Ahlmark och påstådda svenska nazister

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Ahlmark och påstådda svenska nazister

Inlägg av Julianus » 3 mars 2016, 00:14

Per Ahlmark är som jag ser det en både skarpsinnig och i många avseenden beundransvärd man. Samtidigt sätter jag en ansenlig dos svart vitt tänkande på hans minuskonto. Vid ströläsning av hans memoarer Gör inga dumheter när jag ör död så är det en sak som gör mig undrande, men inre helt avvisande. Nämligen hans utpekande av en lång rad kända svenskar som nazister. I synnerhet tänker jag här på toppdiplomaterna Sverker Åhström och Olof Rydbeck och den legendariske läkaren och riksdagsmannen Gunnar Biörck. Någon som något om detta och kan berätta om detta stämmer.

Att de hade en beklämmande syn i flyktingfrågan innan kriget vet jag- Likaså att den tidens unghöger hade en del värderingar och ett språkbruk som idag skulle ses som skumt. Men finns det fog för at kalla dem nazister.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Ahlmark och påstådda svenska nazister

Inlägg av Gott » 7 mars 2016, 12:14

Ahlmark är väl inte nyansernas man. Men lite fog har han - Sverker Åström var väl under studietiden medlem Sveriges Nationella Förbund (efter det slängts ut från Högern) under den tid det får betraktas som fascistiskt, antisemitiskt och pro-tyskt. Vet inte om det räcker för att klassificera det som nazistiskt, men helt fel har inte Ahlmark i det fallet.

Skriv svar