Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9800
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Jag är inte insatt i den här Petsamotrafiken, enligt den här länken förstår jag det som att Sverige levererade lastbilar till den tyska krigsmakten i Finland och inte bara svenska lastbilstransporter som jag tidigare trott, om man levererat lastbilar borde det inte vara otroligt att man även reparerade dessa?
Ur texten:
Sverige drev från hösten 1941 handel med den tyska krigsmakten i Finland – bl a lastbilar och 25-mannatält med kaminer i utbyte mot nickel från Petsamo.
http://www.forsvarsframjandet.org/FMF-97-4/finlands.htm
I samma länk står något som skulle kunna vara en pusselbit?
I folkhushållningsminister Gjöres minnesbok Vreda vindar finns ett bra exempel på de komplikationer som Sverige råkade ut för till följd av sin mellanställning som neutralt men välvilligt inställt till Finland:
– Det var i februari 1942 och bister vinter. Tyskland hade åtagit sig att förse Finland med brödsäd och regelbundna leveranser gick från Kolberg på polska kusten upp till Finland. Men nu låg flera båtar fastfrusna i Östersjöns is och förråden i Finland var på upphällningen. Nu menade finska regeringen att Sverige måste träda in för att avvärja en svältkatastrof. Det var force majeure och inte fråga om någon uppoffring för oss. Vi skulle få lagerbevis som säkerhet från tyskarna.
Komplikationen var att Sverige i avtal om import med lejdbåtar förbundit sig att inte leverera spannmål till Tyskland eller dess allierade. Finland var allierat med Tyskland och även formellt i krig med Storbritannien.
Efter mycket funderande lyckades Gjöres rida ut krisen genom att Sverige blev förskottör inte för Tyskland men väl för Danmark!
Om krigskänsliga affärer gjordes kanske de bokfördes som affärer med annat land som i det här fallet Danmark?
Ur texten:
Sverige drev från hösten 1941 handel med den tyska krigsmakten i Finland – bl a lastbilar och 25-mannatält med kaminer i utbyte mot nickel från Petsamo.
http://www.forsvarsframjandet.org/FMF-97-4/finlands.htm
I samma länk står något som skulle kunna vara en pusselbit?
I folkhushållningsminister Gjöres minnesbok Vreda vindar finns ett bra exempel på de komplikationer som Sverige råkade ut för till följd av sin mellanställning som neutralt men välvilligt inställt till Finland:
– Det var i februari 1942 och bister vinter. Tyskland hade åtagit sig att förse Finland med brödsäd och regelbundna leveranser gick från Kolberg på polska kusten upp till Finland. Men nu låg flera båtar fastfrusna i Östersjöns is och förråden i Finland var på upphällningen. Nu menade finska regeringen att Sverige måste träda in för att avvärja en svältkatastrof. Det var force majeure och inte fråga om någon uppoffring för oss. Vi skulle få lagerbevis som säkerhet från tyskarna.
Komplikationen var att Sverige i avtal om import med lejdbåtar förbundit sig att inte leverera spannmål till Tyskland eller dess allierade. Finland var allierat med Tyskland och även formellt i krig med Storbritannien.
Efter mycket funderande lyckades Gjöres rida ut krisen genom att Sverige blev förskottör inte för Tyskland men väl för Danmark!
Om krigskänsliga affärer gjordes kanske de bokfördes som affärer med annat land som i det här fallet Danmark?
-
- Medlem
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 24 feb 2010 07:38
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Lite om tysktrafiken, ur "Till dess din vrede upphör" av Åsa Larsson, :
https://books.google.se/books?id=OHddAg ... ar&f=false
https://books.google.se/books?id=OHddAg ... ar&f=false
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Tack Amund för Jan Linder-citaten - en av de, som jag tror, få svenska historieskribenter som styr emot historiemoralismen och dess förespråkare( Maj Wechselmann, Maria-Pia Boëthius och andra...). Som skriver "om det svenska manövrerandet i en svår tid" med viss förståelse.
Om nu svenskarna sålde lastbilar till tyskarna i Finland, så har vi naturligtvis också en förklaring till den avbildade Volvon. Och, som du säger, att dessa motorfordon och motorer även möjligtvis reparerades i Sverige. Men svenska källor till sådana överenskommelser lyser fortfarande med sin frånvaro - om de överhuvud taget existerar/existerade...!
