Svenska kurirer och sabotörer i Norge under andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
c.panter
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 april 2015, 23:28
Ort: Hjo

Svenska kurirer och sabotörer i Norge under andra världskriget

Inlägg av c.panter » 21 april 2015, 00:16

Hej,

Jag vet inte om detta är rätt forum för mina frågor men efter tips av en kollega testar jag här.

För några år sedan skulle jag hjälpa min far att flytta till ett äldreboende. I samband med flytten hittade jag en pistol av märket Walhter (stavning?) i hans lådor. Jag blev såklart mycket förvånad och ansatte honom ganska intensivt med frågor om varför han hade en sådan pistol och om han lade licens o.s.v. Det blev upptakten till en ganska omtumlande tid. Efter mycken vånda började han berätta att han varit kurir och "sabotör" i Norge under andra världskriget. Till saken hör att min far är kristallklar i huvudet och har berättat allt mycket noggrant. Jag har bett honom berätta om olika händelser vid flera olika tillfällen och berättelserna är i allt väsentligt desamma från gång till gång. Jag skall inte trötta er med detaljer om deras aktiviteter men i stora drag har hans berättelse visat att:
- det fanns en hemlig organisation i Sverige under andra världskriget med syfte att hjälpa och stödja den norska Hjemmefronten
- organisationen hade mycket stora resurser, dom fraktade stora mängder dokument, pengar, moderna vapen och sprängämnen till Norge från Sverige
- en eller flera "länsmän" var engagerade i organisationen men det fanns ett antal "mörkklädda herrar från Stockholm" bakom det hela
- Svenska "soldater" opererade tillsammans med Hjemmefronten i sabotageaktiviteter i Norge
- det fanns "baser" på flera ställen längs gränsen, bland annat väster om Bruksvallarna där min far låg förlagd mennan "turerna" till Norge
- man bar inga uniformer eller andra kännetecken
- det var ingen Svensk militär operation men man hade stor tillgång till militära vapen och sprängämnen
- min far rekryterades i samband med att han muckade från beredskap/lumpen
- beroende på att svenskarna var välutbildade (vilket tydligen Hjemmefrontens personal långt ifrån alltid var) kom dom att delta mycket aktivt i sabotageoperationer, i min fars fall i och runt Röros
- vi har besökt området och alla detaljer han berättat som kan verifieras stämmer helt och hållet
- med hjälp av museet i Röros fick jag kontakt med en kvinna i Röros som var någon form av ledare för Hjemmefronten i trakten och hon bekräftade att "di svenskerne" varit ledande i ett flertal operationer riktade mot koppargruvan i Röros.

Som sagt, det finns mycket att säga om detta men jag (och min pappa) är mycket intresserad av att hitta information om:
- hur organisationen var uppbyggd på svenska sidan (det gick rykten bland min fars kamrater efter kriget att Tage Erlander varit involverad)?
- vilka andra platser hade motsvarande organisationer (min far talar om en "station" som låg vid en sjö mitt på gränsen mellan Sverige och Norge men jag vet bara att det var en utlänning som var någon sorts chef där)?
- finns det berättelser eller rent av andra personer som var med som kan berätta eller några böcker/nedtecknade berättelser?
- hur ligger det till med ett eventuellt rättsligt efterspel? Mord har ju ingen preskriptionstid och dom var ju "privata" vilket dom noggrant fick veta när dom reste hem. "Håll käft om vad ni varit med om annars..."

Hoppas någon här på forumet kan bidra med information.

Glömde att säga att min far är 92 år.

Tack på förhand,
Christina

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska kurirer och sabotörer i Norge under andra världskriget

Inlägg av Hans » 21 april 2015, 09:42

Välkommen Christina.

Mycket intressant, försök gärna att fiska efter mer detaljer, allt är av intresse.

En snabb trål gav i alla fall lite:
http://www.fjallklubben.se/fjallet/arti ... 01art2.htm
https://historiskt.wordpress.com/tag/motstandsrorelsen/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... ikel=70736

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Svenska kurirer och sabotörer i Norge under andra världskriget

Inlägg av CvD » 21 april 2015, 10:33

Ni behöver inte bekymra er för något rättsligt rättspel. Mord är begågna före 1:a juli 1985 är preskriperade, endast mord begågna efter det datumet har ingen preskriptionstid. Och i vilket fall som helst tror jag inte att det skulle ha skett några rättspel för operationer som skedde mot tyskarna i Norge under andra världskriget.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svenska kurirer och sabotörer i Norge under andra världskriget

Inlägg av MD650 » 21 april 2015, 10:58

Välkommen till forumet!
Du har kommit helt rätt!
Som tidigare skrivits så se till att "tanka" av din far så mycket som möjligt avseende detaljer.
:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Svenska kurirer och sabotörer i Norge under andra världskriget

Inlägg av tryggve » 21 april 2015, 15:21

Detta låter mycket spännande. Jag har inget konkret information att bidra med, men ville bara visa uppskattning för trådstarten. :-)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svenska kurirer och sabotörer i Norge under andra världskriget

Inlägg av JohnT » 21 april 2015, 18:18

finns det berättelser eller rent av andra personer som var med som kan berätta eller några böcker/nedtecknade berättelser?
Anders Johansson har skrivit två böcker:
den glömda armén ( som handlar mest om Politi-trupperna, dvs Norrmän som utbildades i Sverige)
och De glömda agenterna : Norsk-svenska vapenbröder mot Nazi-Tyskland


Men lämna vapnet till Armémuseeum, dom har tidigare haft en "amnesti" att dom inte frågar för mycket om licenser på historiska vapen som man lämnar in.

(Var så tidigare i alla fall)

Mvh
/John

Skriv svar