Hittar inget om detta på nätet...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Hittar inget om detta på nätet...

Inlägg av Blixten » 29 maj 2015, 22:00

Googe är inte min vän idag. Eller kommer jag ihåg fel angående vad som hände under 2VK?

1. Var det inte så att de allierade landsteg på atlantkusten söder om Normandie några veckor efter D-dagen? (Alltså längst norrut i Biskayabukten) Eller blandar jag ihop det? Jag tänker inte på landstigningen på södra Frankrikes medelhavskust.

2. Jag letade efter hur tyskarna lyckades retirera över medelhavet från Tunisien för att fortsätta slåss i Italien. Jag hittade ingenting. Jag hade mig att detta ibland kallades tysklands Dunquerque och räknas som en sådan där bakvänd Pyrrhusseger. Men jag hittar som sagt inget på nätet.

Är det någon som har någon länk om dessa ämnen?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hittar inget om detta på nätet...

Inlägg av B Hellqvist » 29 maj 2015, 22:19

1) skulle kunna vara Opertion Independence, som avsåg att rensa området runt floden Girondes utflöde. Den var tänkt att utföras 1944, men blev senare omdöpt till Operation Venerable och ägde rum strax innan krigsslutet.

När det gäller 2), så kan det vara evakueringen från Sicilien du tänker på.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Hittar inget om detta på nätet...

Inlägg av Blixten » 31 maj 2015, 11:21

Bra, tack! då kan jag alltså rensa ut två felaktiga fakta ur min hjärna. Sällan att man gör det såhär. Undrar vilka andra "kunskaper" jag har som inte stämmer...

På tal om Tunisien så hörde jag precis att Tyskland förlorade fler gubbar där än vid Stalingrad. Det kanske beror på hur man räknar men hursomhelst är nog denna allierade seger större än vad man ofta tänker att den är. (Hoppas att detta stämmer nu när jag lärt mig det!)

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Hittar inget om detta på nätet...

Inlägg av Stilleben » 31 maj 2015, 16:26

I en tysk uppslagsbok av Friedemann Bedürftig och översatt till svenska "Tredje rikets uppgång till fall" finns uppgiften att c:a 90000 tyskar blev krigsfångar vid kapitulationen i Stalingrad vid månadsskiftet jan.-feb. 1943. Endast c:a 6000 överlevde fångenskapen och återvände efter kriget till Tyskland, i många fall efter flera år.

I Tunisien kapitulerade Rommels Afrikafälttåg i mitten av juli 1943. Förutom en mängd italienare tillfångatogs c:a 157000 tyskar. - Det är känt att en del av dem befann sig i fångenskap i Sahara fram till 1948.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Hittar inget om detta på nätet...

Inlägg av Battler » 2 juni 2015, 10:25

Stilleben skrev: Det är känt att en del av dem befann sig i fångenskap i Sahara fram till 1948.
USA hade i en överenskommelse med Storbritannien förpliktigat sig att ta emot samtliga tyska soldater som tillfångatagits i Tunisien, eftersom kapaciteten i de brittiska lägren i Kanada och Mellanöstern redan var uttömda. Den sista tyska krigsfången lämnade USA i Juli 1947 (minus de som höll sig gömda). Av de 370.000 tyska fångarna i USA dog endast 477, jämför med dödstalen i Sovjetiska krigsfångeläger.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Hittar inget om detta på nätet...

Inlägg av Battler » 2 juni 2015, 10:47

Blixten skrev:Jag letade efter hur tyskarna lyckades retirera över medelhavet från Tunisien för att fortsätta slåss i Italien. Jag hittade ingenting. Jag hade mig att detta ibland kallades tysklands Dunquerque och räknas som en sådan där bakvänd Pyrrhusseger. Men jag hittar som sagt inget på nätet.
Det blev ingen reträtt, de Allierade behärskade medelhavet, så bakdörren var stängd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tunisia_Campaign
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Hittar inget om detta på nätet...

Inlägg av Stilleben » 2 juni 2015, 17:06

Stilleben skrev:
Det är känt att en del av dem befann sig i fångenskap i Sahara fram till 1948.
Battler skrev:
USA hade i en överenskommelse med Storbritannien förpliktigat sig att ta emot samtliga tyska soldater som tillfångatagits i Tunisien, eftersom kapaciteten i de brittiska lägren i Kanada och Mellanöstern redan var uttömda. Den sista tyska krigsfången lämnade USA i Juli 1947 (minus de som höll sig gömda). Av de 370.000 tyska fångarna i USA dog endast 477, jämför med dödstalen i Sovjetiska krigsfångeläger.

Stilleben skriver:
Litet ur http://de.wikipedia.org/wiki/Heimkehrer, där man kan läsa att det i april 1947 var en konferens som hade temat krigsfångar till innehållet. Utrikesministrarna från de allierade var överens om att de som ännu inte släppt sina krigsfångar skulle göra det senast vid årsslutet 1948.

Siffrorna gällde tyska krigsfångar enligt följande:
GB 435 295,
USA 30 976,
Frankrike 631 483,
Sovjetunionen 890 532.
Den sovjetiske utrikesministern Molotov meddelade också att 1.003.974 krigsfångar hade släppts fram till denna punkt i sitt hem.

Stilleben skriver: En avlägsen släkting till mig tillfångatogs av britterna i Italien 1944 och kom till ett brittisk styrt Sahara-läger. Han frigavs försommaren 1948 och återvände då med båt till Tyskland.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hittar inget om detta på nätet...

Inlägg av sveahk » 2 juni 2015, 17:28

Stilleben skrev: Stilleben skriver: En avlägsen släkting till mig tillfångatogs av britterna i Italien 1944 och kom till ett brittisk styrt Sahara-läger. Han frigavs försommaren 1948 och återvände då med båt till Tyskland.
Vi kan nog anta att släktingen satt någonstans i Egypten som POW - vissa tyskar blev inte hemskickade därifrån förrän just år 1948...
http://home.arcor.de/kriegsgefangene/gr ... egypt.html

Mvh Hans K

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Hittar inget om detta på nätet...

Inlägg av Grille » 4 juni 2015, 11:30

Vad gäller "norra Biscaya" så kapitulerade Lorient så sent som 10 maj enligt wiki. Man brydde sig nog inte så mkt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hittar inget om detta på nätet...

Inlägg av varjag » 7 juni 2015, 04:48

På tal om Tunisien så hörde jag precis att Tyskland förlorade fler gubbar där än vid Stalingrad. Det kanske beror på hur man räknar men hursomhelst är nog denna allierade seger större än vad man ofta tänker att den är. (Hoppas att detta stämmer nu när jag lärt mig det!)
Oefterhärmlige Winston Spencer C - sa efter Tunis;

När jag ser tavlan av kollapsen i Tunis - tycker mig kunna skönja penseldragen - hos Mästaren från Stalingrad - :wink:

Varjag

Skriv svar