Även tack qw12 för raderna ur Åsa Larssons bok, en dam vars kriminalromaner fascinerar - har faktiskt läst dem alla!
Mvh Hans K
Om nu svenskarna sålde lastbilar till tyskarna i Finland, så har vi naturligtvis också en förklaring till den avbildade Volvon. Och, som du säger, att dessa motorfordon och motorer även möjligtvis reparerades i Sverige. Men svenska källor till sådana överenskommelser lyser fortfarande med sin frånvaro - om de överhuvud taget existerar/existerade...!
Även tack qw12 för raderna ur Åsa Larssons bok, en dam vars kriminalromaner fascinerar - har faktiskt läst dem alla!
Mvh Hans K
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29471
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Det här är ju som skalman skall vara. Stort tack.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 1916
- Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
- Ort: Stockholm
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Hej
I SMB's bok "Sveriges Militära Beredskap" från 2015
(dumt namn, eftersom det redan finns ett standardverk med det namnet)
Boken innehåller en översättning av Bruno von Uthmans "Die deutche Militaerbolitik im nordishen Raum waerehnd des Krieges 40/45"
(Jag tror det är hans debriefing till US Army.)
Där säger han i alla fall
/John
I SMB's bok "Sveriges Militära Beredskap" från 2015
(dumt namn, eftersom det redan finns ett standardverk med det namnet)
Boken innehåller en översättning av Bruno von Uthmans "Die deutche Militaerbolitik im nordishen Raum waerehnd des Krieges 40/45"
(Jag tror det är hans debriefing till US Army.)
Där säger han i alla fall
Mvhsidan 48 skrev:En viktig eftergift var att vi kunde få alla sorters fordon reparerade på svenska verkstäder(tid sparades och transporter underlättades)
/John
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
JohnT har hittat något vi länge sökt! En bekräftelse - om än återigen från den tyska sidan - att reparaturer av tyskt material verkligen utfördes på svenska verkstäder. Stort tack!
Jag antar att kommentarer eller källhänvisningar saknas i den översatta texten, eller...? I vilket fall, om von Uthmann (efter kriget...?)kunde yttra sig på detta självklara sätt, så föreligger säkert också svenska dokument. Och var hittar vi dem? Riksarkivet? Krigsarkivet? Är för lite hemmastadd i de svenska arkiven för att veta var jag ska sätta in en efterfrågan. Hjälp...någon som är bättre bevandrad ??
Mvh Hans K
Jag antar att kommentarer eller källhänvisningar saknas i den översatta texten, eller...? I vilket fall, om von Uthmann (efter kriget...?)kunde yttra sig på detta självklara sätt, så föreligger säkert också svenska dokument. Och var hittar vi dem? Riksarkivet? Krigsarkivet? Är för lite hemmastadd i de svenska arkiven för att veta var jag ska sätta in en efterfrågan. Hjälp...någon som är bättre bevandrad ??
Mvh Hans K
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 1916
- Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
- Ort: Stockholm
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
I min erfarenhet av finlandshjälpen, så sköttes detaljerna så långt från statsmakterna man kunde, någonstans ligger det antagligen ett luddigt hållet, formelt godkännande från t ex Industrikommisionen och/eller Handelsdepartementet att importera/exportera lastbilarna.sveahk skrev:JohnT har hittat något vi länge sökt! En bekräftelse - om än återigen från den tyska sidan - att reparaturer av tyskt material verkligen utfördes på svenska verkstäder. Stort tack!
Jag antar att kommentarer eller källhänvisningar saknas i den översatta texten, eller...? I vilket fall, om von Uthmann (efter kriget...?)kunde yttra sig på detta självklara sätt, så föreligger säkert också svenska dokument. Och var hittar vi dem? Riksarkivet? Krigsarkivet? Är för lite hemmastadd i de svenska arkiven för att veta var jag ska sätta in en efterfrågan. Hjälp...någon som är bättre bevandrad ??
Mvh Hans K
Men det mesta detaljerna saknas på den nivån.
