Söker en bild med nazist sovjetsikt "allians"

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Söker en bild med nazist sovjetsikt "allians"

Inlägg av a77 » 30 maj 2016, 07:56

I början av andra världskriget var Tyskland och Ryssland allierade eller nära samarbetade, tex i uppstyckningen av Polen. Har hittat bilder då tyska och ryska soldater pratar med varandra. Finns det någon mer symbolisk bild, tex Svastika och hammaren och skäran på samma foto eller propaganda blad som visar att de är allierade eller samarbetar?

Min Google kung fu klara inte av det, eftersom de kommer upp massa modernt material. Vet ni skalmän om någon sådant fota eller propaganda blad existerar? Iså fall kan ni länka det?

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Söker en bild med nazist sovjetsikt "allians"

Inlägg av KoteGaeshi » 1 juni 2016, 15:50

De tyska och ryska "paviljongerna" vid världsutställningen 1937, av Albert Speer och Boris Iofan, respektive?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 37Expo.jpg

Samma bildspråk, på samma bild, men det visar mera kamratlig tävlan, kanske?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Söker en bild med nazist sovjetsikt "allians"

Inlägg av pandersson2 » 1 juni 2016, 19:52

http://historum.com/european-history/66 ... ons-6.html

Bilder från segerparaden i Brest-Litovsk. Finns en bild på dekorationer med swastika och hammare/skäran.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Söker en bild med nazist sovjetsikt "allians"

Inlägg av a77 » 2 juni 2016, 18:37

KoteGaesh: Tack för förslaget, ett utmärkt exempel på hur diktaturerna liknar varandra, men inget som tydligt visar att de var allierade.

pandersson2: Exakt något sådant jag letade efter, konstigt att den inte fans med på Brest-Litovsk wiki sektionen, skulle inte förvåna mig om Troll ser till att städa bort en sådan symboliskt bild...

Skriv svar