa har jag bara nytta av om jag har ett namn. Har även funnit några kort i ett album som pappa fick utav farmor innan hon gick bort, där finns några foton på tyska soldater, tyvärr inga namn men jag har gissat mig till att de är bergsjägare och att någon av dem förmodligen är min farfar. Min far har nu fått reda på hur folkbokföringen fungerar i Finland så han ska maila till dessa instanser om hjälp. Riktigt kul att han har börjat engagera sig i detta för jag tror han gav upp detta för länge sedan.

Skickar med en länk till bilderna jag fann.

Det först fotot är av min farmor Elsa Planting
Andra fotot är på min farmors syster Nina Planting med sin tyske fästman(?)
Tredje fotot är på min farmor som står i mitten
Fjärde är på en okänd soldat
Femte är på en okänd soldat
Sjätte fotot är på några tyska soldater.

https://www.youtube.com/watch?v=a05arMQqALg

Har ni några idéer om vad de kan tillhöra för vapengren får ni gärna höra av er.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av cats » 4 oktober 2016, 19:13

Eftersom du nämnde Jakobstad kom jag att tänka på att det finns en bok om tyskarna som fanns i den staden under kriget. Den heter Staden och hakkorset : den tyska krigsmakten i Jakobstad 1941-44 och är skriven av Patrik Sundqvist.

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Finna tyska soldater som var stationerade i Finland

Inlägg av wiwawo » 4 oktober 2016, 20:42

cats skrev:Eftersom du nämnde Jakobstad kom jag att tänka på att det finns en bok om tyskarna som fanns i den staden under kriget. Den heter Staden och hakkorset : den tyska krigsmakten i Jakobstad 1941-44 och är skriven av Patrik Sundqvist.
viewtopic.php?t=38561
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=173642

Skriv svar