Eller så ligger detta helt på civila sidan och då finns dom säkert" gömda" i tulldokumenten bland all annan trafik till och från Finland.
Två exempel:
När Fiat G.50 byggdes ihop på Bulltofta i början av 1940 så skickades det brev om vem och hur man skulle betala tullavgifterna, och så vidare.
Byråkratins kvarnar mal både i fred och krig
Jag har sett att transit av "civilt" gods sändes Tyskland-Trondheim under kriget pågick i Norge utan att det ansågs som något man behövde orda om.
Där Kriegsmarine satte upp reparationsverkstäder i Trondheim, men har inget bevis att de hänger ihop.
Du kan ju testa på petsamo.se, Eric Björkgren är fortfarande i rörelse.
Mvh
/John
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Tack igen JohnT - tydligen inte lätt att hitta svenska spår! Att Sverige inte hade vare sig den tyska traditionen, eller i dessa speciella fall intresse, att dokumentera allting är förståeligt - men letandet går vidare. Små detaljer i historien förvisso, men har man satt sig fast i ett tema vill man gärna runda av det med en någorlunda bra dokumenterad slutkläm...!
Någonstans finns de, möjligtvis fåtaliga, svenska dokumenten...det är jag helt övertygad om !
Du hänvisar till Erik Björkgren och petsamo.se - jag antar att du menar Erik Björklund...och jodå, jag har varit i kontakt med honom, som jag redan tidigare skrev här i tråden...
Mvh Hans K
Någonstans finns de, möjligtvis fåtaliga, svenska dokumenten...det är jag helt övertygad om !
Du hänvisar till Erik Björkgren och petsamo.se - jag antar att du menar Erik Björklund...och jodå, jag har varit i kontakt med honom, som jag redan tidigare skrev här i tråden...
Tyvärr, tyvärr...!sveahk skrev:Har nu skrivit till Erik Björklund för ett utlåtande i denna saken, och tillåter mig att posta hans svar här:
"Tyvärr har jag inget svar på din fråga. Jag har aldrig hört talas om att det i Sverige utfördes de reparationer du berättar om."
Mvh Hans K
-
- Medlem
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 27 jan 2008 23:39
- Ort: stockholm
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Ytterligare ett litet strå till stacken: En Moskvabaserad utrikeskorrespondent telegraferade 1943 följande utdrag ur en artikel om Sveriges brott mot Haagkonventionen som denne hade läst i en sovjetisk fackförbundstidning kallad "Krig och arbetarklass". "1) Sverige har tillåtit transitering av krigförande trupper, ammunition och livsmedel; 2) Sverige har blundat för att svenska militära enheter kämpar för Tyskland; 3) Sverige har underlåtit att företaga något mot flygplan som har kränkt svensk neutralitet; 4) Sverige har tillåtit sitt territoritalvatten att användas för transitering av tyska konvojer; 5) Sverige har låtit tyska krigsfartyg använda svenska hamnar; 6) Finska fartyg ska ha tillåtits segla under svensk flagg; 7) Sverige har via statliga vapenföretag handlat med Tyskland. I artikeln ges detaljer om transiteringen av tyska divisioner till Finland i oktober 1941 och i januari 1942, om hur tyskarna använt svenska järnvägar att föra stridsvagnar och luftvärnsartilleri till Finland. Vidare angripas de tyska permittenttågen från Norge och svenska regeringen anklagas för att direkt ha mobiliserat s.k. frivilliga för Finland. Det framhållas, att svenska reguljära tekniska arméförband slåss mot Ryssland i Finland, vidare att tyska militärfordon reparerats i Sverige. Historien med det tyska flygplanet, som nödlandade i Sverige med väpnad besättning, omnämns. Tyska handelsfartyg ha eskorterats av svenska krigsfartyg genom svenska farvatten för att stödja attacken mot Leningrad. Hamnarna i Malmö, Trelleborg och Hälsingborg ha praktiskt taget blivit tyska baser och 45 fiskebåtar, som klart konstruerats för att kunna konverteras för krigsändamål, ha tillverkats på svenska skeppsvarv, fortsätter skribenten. De finska fartygen Rigel, Virgo, Ulea ha, enligt artikeln, tillåtits segla under svensk flagg."
