Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1934
Blev medlem: 03 jul 2002 02:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av loop » 02 mar 2024 01:04

Artiklarna i Arbetaren finns här
https://www.arbetaren.se/arkivet/

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11376
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av sveahk » 02 mar 2024 10:07

Hans skrev:
01 mar 2024 17:57
Något fel är inte riktigt med ditt senaste inlägg.

MVH

Hans
Felet är riktigt i detta fall...


loop skrev:
02 mar 2024 01:04
Artiklarna i Arbetaren finns här
https://www.arbetaren.se/arkivet/
Ser intressant ut...men jag kommer inte in!

Hans K

crnagora
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 02 sep 2004 17:06
Ort: Sydost

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av crnagora » 04 mar 2024 07:44

I Anders Isakssons stora biografi över Per Albin Hansson (1996) så skriver han utan närmare kommentar eller källa:
"Precis som i de ockuperade länderna kunde även i Sverige enskilda företag tjäna pengar på att sälja varor och tjänster till tyskarna, exempelvis verkstäder som reparerade tyska arméfordon och åkerier som i Finland fraktade förnödenheter till tyskarna."
Så en helt vit fläck i historieskrivningen är det inte.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11376
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av sveahk » 04 mar 2024 14:13

JohnT skrev:
15 sep 2016 20:17

MEN DET STORA

I mars 1942 förhandlas fram ett avtal mellan de svenska och tyska regeringskommisionerna om just reparationer av motorfordon,
för ett belopp av upp till 100 000 skr per månad.
Under 1943 så stoppas verkasamheten från 1 augusti.

Och tidningen Arbetaren hade ett antal artiklar om detta, rubriker som
"Tyska krigsvagnar repareras i Automobilpalatset i Stockholm" osv.

Så hemlighetsmakeriet var inte för att gömma fordonen från Svenska regeringen utan för svenska allmänheten.

lite mindre detaljerad är Sven Radowitz i "Schweden und das Dritte Reich"


Mvh
/John
Tack crnagora för Per Albin snittet - väl funnet! Passar bra in med det som John T ovan skrev...

Nu skulle det vara trevligt att läsa vad tidningen Arbetaren skrev under kriget, som loop rekommenderade - men, som sagt, det är åtminstone för mig spärrat!

Hans K

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1934
Blev medlem: 03 jul 2002 02:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av loop » 05 mar 2024 09:22

Ah, då är det väl bara för oss prenumeranter. Tänkte inte på det.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11376
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av sveahk » 06 mar 2024 12:18

Min nyfikenhet segrade över plånboken - Arbetaren kan jag nu läsa för en billig penning under ett år...och får så också tillgång till deras arkiv! Tack loop för hänvisningen, och tack Amalthea från Arbetaren som gav mig fri hand att från deras arkiv ta det som kunde passa i den här tråden! https://www.arbetaren.se/arkivet/

Och ganska snabbt blev jag fyndig: Torsdagen den 2 juli 1942 kom, som jag tror, den första artikeln som behandlar "tyska krigsvagnar" som repareras i Sverige - med en härligt upprörande rubrik:
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420702_169729_149_0001 Kopie.jpg
...och här kommer resten av den första artikeln (dubbelklicka gärna på bilderna för tydligare text)...
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420702_169729_149_0001 Kopie.jpg
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420702_169729_149_0003.jpeg
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420702_169729_149_0003 2.jpeg
Intressant eller hur! Första gången jag tror det nämns i den svenska pressen under kriget. Hur Arbetaren gjorde scoopet och fick tag i dessa kringelkrokiga affärer, ja, det får vi kanske veta i vidare artiklar - därför det kommer mer...!

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11376
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av sveahk » 08 mar 2024 12:07

Måndag den 6 juli 1942. Första sidan i tidningen Arbetaren , stora rubriker:
Östfronten kan liknas vid en vulkan. Väldiga drabbningar rasa på olika frontavsnitt. Tyska trycket ökar vid Kursk.

Och också på första sidan hittar vi...
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420706_169729_152_0001.jpeg

Arbetaren gräver vidare...

bibdsm832gsbkdxmjhb_19420706_169729_152_0008.jpeg
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420706_169729_152_0008 2.jpeg
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420706_169729_152_0008 3.jpeg

Egentligen förvånande tycker jag, hur fritt journalister fick arbeta i Sverige och hur fritt pressen fick publicera det som grävdes fram. Vid den här tiden under andra världskriget. Om man betänker att just då, mitten av 1942, var Tyskland fortfarande på frammarsch, Stalingrad ligger fortfarande ett halvt år framåt i tiden. Och det "neutrala" Sverige balanserade fortfarande på den skarpa knivens egg...

