Christopher Lee i vinterkriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Christopher Lee i vinterkriget

Inlägg av Hexmaster » 11 juni 2015, 15:54

När jag tog en titt på den nyligen avlidne :-( Sir Christopher Lee hittade jag en oväntad uppgift. Källan är hans memoarer.
When World War II broke out, Lee volunteered to fight for the Finnish forces during the Winter War in 1939. He and other British volunteers were kept away from actual fighting, but they were issued winter gear and were posted on guard duty a safe distance from the front lines. After a fortnight, they returned home.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christophe ... rld_War_II

Under vinterkriget hade Christopher fyllt 17 år. Låter det lite ungt? Det här var naturligtvis långt innan han fått en karriär att tala om så det var inget star treatment han fick. Fanns det någon särskild anledning till att frivilliga inte fick mer än symbolisk tjänstgöring? Ville man inte ha dit dem, eller vad var problemet?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Christopher Lee i vinterkriget

Inlägg av JohnT » 11 juni 2015, 17:22

Hexmaster skrev:När jag tog en titt på den nyligen avlidne :-( Sir Christopher Lee hittade jag en oväntad uppgift. Källan är hans memoarer.
When World War II broke out, Lee volunteered to fight for the Finnish forces during the Winter War in 1939. He and other British volunteers were kept away from actual fighting, but they were issued winter gear and were posted on guard duty a safe distance from the front lines. After a fortnight, they returned home.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christophe ... rld_War_II

Under vinterkriget hade Christopher fyllt 17 år. Låter det lite ungt? Det här var naturligtvis långt innan han fått en karriär att tala om så det var inget star treatment han fick. Fanns det någon särskild anledning till att frivilliga inte fick mer än symbolisk tjänstgöring? Ville man inte ha dit dem, eller vad var problemet?
Engelsmann utan militär utbildning och ingen kunskap om miljön - skulle dö snabbare än någon ryss vid fronten.
Om han inte hade relevant militärutbildning så är det snällaste man kan göra med en frivillig att hålla honom sysselsatt.

Min då 19-årige farbror körde ambulans i vinterkriget utan någon som helst militär eller mental förberedelse -
Han led resten av sitt liv av de mentala sviterna.

mvh
/John

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Christopher Lee i vinterkriget

Inlägg av masase » 11 juni 2015, 18:51

Sannolikt pratade Christopher Lee väldigt lite Finska och det var nog rätt ont om finnar under VK2 som pratade bra Engelska. Sannolikt en bra ide att hålla de konstiga utlänningarna utanför striderna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Christopher Lee i vinterkriget

Inlägg av sonderling » 11 juni 2015, 20:09

Ja men endå inget att förringa, tycker jag.
Detta hade man ju ingen aning om, imponerande.
Som min Finske Major sa: "Är man för feg för att kriga så kan man åtminstone koka kaffe."
Nu menade jag inte att mr Lee var feg utan att han frigjorde finnar till fronten om han tog vakt tjänst. Så nån nytta var det nog allt.

Rest in peace.

Sonderling

Tillägg: Läste om hans förtsatta karriär i VK2, i wikipedia artikeln, och det var ju inte kattskit det heller. Hade vi inte en tråd om skådisar som tjänstgjorde i VK2? Missade vi honom för det här med SAS etc hade jag ju ingen aning om.

sponny
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 mars 2009, 22:37

Re: Christopher Lee i vinterkriget

Inlägg av sponny » 7 juli 2015, 10:28

Lees karriär i SAS hade jag hört talas om innan. Och om ni är intresserade, en liten historia från inspelningen av Sagan om ringen taget från minnen.
Som ni vet huggs Lees karaktär Saruman i ryggen av Ormstunga och Peter Jackson berättar för Lee hur han vill att han ska dö. En riktig filmdöd, Uaargh...
Lee sa till Jackson att:
"Nej, så där låter det inte om man får en kniv i ryggen. Man ropar inte, det är mer så att luften pyser ur en."
"Ok? Hur vet du det?"
"Det där var jag med om flera gånger under kriget. Det ljudet känner jag igen."
I intervjun berättar Jackson att vad kunde han sätta emot där. Det slutade med att Lee fick göra scenen precis som han ville.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Christopher Lee i vinterkriget

Inlägg av patrik blom » 9 juli 2015, 13:12

Man kan jämföra Christopher Lee med de drygt 1.000 danskar som anmälde sig som frivilliga under Vinterkriget - vilket är en imponerande siffra med tanke på att det var olagligt. Några flygare och några officerare kunde göra nytta i finska förband, men huvuddelen av danskarna fick gå vakt vid broar och järnvägsstationer m m bakom fronten, parallellt med att de försökte lära sig åka skidor. Naturligtvis var de oerhört välkomna ändå.

Man ska inte bortse från den psykologiska faktorn. En finländare som såg en dansk gå vakt vid något skyddsobjekt tänkte naturligtvis "där går en dansk soldat som har kommit hit frivilligt för att hjälpa oss" vilket bör ha gjort bördorna lite lättare för finländaren. Engelsmän "på vår sida" bör ha haft denna effekt i hög grad, även om de bara gick vakt.

Att Vinterkriget slutade med fred och inte med att Finland krossades berodde ju på att Stalin såg en liten men dock risk att Storbritannien och Frankrike skulle sluta upp på Finlands sida.

Skriv svar