-
- Stödjande medlem 2024
- Inlägg: 1934
- Blev medlem: 03 jul 2002 02:38
- Ort: Götet06, nu Skåne.
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Flera släktingar deltog i Petsamotrafiken, minst 3 som jag vet om. En av dom var även med och utrymde Karelen efter vinterkriget, bataljon Sederholm.
Dom är dock döda idag. Den siste för inte så många år sedan.
Men om jag fattat det rätt så blev många lastbilar kvar i Finland. Kvarstad. Mina släktingar körde bla en GMC. Och den kom aldrig hem igen.
Den vanligaste bilen var dock Volvo.
Jag tror detta är svaret på hur diverse utländska lastbilar hamnade i tysk tjänst. Sen utgår jag även från att dom försåg sig i Norge. De allierade borde ha lämnat en del efter sig vid reträtten från Narvik bla.
Då det var många olika sorters lastbilar som användes, så fanns det säkert stor kompetens i Haparanda, Luleå osv. Även gruvorna hade mekaniska verkstäder.
Dom är dock döda idag. Den siste för inte så många år sedan.
Men om jag fattat det rätt så blev många lastbilar kvar i Finland. Kvarstad. Mina släktingar körde bla en GMC. Och den kom aldrig hem igen.
Den vanligaste bilen var dock Volvo.
Jag tror detta är svaret på hur diverse utländska lastbilar hamnade i tysk tjänst. Sen utgår jag även från att dom försåg sig i Norge. De allierade borde ha lämnat en del efter sig vid reträtten från Narvik bla.
Då det var många olika sorters lastbilar som användes, så fanns det säkert stor kompetens i Haparanda, Luleå osv. Även gruvorna hade mekaniska verkstäder.
-
- Stödjande medlem 2024
- Inlägg: 1934
- Blev medlem: 03 jul 2002 02:38
- Ort: Götet06, nu Skåne.
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Om man vill hitta papper som styrker detta så tror jag att det är arkiven från Sveriges Åkeriföretag och vilka det nu var som drev verkstaden i Haparanda som gäller.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 1916
- Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
- Ort: Stockholm
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Jo men visst.Amund skrev:Jag är inte insatt i den här Petsamotrafiken, enligt den här länken förstår jag det som att Sverige levererade lastbilar till den tyska krigsmakten i Finland och inte bara svenska lastbilstransporter som jag tidigare trott, om man levererat lastbilar borde det inte vara otroligt att man även reparerade dessa?
Hittade Klaus Wittman's "Schwedens wirtschaftsbezeiungen zum dritten Reich 1933-1945" i bokhyllan.
sidan 261.
Sverige sålde ett antal lastbilar till Tyskland under 1941, jag har lite svårt att läsa mig till vad som var önskemålet och vad som verkligen levererades.
500 levererade och exporttillstånd för ytterligare 200 redan i Juli 1941.
MEN DET STORA
I mars 1942 förhandlas fram ett avtal mellan de svenska och tyska regeringskommisionerna om just reparationer av motorfordon,
för ett belopp av upp till 100 000 skr per månad.
Under 1943 så stoppas verkasamheten från 1 augusti.
Och tidningen Arbetaren hade ett antal artiklar om detta, rubriker som
"Tyska krigsvagnar repareras i Automobilpalatset i Stockholm" osv.
Så hemlighetsmakeriet var inte för att gömma fordonen från Svenska regeringen utan för svenska allmänheten.
lite mindre detaljerad är Sven Radowitz i "Schweden und das Dritte Reich"
Mvh
/John
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
En av de svenskleverade lastbilarna?JohnT skrev: Sverige sålde ett antal lastbilar till Tyskland under 1941, jag har lite svårt att läsa mig till vad som var önskemålet och vad som verkligen levererades.
500 levererade och exporttillstånd för ytterligare 200 redan i Juli 1941.
Mvh
/John
Under leran på den här Volvon anar man en skylt med tysk militärregistrering. Plåtad i närheten av Rovaniemi...
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29471
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Något fel är inte riktigt med ditt senaste inlägg.
MVH
Hans
MVH
Hans