Uppdrag: Granskning fungerade tydligen även vid denna tid, men hur länge och hur mycket?

Stay tuned, det kommer mer!

(Ni får ursäkta, men som ni ser tar jag bara med delar av den ursprungliga texten, framför allt fakta, och det som jag tycker är relevant för tråden...)

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 29455
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av Hans » 08 mar 2024 18:01

Jag är 'tunded' och läser med spänning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1934
Blev medlem: 03 jul 2002 02:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av loop » 09 mar 2024 00:51

Arbetaren beslagtogs och/eller fick transportförbud flera gånger.
Sen hade väl ändå 1942 varit rätt motigt för Tyskland? RAF hade väl kommit igång med bombandet då.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11376
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av sveahk » 09 mar 2024 18:39

loop skrev:
09 mar 2024 00:51
Arbetaren beslagtogs och/eller fick transportförbud flera gånger.
Aha, ante väl det, vi får väl se vad som händer när vi går vidare i Arbetarens "Uppdrag: Granskning"...!
loop skrev:
09 mar 2024 00:51
Sen hade väl ändå 1942 varit rätt motigt för Tyskland? RAF hade väl kommit igång med bombandet då.
Ja, 1942 var säkert inte likt och lika lätt som 1941 för Tyskland och de tyska trupperna, men det gick fortfarande framåt på de flesta fronterna - som sagt Stalingrad låg ett halvt år fram i tiden - som jag ser som den definitiva vändpunkten i kriget...

Hans K

Anders Wester
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jul 2017 17:20
Ort: Piteå

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av Anders Wester » 09 mar 2024 22:03

Tanken har slagit mig många gånger, firmorna som sålde och servade tunga fordon här i Norrbotten kanske utförde någon motorrenovering eller bytte ut någon motor, vem vet.
Tyska legationen i Luleå kan väl ha ordnat det där lite snyggt, alla handlare var kanske inte så nogräknade med varifrån pengarna kom.

Mvh Anders

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11376
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av sveahk » 11 mar 2024 16:08

Tisdagen den 7 juli...
Slaget på östfronten har ökat i intensitet. Ryssarna kasta in jättestridsvagnar.

Informationscentralens objektivitet ställs i fråga...
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420707_2169729_153_0003 Kopie.jpg
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420707_169729_153_0003 Kopie.jpg
Att det fanns något som en svensk Informationscentral under kriget är för mig nytt. Antar enbart för pressen, och som det verkar inte alltför självständig...vi får väl se vad som händer!
(Något som inte heller jag vet, jag har valt att söka och läsa inslagen i Arbetaren dag för dag! Är alltså själv spänd på var nyhetsflödet mynnar!)

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2383
Blev medlem: 30 jun 2008 22:07

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av hilbert » 11 mar 2024 16:41

Här kan man läsa om statens informationsstyrelse som var det officiella namnet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_I ... nsstyrelse

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11376
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av sveahk » 12 mar 2024 16:26

Tack för den länken hilbert...där vi bl.a. läser...

...att Statens Informationsstyrelsen(SIS) sorterade under Utrikesdepartementet.
...att den fungerade ungefär som en Propagandamyndighet.
...att den påstods ha till uppgift att informera befolkningen, men såg själv som sin främsta uppgift att rapportera om folket till de styrande.
...att den skickade ut 260 sk gråa lappar under kriget - där en grå lapp var en typ av meddelande som Statens Informationsstyrelse, via Tidningarnas Telegrambyrå, skickade till pressen under andra världskriget med råd och anvisningar om vad myndigheten ansåg var lämpligt eller olämpligt att offentliggöra.

Onsdagen den 8 juli 1942...
Donslaget uppges rasa natt och dag. Voronesj uppges vara taget.

Och...
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420708_169729_154_0001.jpeg
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420708_169729_154_0001 2.jpeg
bibdsm832gsbkdxmjhb_19420708_169729_154_0002.jpeg

Hur länge kan/får Arbetaren fortsätta sitt grävande...!

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 29455
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige

Inlägg av Hans » 12 mar 2024 17:13

En fråga som infinner sig är var går gränsen för att bryta mot neutraliteten? Vi sålde kullager till bägge sidor, exporterade malm och importerade kol med tyskarna. Är det ett brott mot dåtidens regelverk att reparera lastbilar eller inte?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lejdtrafiken

MVH

Hans