Mörkläggning i Skåne

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Mörkläggning i Skåne

Inlägg av tommyjonason » 2 februari 2016, 17:58

Nyinflyttad här är jag nyfiken på vad jag läser om kriget. Skåne låg ju nära intill.
Enligt berättelserna tycks det ha varit vanligt att man hörde 500 eller 700 bombflygplan flyga över här nattetid, upplysta av strålkastare från luftvärnet, som siktade dåligt. Men läser man om räderna över Norra Tyskland, t ex, Martin Middlebrooks böcker, tycks det ha varit ytterst sällsynt att flygrutten lades över Skåne, ja kanske inte alls.
Dessutom undrar jag hur det var med mörkläggningen. Oftast står det att de såg ett upplyst Sverige (Malmö), men i vissa källor står det att det var mörkläggning här.
Hur var det egentligen?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av gunship » 2 februari 2016, 19:13

Min morfar berättade anekdoten att vid en överflygning så skulle svenskarna signalerat "Ni flyger över svenst territorium, vi skjuter", på vilket amerikanarna svarade "Yes, we know!". Svenskarnas granater briserade dock alla på ungefär halva flyghöjden. Amerikanarna signalerade "Ni skjuter 4000m för lågt", varpå svneskarna svarade "Yes, we know!".

Ingen aning hur sant det är, kanske någon som kan bekräfta eller dementera?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av Göstring » 2 februari 2016, 19:26

Mörkläggning skedde väl bara på order?

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av tommyjonason » 2 februari 2016, 19:50

Jo, man flög över Skåne vid några tillfällen har jag sett nu. Berlin 3-4 sept 1943 (det var väl en försmak av Harris Berlinkampanj som skulle få tyskarna att kapitulera, men det skulle kosta 500 flygplan), samt Stettin-Königsberg 29 aug 1944. Hur många bombplan det handlade om är förstås lätt att kolla. Någon räd flögs också längs Öresund, troligen Berlin. Med den höjden kunde man väl tro att det var över Skåne lika gärna.
Observera att kryssen på nedre kartan markerar anfall av tysk nattjakt.
MAP.jpg
Stettin-Konigsberg.jpg

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av tommyjonason » 4 februari 2016, 11:53

Ja, det var mörkläggning lite då och då. Exakt när och var är nog svårt att utredda, Uppmaningen gick ut via radion.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av LasseMaja » 4 februari 2016, 12:36

Minns att det hos min farfar fanns kvar mörkläggningspapp från kriget. Och det var uppe i Dalarna.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av tommyjonason » 4 februari 2016, 16:27

Dagarna efter 9 april 1940 var det mörklagt, åtminstone i Skåne.
Att det varierade när mörkläggning var anmodad, förstår man när man hör att många utlänningars första intryck av Sverige var hur upplyst allting var. Och jag har läst nån bok om flyg där brittisk besättning kastade ett längtande öga på det upplysta Sverige.

detvarengang
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 februari 2016, 22:25
Ort: Holma

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av detvarengang » 4 februari 2016, 22:26

gunship skrev:Min morfar berättade anekdoten att vid en överflygning så skulle svenskarna signalerat "Ni flyger över svenst territorium, vi skjuter", på vilket amerikanarna svarade "Yes, we know!". Svenskarnas granater briserade dock alla på ungefär halva flyghöjden. Amerikanarna signalerade "Ni skjuter 4000m för lågt", varpå svneskarna svarade "Yes, we know!".

Ingen aning hur sant det är, kanske någon som kan bekräfta eller dementera?
Spelar inte så stor roll, en bra historia i alla fall! :D
Gillar historia i alla former. Driver sidor om olika lån.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av tommyjonason » 5 februari 2016, 08:14

Jag undrar hur mycket tungt luftvärn man hade i Sverige egentligen? Bombflygen flög ju på höjder upp mot 7000 m. Vi hade väl mycket 20 mm och 40 mm Boforskanoner, och de nådde väl inte så högt.

Victorxxx
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 oktober 2015, 20:18
Ort: Sirishamn

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av Victorxxx » 6 februari 2016, 13:46

tommyjonason skrev:Dagarna efter 9 april 1940 var det mörklagt, åtminstone i Skåne.
Att det varierade när mörkläggning var anmodad, förstår man när man hör att många utlänningars första intryck av Sverige var hur upplyst allting var. Och jag har läst nån bok om flyg där brittisk besättning kastade ett längtande öga på det upplysta Sverige.
Vad jag hörde av älder släktingar så var det vid några tillfällen mörkläggning och så sporadiska kortvariga övningar.

