Brev från koncentrationsläger

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Brev från koncentrationsläger

Inlägg av tommyjonason » 26 februari 2016, 15:44

Här har man haft auktion på 11 brev från koncentrationsläger. Priset blev $624.
Kanske någon kan ge en kort inblick i vad det står i breven?

http://natedsanders.com/lot-of-eleven-w ... t9999.aspx

Här finns mer att läsa. Men jag vet inte om vem som helst kan komma åt en inloggning.

https://search.library.wisc.edu/database/UWI60010

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Brev från koncentrationsläger

Inlägg av sveahk » 27 februari 2016, 16:29

I korthet - i breven på tyska skriver de "inhafterade" (helt säkert inga judar bland brevskrivarna) om det som var tillåtet...mig går det bra, hur är det med er, tack för brev, bröd, frukt...hjärtliga hälsningar.... De flesta från Dachau, minst ett från Ausschwitz (en "Schutzhaftgefangener" - skyddshäktad - en tysk eufemism för värre...!) och ett från Oranienburg. Ett brev med ett SAAR-frimärke från 1934, som säkert är påklistrat i efterhand - stämpel Dortmund!

624 amerikanska pengar för den bunten brev är enligt min mening på tok för mycket!

Mvh Hans K

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Brev från koncentrationsläger

Inlägg av tommyjonason » 27 februari 2016, 20:53

Tack för hjälpen!
Det var förvånansvärt långa brev, jag hade för mej att det oftast handlade om färdigtryckta kort med diverse olika alternativ, som man kunde stryka över. Och som inte sa ett skvatt sanning eller vettig information. Men det kanske varierade. Har för mej att brev hem från krigsfångar kunde innehålla diverse överenskomna koder, men jag har ingen direkt referens till det.
Förstår att det finns en marknad för detta, liksom diverse hårdvara från kriget. Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek försöker få oss att köpa grejer, som originalhjälmar från 1926 (eller så) eller kopior av Luftwaffeklockor, bajonetter, dolkar och liknande.
I en överskottsbutik med näthandel såg jag hellånga skinnrockar av typiskt Gestaposnitt (fast nyare) till hyfsat pris. Jag var sugen på att köpa en för promenader i storm längs Öresunds stränder, men min fru förbjöd mej.

Skriv svar