Den sovjetiska hat-kampanjen 44-45

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Den sovjetiska hat-kampanjen 44-45

Inlägg av sonderling » 16 februari 2015, 19:05

Ni känner till den Sovjetiska Hat-kampanjen som sporrade den Sovjetiska armén till att begå övergrepp när de kom in på tysk territorium.
Sporrades av b.l.a denne mans hat-dikt http://en.wikipedia.org/wiki/Ilya_Ehrenburg 2 där man skulle döda varenda tysk "ända in i livmodern"1.

Nog för att man kan förstå att en del Ryssar hatade tysken men det är ju knappast taktiskt(?) då det måste fått varenda Tysk, hängiven nazist eller inte, att slåss som en galning för att fördröja Röda armén in i det längsta.

Nu vill jag minnas att i Cornelius Ryans bok om slaget om Berlin påstod att man försökte dämpa detta, då Ryssarna själva insåg detta men det var så dags då.

Jag har alltid försökt se fler uppgifter om detta men inte hittat nått. Det nämndes i förbigående i den boken jag läser nu "dödens hav" av Claes Göran Westerholm.

Men är det nån som vet nått mer om .....dessa försök till kontra-order? det måste ju funnits nån ..(heter det ) Stavka order på detta eller?

Sonderling

1 Just nu hittar jag inte igen dessa rader så jag börjar tro att det nått jag hittat på?
2 Jag hade ingen aning om att han hade ihop det med Hjalmar Mehrs hustru?!

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Den sovjetiska hat-kampanjen 44-45

Inlägg av Marcus » 16 februari 2015, 19:15

Gällande Ehrenburg bör man ställa sig frågan hur mycket inflytande han hade i verkligheten och hur mycket av det som förstorades av tysk propaganda under kriget (lite extra motivation att slåss) och av sedan repeterades av författare efter kriget.

Ett exempel på hur sådan propaganda repeterats efter kriget:
The_Fall_of_Berlin_1945_-_Antony_Beevor_-_Google_Books.jpg
Ur "The Fall of Berlin 1945" av Antony Beevor
The_Fall_of_Berlin_1945_-_Antony_Beevor_-_Google_Books.jpg (122.66 KiB) Visad 5021 gånger
De sovjetiska soldaterna behövde knappast speciellt mycket extra motivation för att vara hatiska mot tyskar efter hur tyskar behandlat de ockuperade folken och som så ofta förr och senare drabbades inte främst de skyldiga utan det var istället oskyldiga som fick lida.

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Den sovjetiska hat-kampanjen 44-45

Inlägg av sonderling » 21 april 2015, 18:40

Nu när jag läst några böcker i ämnet (Som redovisats i vad läser du nu tråden) så får tydligen så stora diciplinära problem med all våldtäckt, plundring och förstörelse att det påverkar stridsviljan och att detta ska vara en av skälen till att stoppa detta. Det andra är att man inser att man ska ta över och förvalta de (Öst)tyska områdena och man vill inte ta över ett öde land. Det verkar som man tröttnar lite också.
Så det verkar som om ostpreussen m.m. fick ta största smällen.

Sonderling

Skriv svar