Victorxxx
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 oktober 2015, 20:18
Ort: Sirishamn

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av Victorxxx » 6 februari 2016, 14:14

tommyjonason skrev:Jo, man flög över Skåne vid några tillfällen har jag sett nu. Berlin 3-4 sept 1943 (det var väl en försmak av Harris Berlinkampanj som skulle få tyskarna att kapitulera, men det skulle kosta 500 flygplan), samt Stettin-Königsberg 29 aug 1944. Hur många bombplan det handlade om är förstås lätt att kolla. Någon räd flögs också längs Öresund, troligen Berlin. Med den höjden kunde man väl tro att det var över Skåne lika gärna.
Observera att kryssen på nedre kartan markerar anfall av tysk nattjakt.
MAP.jpg
Stettin-Konigsberg.jpg
Jag fick av äldre släktingar intrycket att efter 1944 då ju de stora bombningarna började så var överflygning på hög höjd av av Skåne regelbunden, vilket faller sig naturligt för bombningar i Östra Tyskland. Från 1944 fanns det ju också en brittisk radiopejlfyr på vinden till Brittiska Konsulatets hus i Malmö. Vad som störde vanligt folk mest var skadskjutna plan på hemväg som kom på lägre höjd, plus alla nödlandningarna förstsås.

Svensk luftbevakning i Skåne använde också det tyska systemet för det som i Sverige kallades "luftförsvarorientering" för att styra svenska insatser för "neutralietsövervakning" mot in- och uftflygande allierat flyg. Detta tyska system var rundradiosänt och lätt avlyssnat och primitivt kodat (för att medge snabb avkodning av många) för att ge förvarning om flyglarm och luftvärnsberedskap i Tyskland. Koden lär ha knäckts av friherrren Gyllenkrok på Björnstorps slott. Med ledning av denna information kunde svenskt luftförsvar gissa vilken väg återvändare skulle ta, när och om hur många det kunde tänkas bli, varpå man skickade upp lagom jaktflyg från Bulltofta i Malmö för att visa tänderna. Vad jag har hört så flög svenskt jaktflyg dagligen under de sista åren från Bullofta, så jag gissar att det var ren rutin med passage över Skåne under 1944-45.

Victorxxx
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 oktober 2015, 20:18
Ort: Sirishamn

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av Victorxxx » 6 februari 2016, 14:25

tommyjonason skrev:Jag undrar hur mycket tungt luftvärn man hade i Sverige egentligen? Bombflygen flög ju på höjder upp mot 7000 m. Vi hade väl mycket 20 mm och 40 mm Boforskanoner, och de nådde väl inte så högt.
Sverige hade ett antal 7.5 m lv-kanoner och färre 10.5 cm, men det kan inte ha varit mycket, oftast syns bara 40 mm och 20 mm kanoner på svenska bilder av lv. På den tiden utan lv-radar och utan zonrösgranater krävdes 500-1000 granater för att få en träff och det tror jag ej någon slösade på bombplan utan fientlig avsikt. Vet ej heller att svenskt luftvärn någonsin sköt ner något allierat plan. För att hävda neutraliet i Skåne användes symboliska skott och jaktflyg från Bulltofta Malmö som avvisade utan blodvite eller, om nödvändigt, försökte leda dem till nödlandning på Bulltofta.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av tommyjonason » 6 februari 2016, 15:47

Sköt man inte ner något tyskt spaningsplan över Riksgränsen efter tyskarnas anfall på Narvik. Och någon värnpliktig blev dödad av kulspruteeld från flygplanet.
Möjligen också något tyskt flygplan senare under kriget, över Skåne. Ska kolla.
Men jag kan ha blandat i hop det.

Tyskarna använde ju radion för att förvarna om bombarmador. Rapporterna upprepades fortlöpande allteftersom man visste mer. Det finns en snutt på Youtube. Låter lite skrämmande tycker jag. Hur många tusen skulle strax stryka med och hur stor del av stan raseras eller brinna upp?

https://www.youtube.com/watch?v=Ujc5eEi ... 1454771588

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av MD650 » 6 februari 2016, 17:40

tommyjonason skrev:Sköt man inte ner något tyskt spaningsplan över Riksgränsen efter tyskarnas anfall på Narvik. Och någon värnpliktig blev dödad av kulspruteeld från flygplanet.
Sven Sjöberg stupade.
http://www.nsd.se/opinion/nar-kriget-ko ... 73978.aspx
viewtopic.php?t=19295

:)

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Mörkläggning i Skåne

Inlägg av tommyjonason » 6 februari 2016, 18:12

Tittar man i Bo Widfeldts Tyska Nödlandare 1939-1945 ser man att ett tiotal tyska flygplan verifierades eller misstänktes som nerskjutna av svenskt luftvärn. De flesta under 1940-41.

Skriv svar