Tyska överflygningar i samband med op. Weserubung

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
sponny
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 mars 2009, 22:37

Tyska överflygningar i samband med op. Weserubung

Inlägg av sponny » 6 maj 2015, 19:47

Jag fick höra en historia från min farmor (född -33) tidigare idag där tyska flygplan under operation Weserubung spelade en stor roll. Och min fråga är hur vanliga var de tyska överflygningarna under operationerna i Norge? Speciellt här nere i nordvästra Blekinge. Eller kan det vara så att min farmors mor tagit miste?

"När nyheten om det tyska anfallet mot Norge hade hörts på radion blev min mor fruktansvärt rädd för de tyska planen som flög över. Dels för att de flög så lågt och dels pga bombningarna i Norge. Så när planen hördes samlade hon alla oss barn och så fick vi gömma oss i källaren tills de passerat.
Och en dag hördes tyska lågtflygande plan och vi barn visste alla vad vi skulle göra och sprang ner i källaren. Efter några minuter märkte vi att lillasyster E inte var med oss. Mor var i upplösningstillstånd men sprang ut för att leta efter henne. Efter en liten stund hittade hon henne. Hon hade lyckats ta sig upp på taket på den lilla stugan, höll sig fast i skorstenen samtidigt som hon vinkade på flygplanen och ropade:
- Hej, Hitler! Hej, hej!"

Andra världskriget ur en 6-7 årings perspektiv.
:D

Skriv svar