Ett svenskt beslut - Narvik maj 1940

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Ett svenskt beslut - Narvik maj 1940

Inlägg av sveahk » 26 mars 2015, 16:39

I samband med en fråga på 2 VK-kvisset angående det svenska agerandet vid Narvik-krisen på försommaren 1940...
viewtopic.php?f=6&t=10292&start=17595...kan föjande två tyska dokument möjligtvis vara av intresse.

Vi rekapitulerar: Tyskarna befinner sig i maj 1940 i ett ogemytligt trängt läge utan- och ovanför Narvik. Tyska skepp har sänkts, de allierade går i stort övertal mot de knappt 5.000 tyska Gebirgsjäger och sjömän som klarat sig i land från sina skadskjutna skepp. Även hunger och brist på vapen och ammunition blir mer och mer ett problem. Ska man gå över den svenska gränsen och låta sig interneras...?

Den 16 maj skickar Prinz zu Wied, tyska rikets minister i Stockholm, ett brådskande (CITISSIMI!) telegram till Berlin...
narvik.jpg
Han relaterar där sitt samtal med den svenska utrikesministern Günther angående tillbakatransporten över svenskt område av 2.000 man "Zerstörerbesatzung" (officiellt menas besättningarna från de tyska krigsskeppen). Günther menar sig inte kunna bestämma själv, vill föra frågan vidare - men påpekar att om tyskarna kommer över gränsen så kommer de i alla fall ("unter allen Umständen") bli internerade.

Två dagar senare, 18 maj, får Generalstabschefen för XXI. Armeekorps i Norge, Oberst Erich Buschenhagen, följande telegram...
narvik2.jpg
"Svenska regeringen är införstådd med tillbakatransporten av 2.000 man "Zerstörerbesatzung". Statssekreteraren vid Utrikesdepartementet (Erich von Weizsäcker) ber att överenskommelsen om genomförandet och alla nödvändiga transportrörelser träffas av Vapenattachéen (menat är säkert den tyska militärattachéen i Stockholm, Bruno von Uthmann)."

Men även om tillåtelsen var där från den svenska regeringen - och det var den tydligen! - så blev det till "syvende og sidst" blott ett hundratal tyskar som transporterades tillbaka på det viset - de allierade drog sig bort från Nordnorge av kända skäl, tyskarna hade luft och fri fart till kusten...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ett svenskt beslut - Narvik maj 1940

Inlägg av Hans » 26 mars 2015, 20:14

Stort tack igen. Som jag ser det är tyskan mer precis, jagarbesättningar. Var får du tag i allt?

Och var är varjag?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Ett svenskt beslut - Narvik maj 1940

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 mars 2015, 20:24

Efter kriget gav svenska regeringen ut en vitbok om denna och andra transporter till och från Norge våren 1940.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett svenskt beslut - Narvik maj 1940

Inlägg av sveahk » 27 mars 2015, 00:39

Stellan Bojerud skrev:Efter kriget gav svenska regeringen ut en vitbok om denna och andra transporter till och från Norge våren 1940.
Stämmer bra, men frågan är om "allt" står där...?

Jag citerar gärna ett par avsnitt ur vitboken från 1947:

AKTSTYCKEN UTGIVNA AV KUNGL. UTRIKESDEPARTEMENTET
HANDLINGAR RÖRANDE SVERIGES
POLITIK UNDER ANDRA VÄRLDSKRIGET
TRANSITERINGSFRÅGAN
JUNI— DECEMBER 1940
STOCKHOLM 1947

A 1. Anförande av Günther 13 juni 1940.

Anförandet, som återgivits efter stencilerad avskrift i UD:s arkiv, hölls av Günther vid hemligt sammanträde med riksdagens första kammare.

"...I detta sammanhang vill jag meddela, att transitering till och från
Narvik, vilken icke avsett krigsmateriel, försiggått i viss utsträckning.
I mitten av april tilläts sålunda ett tåg, innehållande sjukvårdsmateriel
och livsmedel, passera genom Sverige till de tyska trupperna i Narvik.
Civil sjukvårdspersonal till ett antal av mellan två och tre hundra har fått
resa från Tyskland till Narvik. Från Narvik ha på de svenska järn-
vägarna befordrats dels civilbefolkning från staden, dels frigivna fångar,
sårade soldater ävensom ett antal tyska och brittiska sjömän från de sänkta
handelsfartygen i Narviks hamn. Ett mindre antal överlevande från de
tyska krigsfartygen har likaledes fått passera genom Sverige.
"
Min kursiv.

Vad jag emellertid gärna sett i vitboken från 1947 är en bekräftelse att den svenska regeringen den 16 eller 17 maj 1940, alltså redan innan striderna i Nordnorge var till ända, tydligen tillät transport av 2.000 tyska marinmannar genom Sverige i sydlig riktning. Det är måhända en småsak i det stora hela, men det som står i de två visade (tyska) dokumenten berörs ej med ett ord i den annars så ordrika och detaljerade vitboken - utom den ovanstående passusen i Günthers anförande, så att säga i förbifarten. I alla fall har jag inte funnit något där - kanske det står någon annanstans, senare under åren...? Låter mig gärna beläras :) !

Jag är helt medveten att vi, allmänheten, väl sällan får njuta av den fullkomliga och öppna ärligheten i vitböcker och andra publikationer med regeringen och/eller underrättelsetjänsten som uppdragsgivare. Dokument försvinner förargligt nog under vissa förhållanden...och spår kan suddas ut :roll:

För övrigt blev den övriga, större resten av jagarbesättningarna hemskickade till fullo...i slutet av juni, alltså först en och en halv månad senare.
I vitboken:

"...hemsändes till Tyskland besättningar från tyska jagare, vilka sänkts under striderna vid Narvik. Denna
transport, som skedde över Riksgränsen — Luleå, ägde rum den 29 — 30 juni (19, 38; D 4 not 5)."


Tyske marinattachén v. Wahlert:

"Den 29 eller 30 juni skulle 1,000 eller 1,200 av de förut beräknade
»Seeleute» från Narvik transporteras hem till Tyskland."


http://archive.org/stream/Transitering_ ... 0_djvu.txt

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett svenskt beslut - Narvik maj 1940

Inlägg av sveahk » 27 mars 2015, 10:03

Hans skrev:Stort tack igen. Som jag ser det är tyskan mer precis, jagarbesättningar. Var får du tag i allt?

Och var är varjag?
MVH
Hans
Själv tack igen, Hans! Varjag? Vet ej! Lite "Auszeit" kanske...

Mvh Hans K

Skriv svar